Visa on Arrival

• Michael

Ik las de laatste dagen op verschillende web sites dit bericht:

Travellers to Myanmar no longer need to endure long administrative process in applying for their entrance visa. Tourists can now obtain a 28-day tourist Visa-on-Arrival (VOA) at Yangon International Airport. The cost is US$30, and tourists need to bring two passport photos. A 71-days business VOA is available for US$40, with extensions available.

Ik moet e.e.a. nog checken bij mijn reisbureau hier of bij Bagan Airways (of een van de andere die op Birma vliegen, maar Bagan opereert vanaf Chiang Mai waar ik woon, vandaar die als eerste keuze) maar het zou wel een uitkomst zijn. Kun je als je dat wilt zo even een shopping weekendje Yangon doen zonder die visa rompslomp vooraf:)

• Alex

Michael;

Ik ben benieuwd hoe het je vergaat met de visa. Ik heb vanochtend van het consulaat begrepen dat je inderdaad VOA op het vliegveld kan kopen…!

Wijzelf gaan in nov. voor 6 weken naar Myanmar en visa-verlenging is nogal moeilijk.

Laat graag eens weten of een 71 dagen business visa mogelijk is en wat de voorwaarden daarvoor zijn?

Alex

• Ko Pyone

Via het consulaat kun je info aanvragen hoe een 71-daags businessvisum te verkrijgen is.

Je hebt daar minimaal een uitnodigingsbrief van een bedrijf in Myanmar voor nodig en daarnaast een sponsorbrief van een bedrijf in Nederland. De kosten voor het visum zijn in Nederland vrij hoog (60 euro, ivm Parijs bijv. 35 euro, Bangkok 35 dollar).

Het is wel het enige visum dat je kunt verlengen binnenlands, maar ook daarvoor heb je een sponsor nodig in Myanmar zelf. De verlenging moet eerst worden aangevraagd in Naypyitaw en na goedkeuring wordt de verlenging in Yangon afgegeven. (kost 90 dollar voor 6-9 maanden verlenging, plus ‘onkosten’).

Als je meer dan 3 maanden in het land verblijft ben je verplicht een FRC-form (foreigner registration certificate) aan te vragen, een soort verblijfsvergunning. Als je namelijk na 3 maanden verblijf het land wilt verlaten, moet je dit formulier afgeven aan de Immigratiedienst op de luchthaven. Heb je het formulier niet, dan ga je ook het land niet uit.

Blijf je korter dan drie maanden, maar langer dan een maand dan moet je bij het verlaten van het land een D-form afgeven, te verkrijgen in Yangon en evt voor 3 dollar bij de immigratiedienst op de luchthaven.

Met een gewoon toeristenvisum (28 daaags) kun je evt. langer in het land blijven en betaal je bij je vertrek een ‘boete’ van 3 dollar per dag. Het is wel zo dat je met een verlopen visum eigenlijk nergens meer mag logeren in hotels en guesthouses, want die houden een registratie bij van hun gasten die ze moeten afdragen aan de staat. De regeling is dus vooral in geval van nood, mocht je een trein/bus/vliegtuig missen binnenlands en niet op tijd voor je internationale vlucht zijn.

• annelies

Heeft iemand al ervaring met de VOA regeling van Myanmar? Twijfel nog een beetje of ik er toch een via een bureautje aan zal vragen of dat we het er maar op gokken…iemand een idee wat handig/verstandig is?

• rugzakjes

Ik ben begin dit jaar 6 weken in Myanmar geweest met een toeristenvisum (28 dagen). Nergens problemen gehad, ook niet bij checkpoints onderweg.

Bij vertrek op vliegveld wordt je naar een kamer verwezen waar je 3 dollar per dag en 3 dollar administratiekosten moet betalen. Er werd niet gevraagd naar de reden van de overstay.

• Kees

Beste Michael

Heb je nog nieuws of klopt je verhaal VOA? zoals je beschreven hebt op 8 mei.

• Michael

Er is geen verandering. Het is nog steeds zo als ik eerder schreef. Heel gemakkelijk nu!

• Kees

Super!

Bedankt

• Michael

Afgelopen zondag zijn twee Nederlandse vrienden van mij vanuit Bangkok op een visa on arrival naar Birma gereisd en voorzover ik weet - ze zitten nu in Bagan - zonder problemen. Het werkt dus!

Gr. Michael

• piet

mingàlaba allemaal.

dit kwam ik tegen op internet………………

sinds 1 mei 2010 kunt u ook een visum bij aankomst op de internationale vliegvelden van Yangon en Mandalay verkrijgen. Natuurlijk kunt u ook in Nederland (Breda) of in België (Brussel) uw visum aanvragen.