Beste mensen,
Hier spreekt een vrouw, die net terug is uit Myanmar. Ik was daar een kleine drie weken, met nog acht andere nederlanders.
Wij reden met dat groepje fietsend door Myanmar, met een Nederlandse gids.Fantastische belevenis, vreselijk aardige Birmeense
mensen ontmoet,en gesproken.Werd geraakt door de hardwerkende mensen, die ondanks hun belabberde leiders hun lot aanvaarden.
Ben enorm geschrokken, wat ik met eigen ogen heb gezien van die ontbossing daar,we reden ,zover het oog kon reiken ,langs kilometers
opgestapelde omgezaagde zeer grote prachtige bomen.
Dat vond ik al rot om te zien, het werd nog erger toen ik onze fietstocht door reed en elke 3 á 5 minuten een prachtige moderne vrachtwagen
met weer 7á 8 grote bomen erop, tegen kwam.
Verder rijden daar bijna alleen maar hele oude auto's van het jaar nul rond(of al hele moderne, die dan weer door de regering betaald worden.)
Mijn hart deed zeer, het volgende reisdoel van ons was Krakaw, deze plaats was duidelijk al veel verder met modernisering, dan de
andere plaatsen, die wij bezochten .
Toen ik de volgende dag aan onze gids vroeg, of dat kwam doordat zij (zwijg?)geld hadden gekregen,om die bomen daar te mogen kappen
vertelde hij dat ik dat goed gezien had!
Protesteren jullie daar dan niet tegen, vroeg ik hem, ja wel maar dat helpt niet, bepaalde stammen of bewoners van die bergen accepteren
ook weer geld om toestemming te geven, zo is de cirkel weer rond.
Op deze wijze hoop ik gelijk gestemde mensen te kunnen vinden, die dit ook intens vervelend vinden, en zou graag wat willen brainstormen
over onze mogelijkheden, om misschien een soort steungroep op te kunnen zetten om de mensen daar weer aan een herbebossing te
helpen, dan deze mensen zelf over die bomen de leiding te geven .
Hoop dat iemand mee zou willen denken over deze problemen , misschien kunnen wij vanuit Nederland iets voor deze mensen betekenen???
Graag een reactie naar mijn email adres, Laurence.besemer@kpnplanet.nl
lf