Geen Birma fonds meer ??

• JE

Zo'n twee jaar geleden waren er op dit forum berichten over een nieuw fonds dat hulp zou gaan bieden in Birma,voornamelijk in Karen gebied.Naam: het Birmafonds.CBF keurmerk, ministers die de zaak steunen etc. De website van dit fonds is al enige tijd niet bereikbaar en werd een jaar na oprichting al bijna niet meer bijgehouden. Iemand enig idee wat er gebeurd is ?

• anna

in oktober 2009 plaatste Hans Hulst nog een oproep voor een penningmeester voor het Birma Fonds. Misschien zou je bij hem eens kunnen informeren naar het al dan niet voortbestaan ervan?

• M. van der Wilden

Het Birma Fonds is bij het CBF niet bekend en heeft dus nooit het keurmerk van het CBF gehad.

M. van der Wilden

communicatie/pr CBF

• JE

Ik heb me daarin vergist, een CBF keurmerk kan een organisatie schijnbaar pas 3 jaar na oprichting aanvragen. Het Birmafonds bestond afgelopen november 3 jaar en had dus kunnen beginnen met de aanvraag,echter vanaf die tijd is de website onbereikbaar en vraag ik me af of de organisatie nog bestaat.Wel was er sprake van een ANBI erkenning.De organisatie was dus bekend bij de overheid.

• anna

waarom informeer je niet eens bij hans hulst (www.hanshulst.nl)? Hij is blijkbaar de oprichter van het Birma Fonds.

• JE

Anna je kunt een persoonlijk antwoord krijgen als je je emailadres opstuurt naar me. Je kunt me hier vinden http://www.burmapictures.nl/me.htm

• JE

Sinds vandaag weer on line

• annet torbijn

Ik las deze discussie, ook ik voel me zeer betrokken bij Burma, en heb een stichting About Burmese Children opgezet, met de bedoeling < om te beginnen> een klein schooltje met Burmese kinderen te helpen .

Via deze post hoop ik in contact te komen met mensen die zich het lot van de Burmese mensen aantrekken en graag samen willen werken aan verbetering van hun situatie .

Zie voor meer info www.stichtingabc.com

mvgr annet torbijn

• JE

Bij navraag blijkt het fonds nog degelijk te bestaan.

• Hans

Ik ben een van de oprichters van het Birma Fonds en zag zojuist deze thread. Even kort een paar antwoorden:

- Het fonds bestaat nog, maar is niet erg actief. Er komt ook weinig geld binnen (gaat om tientjes per maand). We waren vooral rond de ramp Nargis actief.

- Het blijkt vrij lastig actieve mensen te vinden. Naast een paar Birmezen was ik de enige die er echt aan trok. Op het moment gebeurt er weinig.

- Het fonds had een ANBI-erkenning en heeft die nog steeds. BF is dus door de fiscus erkend.

- We hadden wat problemen met de website. Die is daardoor een tijdje uit de lucht geweest. Hij is sinds enige tijd weer online.

- Zoals gezegd zijn we een erg kleine stichting die op het moment eigenlijk slapend is. Dat is de reden dat er op de site ook niet zoveel gebeurt.

- We hebben geen betaald personeel, ook niet in Birma.

- CBF Keur kan inderdaad na drie jaar aangevraagd worden. Zou dus per november 2010 kunnen. Kost echter geld en inspanning. Beide liggen nu even lastig.

Overigens wijs ik erop dat het CBF Keur eigenlijk schijnzekerheid biedt. Het keur zegt alleen dat de administratie netjes bij het CBF is ingeleverd. Over de bestedingen en de effectiviteit ervan zegt het keur niets.

Tot zover even.

Beste groet,

Hans Hulst