alle tips welekom

• Astrid

Hai vrijbuiters,

Wie heeft er handige tips voor ons? We gaan a.s. jan maand backpacken in Myanmar.

Alle tips zijn welkom van geld omwisselen tot bezienswaardigenheden… onze budjet is low.

Oh ja… wie heeft ervaring met visum aanvraag voor Myanmar in Bangkok??

Thanks, Astrid

• Michael

Zucht. Backpacken en een low budget! Ik noem het een BB-tje. De vraag is dan vervolgens- als je al tips wil geven - wat is low? One dollar a day lukt niet meer, laat ik je daar maar meteen mee uit de droom helpen. Ik ga eerdaags ook en heb als budget ca. 100 Euro (ca. 131 USD) per dag voor 2 personen incl. hotel, eten en drinken en divers vervoer (lokale bus, airco bus, vliegtuig, huurauto, paardenkoets, taxi's etc.) De gemiddelde prijs voor een hotel is dan 35 USD per nacht met zo nu en dan een uitschieter naar boven van 70 USD of naar beneden naar 20 USD. Al met al gemiddeld 45 USD. Eten en drinken kun je vanaf 3-4000 kyats (diner of lunch) per persoon al heel goed. Dat is dus ca. 4 USD. Meestal ben ik toch wel wat meer kwijt, het drankje komt er ook nog bij natuurlijk! Voor bepaalde plaatsen moet je toegang betalen: Bagan, Mandalay (de tempels en het koninkrijkpaleis) en Inle Lake om er maar een paar te noemen. Het gaat dan om iets van 5-10 USD per persoon.

Het land is lastig te bereizen. Even hier of daar heen gaan lukt meestal niet. Hoe meer je betaalt hoe sneller en efficiënter je ergens komt. Dat is dan ook tijdwinst. Over een traject van 200 km kun je al gauw 4-5 uur doen. Trek dus zeker een behoorlijk bedrag uit voor vervoer. Een dagtocht met de boot over Inle Lake (zwemmen is wel goedkoper, maar dat lukt niet) kost ca. 15-20.000 kyats (24-32 USD). Idem met de paard en wagen door Old Bagan. Je kunt het lopen maar de lol zal je dan snel vergaan! De prijzen zijn gebaseerd op de koers kyats-USD van vandaag! Het was ooit stukken voordeliger!

De vraag komt dan op: Wat heeft de gewone Birmees aan je bezoek. Je levert met een low budget niet veel op. Is het niet onze taak en plicht zelfs als relatief rijken om toch op dit soort snoepreisjes (een retourtje Amsterdam-Bangkok-Yangon is ook niet goedkoop) ook iets achter te laten voor de lokale mensen. Dan heb ik het niet over morele steun of zo, daar zet je geen maaltijd mee op tafel! Soms lijkt het er op dat de reis met het vliegtuig alleen dan kan als het later ten koste kan gaan van de mensen die iets aan het toerisme hopen te kunnen verdienen: low budget dus! Doe het dan goed en kom liftend!

Ik heb het niet zo op met low budget backpackers. Ik heb er te veel van gezien, zowel hier in Thailand als ook in Birma. De krenterigheid straalt er vaak van af. Ja, wat wil ze hebben een low budget, het moet en zal op een koopje allemaal. Waarom niet wat langer gespaard en dan normaal op reis. Ik bedoel niet in grote luxe, maar gewoon in nette hotels of guest houses en gebruikmaken van de diensten die de mensen daar aanbieden en ze daar op een keurige manier voor belonen. Nog niet zo lang gelden was ik getuige van een Engelsman - BB-tje dus - die bijna kwaad werd toen zijn afdingen op de prijs van een busreisje van 7 uur niet lukte. Niet de standaard 3500 kyats wilde hij betalen, maar slechts 2000 en dan moest hij ook nog op de duurdere plaats naast de chauffeur zitten en dus niet achterin of boven op het busje. Tenenkrommend was het. Vind je het gek dat ze dat soort types hier niet graag zien.

Ik zeg dat jij zo eentje bent Astrid, maar de introductie gaf me wel een angstig vermoeden! Om kort te gaan als je echt wilt beknibbelen dan zal low toch altijd gauw zo'n 75-85 euro per dag moeten zijn! Zit je daar onder dan wordt het of onmogelijk of pure armoede! Dat is dan voor 2 personen. Ben je alleen dan zou het nog wat kariger kunnen dat budget per dag. Prettige vakantie, maar mij niet gezien op die manier!

• Michael

Correctie: Laatste aliena: Ik zeg dat jij zo eentje bent Astrid lees: Ik zeg niet dat jij zo eentje bent Astrid

• Fjodor

Hai Astrid,

Stoor je niet aan Michael, hij meent alles beter te weten en alleen zijn manier is de juiste, een vriendje van Narcissus.

Je kan met weinig Euro's heel veel doen in Burma. Eten kost 1 of 2 euro. Slapen kan voor 5/10 euro. Busvervoer is erg goedkoop. Dus voor mensen die geinteresseerd zijn in een land met een rugzak te bezoeken, wat onbetwist de beste manier om een land te zien inclusief ‘contact’ met mensen buiten de toeristensector, is Burma een geweldige keuze.

Bezienswaardigheden in 3 weken met de bus:

- Yangon

- Golden rock

- Inle Lake

- Mandalay

- Bagan

- Yangon

Met tussendoor wat uitstapjes naar andere plaatsen, lees je eerste Burma reisboek en je bent heel veel ideeen rijker.

Visumaanvraag is een fluitje van een cent, je gaat naar de ambassade en 3 dagen later heb je hem. Makkelijker en tijd economischer is het om je visum in Nederland te halen, of, als het nog steeds kan, op het vliegveld on arrival.

Nogmaals, de meeste mensen hier zijn behulpzaam, de spreekwoordelijke betweter daargelaten.

Fjodor

• anna

bij het consulaat in Breda worden op het ogenblik geen visa afgegeven, dus je zou daarvoor naar de ambassade in Brussel moeten. Visa-on-arrival gaat sinds 1 sept. ook niet meer, voor zover ik weet.

.

• Michael

Wat wel kan in een pre-arranged VOA. Dat kan momenteel alleen als je in een land woont waar geen Birmese ambassade is. Dit wordt dan verzorgd door een erkend reisbureau in Birma. Kosten 30 USD aan de douane en 30-40 USD - hangt er vanaf - als service aan het reisbureau. Je krijgt dan een kopie van het document thuisgestuurd (per email meestal als attachment) en dat moet je laten zien bij het inchecken. Ook zal het Birmese reisbureau de maatschappij ervan verwittigen dat je zo'n visum hebt.

Let wel als je ergens in het buitenland bent en er is daar geen ambassade, maar in je thuisland wel dan kom je niet in aanmerking. Een beetje raar, maar zo is het nu geregeld. Nederlanders komen er wel voor in aanmerking want er is in Nederland geen ambassade van Birma. Ik woon permanent in Thailand waar wel een ambassade is, maar ik kom er dus wel voor in aanmerking omdat alleen het thuisland i.c. Nederland telt. Wellicht is er tegen betaling van wat extra's wel van af te wijken.

• Annoek

Heb je al gebeld met het consulaat?

Hun persoonlijke info wijkt wel eens af van hun site-info namelijk. Ik heb half november een visum via het consulaat aangevraagd en die was met een week of twee binnen..

Succes!

Groetjes, Annoek.