Veilig?

• Nynke

Beste Birma reizigers,

Mijn vriend en ik zijn van plan om begin 2011 naar Birma af te reizen (ongeorganiseerd). Het lijkt mij een geweldig land. Mijn vriend heeft zo zijn twijfels gezien de politieke toestand, zeker met het oog op de verkiezingen in oktober. Wie o wie kan hem overtuigen?

Nynke

• anna

het is volgens mij (ik ben er drie keer geweest, in totaal zo'n 10 weken) voor toeristen een heel veilig land, van de “politieke toestand” merk je als toerist niks en via de media (o.a. dit prikbord) kun je die toestand wel een beetje in de gaten houden.

Wanneer de verkiezingen precies zijn is dacht ik nog steeds niet duidelijk.

• piet

Hoi nynke.

laat je niet negatief beinvloeden.

het is zoals anna het schrijft..

zelf heb ik veel door India gereisd.

begin dit jaar ben ik ( ongeorganiseerd ) voor drie weken met de bus en trein door myanmar gereisd

het is echt een geweldig mooi land de mensen zijn ongelooflijk vriendelijk en behulpzaam.

ook ik ga begin volgend jaar terug………………….en wie weet komen we elkaar wel tegen ????

• anna

als je ervaringen van reizigers in Birma wilt lezen, kijk dan eens op de website www.waarbenjij.nu.nl Daar staan genoeg reisverslagen en een heleboel foto's van mensen die er zijn geweest of nog zijn !

Het is een prachtig land met hele lieve mensen die een beter leven verdienen dan de meesten nu hebben.

• JE

Het hangt er helemaal vanaf waar je heen wilt in Birma. Zelf ben ik b.v. in Hpa-an (ook wel Pa-an genoemd) geweest en omgeving. Gisteren las ik dit over het gebied

Eight Burmese Army soldiers killed, 14 injured in KNU ambush

Wednesday, 04 August 2010 Saw Thein Myint News - KIC

Eight Burmese Army soldiers were killed and 14 injured following an

ambush by the KNU in Pai Kyon Township, Pa-an district, Karen state

yesterday.

KNU’s armed wing, the KNLA’s soldiers ambushed Burmese Army Infantry

Battalion 62 under MOC 19 of Puu Luu military camp. When IB 62 was

patrolling the Say Pho Khe area, which is under the control of KNU,

for confronting the KNLA battalion 22, its soldiers ambushed IB 62,

Pha Doh Saw Aung Maw Aye, chairman of KNU's Pa-an district, said.

"Our forces ambushed IB 62 under MOC 19, which was patrolling to take

on the KNLA battalion 22, in Say Pho Khe area at noon. Eight troopers

of the Burmese Army were killed on the spot and 14 injured. Among

those killed was the second commanding officer of Burmese Army’s IB

62. No one was hurt on our side," he added.

The gun battle continued for half an hour. Then the Burmese Army

retraced its steps after the casualties on their side. It is learnt

that the Burmese Army took 20 villagers as porters from Say Pho Khe

and Mae Lar Ar Khe villages to carry away the injured soldiers and

returned to its Tar Lay military camp.

According to locals, junta’s forces with the injured troopers went

back to Shwe Kukko village, Myawaddy.

There have been four gun battles between KNU and Burmese Army troops

during July and early August in Pa-an district. The junta’s forces

lost a number of soldiers. There are 10 battalions under the MOC 19,

DKBA brigade 999 and KNU battalions of brigade 7 patrolling Pa-an

district.

Dergelijke berichten ook al zijn ze misschien overdreven, laten zien dat je je enorm goed moet voorbereiden en echt niet alleen op dit forum moet af gaan. Toen ik in het gebied was, waren de mensen ook erg aardig,vriendelijk en behulpzaam. Toch blijf ik er nu maar liever even weg,totdat ik zeker ben dat het er echt rustig is.

• anna

een goede voorbereiding is zeker belangrijk ! Daarvoor kun je o.a. de media in de gaten houden, die ook op de startpagina genoemd staan (Irrawaddy, Mizzima e.d.) Overigens denk ik dat je als toerist niet gemakkelijk komt in een gebied waar het onrustig is, met name in de grensgebieden.

• JE

Het is inderdaad zo dat je niet makkelijk het gebied in komt waar het onrustig is, je kan echter vrij makkelijk in gebied komen waar het plotseling onrustig, of erg problematisch wordt. Dat kan b.v. al Yangon zijn, zoals bleek tijdens de saffran revolution,de bomaanslag tijdens Thingyan festival, of b.v.de delta tijdens orkaan Nargis, het gebied rond Hpa-an zoals beschreven in eerder bericht. Zelf ben ik twee etnische legers tegen gekomen in Burma die toen weliswaar een wapenstilstand hadden met de regering, maar nu op een duidelijk meer gespannen voet leven dan voorheen, met de verkiezingen in aantocht.Het gebied waar ze opereren is voor toeristen toegankelijk, rond Hpa-an (DKBA) en in Shan State (SSA). Burma is echt heel veilig, maar kan heel snel onveilig zijn. Zelfs iets als een beetje gecompliceerde beenbreuk kan met de staat van de gezondheidszorg ter plekke (indien bereikbaar) al tot onveilige situaties leiden.Ik bedoel dit niet als bangmakerij ,ik zal niemand afraden Burma te bezoeken,wel vind ik dat deze overweging bij je voorbereiding hoort.

• henkw

en dan misschien nog een overbodig advies: verdiep je vooraf ook in de politieke situatie in Birma; zorg vooral dat je mensen niet onnodig in problemen brengt door in het openbaar de politieke situatie ter sprake te brengen. Zulke gesprekken zijn haast altijd gevaarlijk. Niet voor jullie zelf, maar wel voor hen. De junta stelt contacten tussen gewone burgers en buitenlanders bepaald niet op prijs; zulke contacten leiden weliswaar niet onmiddelijk tot repercussies, maar het regiem ontgaat zelden iets en vroeg of laat wordt het tegen de mensen gebruikt.

• Nynke

Bedankt voor jullie reacties. Ten tijde van mijn eerste bericht stond de verkiezingsdatum nog niet vast, maar sinds enkele dagen is bekend dat deze op 7 november 2010 zal plaats vinden. Wij zullen rond die tijd al in Azie zijn, maar gaan 6 maanden en hebben dus alle ruimte om plannen te wijzigen afhankelijk van de situatie. Wij zijn benieuwd hoe de verkiezingen zullen verlopen en wat de uitslag zal worden, maar zeer waarschijnlijk worden de mensen (en de nieuwe partij(en)) zo onderdrukt dat het militaire regime in dezelfde vorm zal blijven bestaan. Het blijft een kwestie van de media in de gaten houden en afwachten wat er gebeurt. Op dit moment is het begrijpelijk dat niemand een volledig en juist antwoord kan geven over de veiligheid, maar het is in ieder geval fijn te weten wat jullie ervaringen tot nu toe zijn geweest.