Piet wat draaf je door zeg! Nergens zeg ik dat ik “al 30 jaar in Azië kom”. Ik schreef dat ik 30 geleden er voor het eerst was, niet dat ik alle daarop volgende jaren er ook naar toe ben geweest. Je rukt dingen uit hun verband en geeft ze een andere dimensie om je eigen kromme redenering recht te kunnen praten.
Dat er in Birma en Laos en Cambodja en Thailand nog echte armoede heerst, is mij genoegzaam bekend! Daar hadden we het niet over. We hadden het over onderhoud van 1e klas hotels, niet over het onderhoud van een eenvoudige woning, winkeltje, eethuisje of logiesadres (hotel, pension, guest house etc.). Ik wees op het feit dat er hier een mentaliteit heerst - ik woon hier 8 jaar en heb het nu wel een beetje door - van iets groots en luxe opzetten en dan langzaam laten vervallen. Waarom, geen idee. Vaak is het beslist niet geldgebrek. Dat is in deze luxe ressorts in Birma, om daar even bij te blijven, ook niet het probleem, het is de mentaliteit en die heeft dus met armoede in dit soort gevallen niets te doen. In die zin heb je gelijk wanneer je zegt dat “dit soort dingen bij het land horen”, maar dat neemt niet weg dat ik me over die staat van onderhoud best wel vooraf mag informeren.
Neem bijvoorbeeld de stad Chiang Mai in Thailand. De ruines van de vestingwerken rond de oude stad verkeren in deplorabele toestand. De overheid - toch niet arm! - doet er niet veel meer aan dan wat stutten. Geld voor echt onderhouds-/restauratiewerk zou er niet zijn. Wel was er de laatste jaren geld voor een duur gloednieuw siertrottoir en fraai straatmeubilair rond die grachten (ca. 8 km), het vernieuwen van de waterhuishouding in de grachten, een grote sierwaterval (die alleen al heeft miljoenen baht gekost) op een van de hoeken, het verplaatsen van alle elektricteits- en andere leidingen van boven de straat onder de grond in 2 grote staten in het centrum (een miljarden project dat 6 jaar of meer in beslag nam) etc. Dat is allemaal nieuw en daar houden ze van. Geld uitgeven om oude dingen te behouden lijkt in de ogen van veel Aziaten zondegeld.
Beste Piet. Als je verder geen nuttige tips hebt wat betreft mijn oorspronkelijke vraag, dan zeg ik met je in koor: “hou het gewoon voor jezelf” en daarmee basta!