koers kyatt

• ernel

ik weet dat de officiele koers erg verschilt van de zwarte markt koers. wat is de koers op de zwarte markt momenteel?

waar kan ik het beste heen na aankomst in Yangon als ik dollars wil wisselen?

hoe ziet de “zwarte markt” er uit? zijn dit kleine exchange burootjes en krijg je daar echt geld of krantenpapier er tussen?

• anna

de koers is momenteel 825 kyat/ USdollar (www.irrawaddy.org)

Het best kun je dollars of euro's wisselen in je hotel, via een gids, of op de Bogyoke Aung San markt. Informeer hier en daar welke koers ze bieden, dan weet je waar je het beste kunt wisselen. Zomaar op straat bij mensen die je aanspreken zou ik niet doen. Alles is in feite zwart, maar bij een bank krijg je geloof ik iets van 6 kyat/dollar, dus dat doet niemand !

groeten, anna

• Michael

In een hotel mag je blij zijn als ze je 725-750 per US dollar geven bij de huidige koers. Wissel daar nooit! Mensen die je op straat aanspreken nemen je bijna altijd mee naar een kantoortje of naar mensen die in de zijstraatjes van de Bogyoke Aung San markt zitten en daar op straat of in een winkel kantoor houden. Kranten tussen het geld heb ik nog nooit gehad in de 8 jaar dat ik er kom en dat dus doe. Via een gids wisselen levert doorgaans hetzelfde resultaat op als bij je hotel. Zelf laat ik het meestal doen door iemand die ik ken - of die gaat mee, als het veel geld is blijf ik er wel bij - en die doet het bij die lui in de Bogyoke Aung San market meestal. Ik heb daar goede ervaringen mee! Ik denk dat je nu bij 825 ca. 810-815 maximaal kunt krijgen, maar soms heb je geluk en krijg je de volle mep!

Probeer alles in Yangon te wisselen wat je denkt nodig te hebben. Voor Bagan en in mindere mate Mandalay en Inle zijn erg onvoordelig daar krijg je zo 25-50 kyats minder voor je dollar!

• anna

enkele tips over geld wisselen in yangon vind je onder www.bytelife/euro_in_yangon.htm

• ernel

anna, dank voor je tip. ik heb de site inmiddels opgezocht. je loopt dus wel met een beoorlijke gevulde portemonnee met al die flappen van onder de 1000 kyat. wat is het meest gangbare biljet dat je her en der gebruikt voor een drankje of hapje in een teashop bijvoorbeeld?

ernel

• ernel

maar waar hebbben we het dan over: K 25 minder voor je dollar? dat is haast niet in centen uit te drukken, toch? kom je vaak in M? en steek je dan over vanuit bangkok? moet een losse toerist nog steeds een bepaald bedrag in dollars besteden? en hoe controleert men dat dan als je pas je dollars op Bogyoke wisselt?

ernel

• anna

het meest gangbare biljet is dat van 1000 kyat. Er schijnen er sinds kort ook van 5000 kyats te zijn, maar dat lijkt me niet handig. Kleinere biljetten zoals bijv. 500 of 200 kyats zijn handig voor fooien e.d., maar mijn ervaring is dat die meestal erg vies zijn en tamelijk schaars.

Als je dollars wisselt (moeten wel in onberispelijke staat zijn), krijg je meestal pakketjes van 100.000 kyats.

Ik kan je wel het emailadres geven van een mannetje op de B.A.S.- markt, waar je betrouwbaar kunt wisselen. Als je dat wilt, stuur me dan even een privébericht met je emailadres.

groeten, Anna

• ernel

heel fijn, dat is pandoratravel@hotmail.com

• Jan

Beste Anna

Ik geraak niet op de door jou voorgestelde website ‘www.bytelife/euro_in_yangon.htm’

Ik kom steeds op

Bytelife.com

What you need, when you need it

Kan je website nog eens nakijken aub

• ernel

dag jan,

ik wel, ik doe alleen maar: www.bytelife/euro en dan kom ik op een site die je precies uitlegt hoe het zit in myanmar met geldwisselen

ernel