Ervaringen met Thanbyuzayat

• Annoek

Hallo,

Wij zouden graag naar Thanbyuzayat afreizen. Hebben jullie advies over hoe we daar kunnen komen? Kunnen we misschien over water via Rangoon of zijn er inmiddels weer vluchten naar Mawlamyine?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes, Inge en Annoek.

• JE

Je zou eerst naar Mawlamyine kunnen gaan per trein of huurauto,of het met boot of vliegtuig lukt is mij onbekend. In Mawlamyine kun je dan voor ongeveer 40-50 dollar iemand huren die je naar Thanbyuzayat brengt en weer terug naar Mawlamyine. Goedkoper is met pick-up truck als men je meeneemt. Het is heel onzeker of je het gebied in mag, daar het wel erg dicht bij onrustig gebied ligt. Je moet eerst toestemming vragen bij de MTPB in Yangon. Mocht er familie van je op het oorlogskerkhof liggen dan zou je je licht op kunnen steken bij veteranen verenigingen Birmaspoorweg in Nederland of daarbuiten (Australië Engeland),die wellicht kunnen bemiddelen bij het tot stand brengen van je bezoek.Succes. JE

• JE

Nu ik er verder over nadenk denk ik dat het misschien ook wel handig is om de ambassades van Australië en Engeland in Myanmar aan te schrijven over de mogelijkheden. Die zullen vast wel eens geholpen hebben om veteranen op de plek te krijgen, misschien helpen ze jou ook wel.

• Annoek

Hoi JE,

Bedankt voor je uitgebreide reacties.

Er ligt geen familie van ons op het kerkhof aldaar, wel heeft een oom van mijn medereizigster aan de spoorweg gewerkt.

Maar het is dus lastig om gewoon als toerist dit gebied te bezoeken, zoals ik het begrijp.

We zullen het nog eens goed bekijken.

Groetjes, Annoek.

• JE

Nee, het wordt volgens mij zeker niet eenvoudig. Toen ik het 7 jaar geleden probeerde was de weg officieel open tot aan Ye, zo'n 60 km ten zuiden van Thanbyuzayat.

Ik heb talloze roadblocks moeten passeren om uiteindelijk voor Thanbyuzayat voorbij Mudon niet meer verder te kunnen.Het was toen nog pais en vree met de verschillende cease-fire groups die ook in het gebied opereren. Nu de junta die groepen opgedragen heeft om zich per afgelopen 1 september onder commando van het Birmese leger te stellen en te verworden tot een Border Guard Force is de spanning alleen maar toegenomen omdat de cease-fire groups geheel of sommigen gedeeltelijk ( zijn weer verder opgesplitst) het plan hebben verworpen. Het zou kunnen zijn dat weldra de militaire activiteiten in het gebied weer eens flink toe kunnen nemen. Blijft gissen.Mijn info is niet up-to date, in Duitsland bestaat ook een Birma-forum . Google maar eens op Myanmar Guide. Het is wat actiever dan dit forum en wellicht zijn er mensen met actuelere info. Groet JE