Ngwe Saung beach

• Michael

Ik wil eerdaags een paar dagen doorbrengen in Ngwe Saung vlakbij Pathein aan de Golf van Bengalen. Kent iemand hier goede hotels (ca. 60-70 USD per nacht is het budget). Zijn er recente ervaringen. Ik denk momenteel aan Sunny Paradise Resort of Central Hotel Ngwe Saung. Het ziet er op de Internet plaatjes prachtig uit, maar is dat de werkelijkheid? Plaatjes kunnen zo bedriegelijk zijn. Ook graag wat informatie over de directe omgeving. Is er nog wat anders daar dan alleen strand? Alvast bedankt!

• jacobus41

Beste Paul,

Wij hebben in 2006 voor ongeveer 60 usd per kamer gelogeerd in het Sunny Paradise Resort en vonden het geweldig. Het is er wel erg rustig op het strand.

mvg

Jac

• Michael

Bedankt! Het is wel 4 jaar geleden dat jullie er waren en aangezien onderhoud niet de sterkste kant is in Azie en in Birma al helemaal niet ben ik soms bang dat het er allemaal niet zo mooi meer uitziet en is als de plaatsje op Internet doen vermoeden of zoals julie 4 jaar geleden ervaarden. Ik denk er nu over het veel nieuwe hotel Central Hotel Ngwe Saung te nemen. De prijs is nagenoeg gelijk, maar nieuwe betekent minder kans op verval. Dat Sunny Paradise Resort sprak me trouwens wel erg aan zo van de foto's. Niemand die hier heel recent (minder dan een jaar geleden) was?

We gaan maar 3 dagen om mijn verjaardag te vieren (een keer chic dineren aan het strand met als hoofdgerecht verse kreeft, dat is mijn wens) en dan weer naar hotels in de prijsklasse 20-30 USD per dag :S

Zelf logeerde ik vroeger in Yangon altijd in het City Star Hotel, een meer dan uitstekend hotel toen (5-8 jaar geleden), maar in een tijdsbestek van nog geen 2 jaar raakte dat danig in verval. Nu kies ik in Yangon voor het Central Hotel aan de Bogyoke Aung San Road.

• piet

he michael,wat kun je toch lekker negatief schrijven over myanmar als je soms bang bent zoals je schrijft en dat het er niet meer zo mooi uitziet ?

je wil jou verjaardag gaan vieren aan het strand met als hoofdgerecht verse kreeft, dat is zelfs je wens.

dan is dit mijn wens > dat je maar lekker ergens in je geliefde thailand aan het strand gaat zitten dineren.

• Michael

Beste Piet waar slaat dat nu op? Ook in Thailand wordt vaak geen goed onderhoud gepleegd en zien ooit fraaie zaken er na een aantal jaren niet zo denderend meer uit. Het is iets typisch Aziatisch: “we grijpen pas in als het op instorten staat en zelfs dan niet altijd”.

Daarbij ik sta er “bekend” om dat ik juist zo positief over Birma schrijf (dat wordt me niet zelden verweten) en dat ik mensen aanspoor daar nu eens heen te gaan i.p.v. altijd maar naar Thailand. In Thailand woon ik om puur praktische redenen, niet omdat het land me zo lief is. Ik ben over Thailand doorgaans nogal negatief zelfs! Je kletst maar wat dus!

30 jaar geleden toen ik voor het eerst Azie bezocht at ik een keer vers gevangen kreeft op Bali, nou dat wilde ik in Birma een keertje over doen. Wat is daar mis mee?

Wat jou “wens” betreft Piet moet ik je teleurstellen. Als er plekken zijn in Thailand is waar ik beslist niet wil komen dan zijn het de stranden wel! Die openlucht hoerenkasten zijn echt niets voor mij! In de 8 jaar dat ik in Thailand woon ben ik nog geen enkele keer hier aan het strand geweest! Waar ik woon in het noorden zijn alleen maar bergen :S

Het wordt trouwens het Central Hotel Ngwe Saung dat had behalve dat het nieuwer was nog een paar pluspunten t.o.v. het Sunny Paradise Resort en was maar 4 USD duurder. Ik ben benieuwd, het zal er best 3 nachten uit te houden zijn. Daarna wordt het zoals meestal een bijna puur culturele reis.

• piet

beste michael. als jij al dertig jaar in azie komt ‘' zoals je schrijft ’' dan zou jij toch beter als een andere moeten weten dat er in verschillende landen echte armoede heerst toch ? je schrijft > aangezien onderhoud niet de sterkste kant is in azie en al helemaal niet in birma, en dat je soms bang bent dat het er allemaal niet meer zo mooi uitziet…. als een ervaren birma ganger ? weet je toch dat dit soort dingen bij dit land horen ? hou het gewoon voor jezelf.

• Michael

Piet wat draaf je door zeg! Nergens zeg ik dat ik “al 30 jaar in Azië kom”. Ik schreef dat ik 30 geleden er voor het eerst was, niet dat ik alle daarop volgende jaren er ook naar toe ben geweest. Je rukt dingen uit hun verband en geeft ze een andere dimensie om je eigen kromme redenering recht te kunnen praten.

Dat er in Birma en Laos en Cambodja en Thailand nog echte armoede heerst, is mij genoegzaam bekend! Daar hadden we het niet over. We hadden het over onderhoud van 1e klas hotels, niet over het onderhoud van een eenvoudige woning, winkeltje, eethuisje of logiesadres (hotel, pension, guest house etc.). Ik wees op het feit dat er hier een mentaliteit heerst - ik woon hier 8 jaar en heb het nu wel een beetje door - van iets groots en luxe opzetten en dan langzaam laten vervallen. Waarom, geen idee. Vaak is het beslist niet geldgebrek. Dat is in deze luxe ressorts in Birma, om daar even bij te blijven, ook niet het probleem, het is de mentaliteit en die heeft dus met armoede in dit soort gevallen niets te doen. In die zin heb je gelijk wanneer je zegt dat “dit soort dingen bij het land horen”, maar dat neemt niet weg dat ik me over die staat van onderhoud best wel vooraf mag informeren.

Neem bijvoorbeeld de stad Chiang Mai in Thailand. De ruines van de vestingwerken rond de oude stad verkeren in deplorabele toestand. De overheid - toch niet arm! - doet er niet veel meer aan dan wat stutten. Geld voor echt onderhouds-/restauratiewerk zou er niet zijn. Wel was er de laatste jaren geld voor een duur gloednieuw siertrottoir en fraai straatmeubilair rond die grachten (ca. 8 km), het vernieuwen van de waterhuishouding in de grachten, een grote sierwaterval (die alleen al heeft miljoenen baht gekost) op een van de hoeken, het verplaatsen van alle elektricteits- en andere leidingen van boven de straat onder de grond in 2 grote staten in het centrum (een miljarden project dat 6 jaar of meer in beslag nam) etc. Dat is allemaal nieuw en daar houden ze van. Geld uitgeven om oude dingen te behouden lijkt in de ogen van veel Aziaten zondegeld.

Beste Piet. Als je verder geen nuttige tips hebt wat betreft mijn oorspronkelijke vraag, dan zeg ik met je in koor: “hou het gewoon voor jezelf” en daarmee basta!

• piet

beste michael..svp de volgende keer niet meer schrijven dat onderhoud niet de sterkste kant is in birma maar het gewoon accepteren zoals het is…

dit is mijn advies aan jou……………….Horen zien en zwijgen.

• Michael

Je zou je onzin commentaar toch voor je houden? Wat ik wel of niet accepteer en waar is mijn zaak en mijn zaak alleen en daar heb ik geen ongevraagd advies of wat er voor door moet gaan van ene Piet bij nodig . . . Dit is denk ik alleen maar zinloze ruziezoekerij van die ene Piet . . . Bekijk het maar!

• piet

hahaha die michael toch je blijft lachen < bekijk het maar schrijft hij > nou lieve michael van mij kun je een dikke neus krijgen.

en denk aan mijn advies > Horen Zien en Zwijgen.