Ik ben het eens met jacobus41 dat de reactie van JE wat overtrokken is. Hij noemt de schooiende kinderen in Yangon en Bagan, in U-Bein is het hetzelfde laken en pak en idem dito in Inle en Mandalay en ga zo maar door. Ik ken het al jaren en dat is niet iets van de laatste 10 jaar. Het is kenmerkend voor elke toeristische plek waarook in Azie!
Kijk hier wel mee uit er zitten ook echt hele schrijnende gevallen tussen zoals ik deze reis in U-Bein meemaakte. De tranen stonden me zowat in de ogen toen ik in die hongerige oogjes keek van dat knulletje van amper 6-7 en zijn nog jongere zusje. Dolgelukkig waren ze met de etenresten die we overhadden. Ik had Fried Rice besteld en dat was me echt veel te veel. De eigenaresse van het restaurant kwam nog snel een plastic tasje brengen zodat ze alles mee konden nemen. Ook zij had duidelijk met deze kinderen te doen!
Dit jaar had ik o.m. een aantal pakken kleurpotloden bij me. De kinderen daar zijn er dolgelukkig mee zeker samen met leuke kleurboekjes die ik hier in Thailand lokaal koop. Geen idee van mij, maar wel een schot in de roos! Verder hadden we leuke kinderschoentjes en -sandelen gekocht bij Findig (een leerwinkel in Thailand) en diverse kinderkleding bij Tesco. Niets echt duur of exclusief, maar voor daar wel heel bijzonder, praktisch en hogelijk gewaardeerd. De keuze laat ik over aan mijn boy die de smaak daar beter kent dan ik. De moeders vochten er bijna om wie wat meekreeg. Wel leuk allemaal hoor, niet echt hard tegen hard. De zus van mij boy die daar nog woont regelt de distributie en zorgt er voor dat de spullen gelijkelijk danwel zo eerlijk mogelijk verdeeld worden.
Ik pieker er niet over ook maar iets te geven aan de een of andere zogenaamde hulporganisatie. Dat is bijna altijd voor een heel groot deel weggegooid geld! Soms kopen we wat bijzonders waar een grotere groep mensen wat aan heeft (vorig jaar een generator) of helpen met geld voor de bouw van wat verbeteringen aan de dorpstempel zoals het jaar er voor. Etc., etc. maar altijd iets dat ze erg van pas komt. Nee, in dit dorp lopen de kinderen niet achter me aan te bedelen. Wel lopen ze met me mee om mij hun dorp te laten zien. Een dorp dat in een heel jaar behalve mij geen enkele blanke te zien krijgt, zo non-toeristisch is het! Een oude dame - onlangs daar op 98 jarige leeftijd overleden - vertelde mijn boy dat ik 8 jaar geleden de eerste blanke was die het dorp betreden had en ze woonde er haar hele leven.
Ik vrees dat JE de boel over 1 kam scheert en een beetje doordraaft. Zoals hij beschrijft bestaat zeker, maar anders kan ook! Ik ben niet voor die vervloekte spiegetjs en kralen mentaliteit maar wel voor het geven van dingen die men graag heeft. Je bent gast en een gast neemt toch altijd iets mee voor zijn gastheren en -vrouwen en dat hoeft toch ook niet altijd per se nuttig te zijn! Tja en dan dat bedelen! Wij kennen het in Europe niet of nauwelijks maar veel mensen daar is het de enige optie. Er zullen fakers tussen zitten, maar ook mensen die echt een beetje steun hard nodig hebben!