Online visum aanvragen kan ook

• Hans

Wat weinigen weten is dat inwoners van landen waar geen Birmese ambassade is een zogenaamde MVOA mogen aanvragen, een online visum on arrival. Nederland is zo'n land en Goldbacked Tours & Yangon is een van de weinige bureaus die dit mag doen.

Zie deze site voor uitleg en aanvraag: http://www.myanmarvisaonline.com/

Procedure is simpel. Stuur per mail info en een scan van een pasfoto. Na twee weken krijg je twee documenten in je mailbox, die je moet uitprinten. Vervolgens kun je naar Yangon vliegen en laat je bij immigratie deze twee printouts zien. Daarna krijg je je visumsticker. Je rekent vervolgens $75 dollar af met de medewerker van Goldbacked Travels die je opwacht. Maar iets duurder dan de 40 euro die je anders moet betalen dus.

Ik heb dit ondertussen vier keer gedaan. Altijd soepel gegaan. Ikzelf vind het een groot voordeel dat ik naar Brussel hoef, mijn paspoort niet hoef op te sturen, of in Bangkok 1 of meer dagen kwijt ben. Ook handig om dat thuis te kunnen regelen en niets vooraf te hoeven betalen…

• Michael

Er zijn veel meer bureaus die dat mogen en kunnen doen. Zo lastig is dat echt niet. Het heet trouwens een pre-arranged visa on arrival volgens mijn reisbureau Green Palace in Yangon. Die rekenen ook minder slechts 60 USD. De beschreven procedure is verder nagenoeg dezelfde. Deze mensen staan me ook op te wachten, maar je kunt het ook alleen af zolang je die beide prints maar hebt. Dat heb ik de laatste keer ervaren toen er iets met de communicatie mis ging en men mij opwachtte in mijn hotel en niet op het vliegveld. Je krijgt dan op de luchthaven het visum in je paspoort, dan ga je via de douane etc. Doe je het zelf dan betaal je apart de douane en later nog iets aan het reisbureau. Het totaalbedrag blijft hetzelfde, dus in mijn geval 60 USD. Wat me wel opvalt dat men er doorgaans niet uitbundig mee adverteert, maar dat wil niet zeggen dat het niet heel gemakkelijk gergeled kan worden mits uit een land komt zonder ambassade. Ik woon inThailand maar de regel geldt voor mij als Nederlander en in Nederland is geen ambassade dus kan ik er gebruik van maken ook al woon ik hier in een land met ambassade! Dus kom je uit een land met ambassade - Belgie bijv. - en ben je in een land zonder ambassade dan lukt het je niet! De nationaliteit geeft de doorslag.

• Michael

Aanvulling: Tot voor kort kostte een visum in Bangkok op de Birmese ambassade 800 baht of ca. 18 Euro/26 USD. 40 euro is een bedrag dat ik nog nooit gehoord heb!

• Hans

Die veertig geldt volgens mij als je naar Brussel gaat. Bangkok is inderdaad goedkoper. In Bangkok is er geloof ik ook een express optie, die is wel wat duurder (ongeveer 1200-1300 thb?).

Er zijn inderdaad meerdere bureaus in Birma die zo'n pre-arranged visum regelen. Ik noemde het bureau dat ik zelf een paar keer heb gebruikt. De reden dat ik het op het prikbord even meldde, is omdat ik merk dat veel mensen dit niet weten… Ik vind zelf naar Brussel gaan of paspoort opsturen veel te veel gedoe. En ik heb ook geen zin om steeds in Bangkok tijd stuk te slaan.

Overigens is er ook een nieuwe optie nu. Wie invliegt vanuit Chiang Mai, Phuket of Siem Reap kan in Yangon een visa on arrival krijgen, zonder vooraf iets te regelen. Dit geldt NIET vanuit Bangkok. Het addertje onder het gras is natuurlijk dat je dan met Air Bagan vliegt van Tay Za, gekend crony van het regime…

• Michael

Air Bagan is inderdaad van de bekende familie daar. Ik vind het geen reden die maatschappij te mijden zolang er geen goed alternatief is en dat is er vanuit Chiang Mai waar ik woon niet. Wel is het zo dat een vlucht heen en weer van Chiang Mai met Air Asia naar Bangkok en dan verder met weer Air Asia naar Yangon goedkoper uitpakte dan een retourtje Bagan Air direct! Dat scheelde een paar duizend baht! Air Bagan is dus op die route - waar ze het alleenrecht hebben - peperduur! Ik spreek nu over januari van dit jaar. Ik koos dus om die reden en alleen daarom Air Asia! Zo kon ik op de terugweg zonder extra kosten er nog een paar dagen Bangkok (niet echt mijn favoriete stad) aanplakken en meteen een nieuw paspoort aanvragen.

Kijk de idee alles wat met het regiem te maken te mijden is wel leuk in theorie, maar in de praktijk geeft het toch problemen. Waar kun je dan nog heen. Aan zee in Birma zijn nagenoeg alle resorts van dezelfde bekende familie, dan maar niet naar het strand? Wat leuke edelstenen of parels kopen omdat ze daar stukken voordeliger zijn dan in Thailand (in Europa ken ik de prijzen niet meer) kan dan ook niet want ook tussen die handel zit de bekende familie. Mooie handgeweven zijde in Mandalay? Idem dito! Ga zo maar door. Zeker er zijn zat hotels en restaurants en winkels die niet gelieerd zijn aan de bekende familie maar omdat nu steeds precies te gaan uitpluizen is me echt te veel. Ach, als het er eenvoudig uitziet kun je er gif op innemen dat de bekende familie er niet vermoedelijk (zeker weet je het nooit) tussen zit en als het wat luxer is dan heb je een gerede kans dat je ze spekt. So what! Er helemaal onderuit kom je nooit. Direct en indirect spekken alle toeristen waar ook ter wereld de regering van het land dat ze bezoeken! Dus ook in Birma!

• Hans

Ik meldde Air Bagan/Tay Za en de regime connecties alleen even zodat iedereen in ieder geval zelf de overweging kan maken.

Je kunt het regime en zeker het handjevol zakenlieden dat dichtbij de generaals staat nauwelijks vermijden in Birma. Ik heb zelf binnen Birma ook met Air Bagan gevlogen. Liever dat dan met Myanmar Airways.

Ik vind zelf overigens dat de halfbakken isolatie van de sancties gefaald heeft en dat de tijd gekomen is om via (economisch) engagement veranderingsprocessen zachtjes in de goede richting te duwen. Die sancties hebben Birma alleen maar in de armen van China gedreven (willen we dat de Chinese mensenrechtenmores het evangelie is in Birma?) en bovendien 100.000 textielwerkers werkeloos gemaakt. Achter elke arbeider zit bovendien een gezin inclusief opa's en oma's (een baan is een groot goed in Birma). Het werkelijke aantal mensen dat in armoede is gedompeld is dus veel groter (denk eerder richting het miljoen).

Die nieuwe regering is natuurlijk allesbehalve democratisch. Maar er zijn wel degelijk zaken aan het veranderen op allerlei terreinen. Liever die vooruitgang belonen dan het vingertje heffen en straks een nieuwe terugval moeten constateren.

Wat mij betreft gaat buitenlandpolitiek alleen om resultaat. Dat resultaat is waar de gewone Birmees wat aan heeft. Ons verheven idealisme heeft in ieder geval in de 23 jaar sinds 1988 niets opgeleverd.

• Michael

Inderdaad Hans dat wat je terecht ons verheven idealisme noemt heeft totaal geen zoden aan de dijk gezet. Het heeft alleen maar averechts gewerkt. De doorsnee Birmees is er ook niet blij mee. Mensen in de hogere regionen van het verzet kunnen zich, omdat ze veelal redelijk welgesteld zijn, die attitude wel permitteren. Laten we eerlijk zijn het huisarrest van Aung San Suu Kyi was zo slecht nog niet in haar villa vergeleken met de omstandigheden waarin het overgrote deel van de rest van de bevolking moet leven! We mochten van haar vooral niet naar Birma gaan op vakantie. Ik vraag me af waar haalde ze de gore moed vandaan om ook die kleine inkomstenbron voor de gewone man af te snijden. Voor haar maakt het niets uit, voor die mensen wel degelijk! Reden ook dat ik organisaties als het Birma Committee e.d. afwijs. Die verkondigen allemaal alleen maar idealistische salonpraat waar de gewone Birmees niet van kan eten.

Vroeger - 9 jaar geleden toen ik nog nooit in Birma geweest was - dacht ik ook zo idealistisch. Nu, sinds ik er tientallen keren op bezoek ben geweest en meer gezien heb dan alleen de culturele hoogtepunten heb ik mijn mening nogal moeten bijstellen. Bij dat meer heb ik het dan niet over al dan niet georganiseerde bezoeken aan zielige weeshuizen en vluchtelingen kampen aan de Thaise grens. Nee, gewone dorpen waar ik het gewone leven van nabij heb meegemaakt en door de jaren heb kunnen volgen en ik me daardoor een stukken beter beeld heb kunnen vormen dan je in genoemde weeshuizen en kampen e.d. kunt. Laten we wel zijn. Er leven meer Birmezen in die dorpen dan in weeshuizen en kampen! Daarbij de kampen in Thailand zijn een verantwoordelijkheid van dat verre van menslievende Thailand! Als die mensen niet in de kampen zitten worden ze elders wel door gewetenloze Thaise zakenlui uitgebuit. Is er geen slecht betaald werk meer voor ze, dan wordt ijverig getracht ze terug te sturen n'importe wat ze zal overkomen.

Wist je dat Birmezen met een vergunning om in Thailand te verblijven en te werken geen motor bike of auto mogen besturen, laat staan in bezit hebben. Ze kunnen dus geen rijbewijs krijgen. Dat levert de politie een pak geld op dat echt niet allemaal met bonnetjes verantwoord wordt! Ze moeten toch naar hun werk en lopen is bij de vaak grote afstanden geen optie en openbaar vervoer is slecht geregeld of is er niet en kost geld en zoveel verdienen ze al niet. Daarbij hebben ze dan vaak een vergunning geldig in 1 bepaalde provincie, willen ze naar elders voor een bezoekje of zo dan moet er betaald worden voor een pasje van 2 weken! Ook de overheid hier in Thailand buit mensen uit tot op het bot en Birmezen zijn daarbij favoriet!

De Birmese jongen in mijn huis zegt vaak dat hij in feite beter overweg kan met het Birmese regiem waar je weet waar je aan toe bent, dan met de zogenaamde democratische rechtstaat die Thailand pretendeert te zijn en die totaal fake is.

• piet

Michael Schreef:

——————————————————-

> Inderdaad Hans dat wat je terecht ons verheven

> idealisme noemt heeft totaal geen zoden aan de

> dijk gezet. Het heeft alleen maar averechts

> gewerkt. De doorsnee Birmees is er ook niet blij

> mee. Mensen in de hogere regionen van het verzet

> kunnen zich, omdat ze veelal redelijk welgesteld

> zijn, die attitude wel permitteren. Laten we

> eerlijk zijn het huisarrest van Aung San Suu Kyi

> was zo slecht nog niet in haar villa vergeleken

> met de omstandigheden waarin het overgrote deel

> van de rest van de bevolking moet leven! We

> mochten van haar vooral niet naar Birma gaan op

> vakantie. Ik vraag me af waar haalde ze de gore

> moed vandaan om ook die kleine inkomstenbron voor

> de gewone man af te snijden. Voor haar maakt het

> niets uit, voor die mensen wel degelijk! Reden ook

> dat ik organisaties als het Birma Committee e.d.

> afwijs. Die verkondigen allemaal alleen maar

> idealistische salonpraat waar de gewone Birmees

> niet van kan eten.

>

> Vroeger - 9 jaar geleden toen ik nog nooit in

> Birma geweest was - dacht ik ook zo idealistisch.

> Nu, sinds ik er tientallen keren op bezoek ben

> geweest en meer gezien heb dan alleen de culturele

> hoogtepunten heb ik mijn mening nogal moeten

> bijstellen. Bij dat meer heb ik het dan niet over

> al dan niet georganiseerde bezoeken aan zielige

> weeshuizen en vluchtelingen kampen aan de Thaise

> grens. Nee, gewone dorpen waar ik het gewone leven

> van nabij heb meegemaakt en door de jaren heb

> kunnen volgen en ik me daardoor een stukken beter

> beeld heb kunnen vormen dan je in genoemde

> weeshuizen en kampen e.d. kunt. Laten we wel zijn.

> Er leven meer Birmezen in die dorpen dan in

> weeshuizen en kampen! Daarbij de kampen in

> Thailand zijn een verantwoordelijkheid van dat

> verre van menslievende Thailand! Als die mensen

> niet in de kampen zitten worden ze elders wel door

> gewetenloze Thaise zakenlui uitgebuit. Is er geen

> slecht betaald werk meer voor ze, dan wordt

> ijverig getracht ze terug te sturen n'importe wat

> ze zal overkomen.

>

> Wist je dat Birmezen met een vergunning om in

> Thailand te verblijven en te werken geen motor

> bike of auto mogen besturen, laat staan in bezit

> hebben. Ze kunnen dus geen rijbewijs krijgen. Dat

> levert de politie een pak geld op dat echt niet

> allemaal met bonnetjes verantwoord wordt! Ze

> moeten toch naar hun werk en lopen is bij de vaak

> grote afstanden geen optie en openbaar vervoer is

> slecht geregeld of is er niet en kost geld en

> zoveel verdienen ze al niet. Daarbij hebben ze dan

> vaak een vergunning geldig in 1 bepaalde

> provincie, willen ze naar elders voor een bezoekje

> of zo dan moet er betaald worden voor een pasje

> van 2 weken! Ook de overheid hier in Thailand buit

> mensen uit tot op het bot en Birmezen zijn daarbij

> favoriet!

>

> De Birmese jongen in mijn huis zegt vaak dat hij

> in feite beter overweg kan met het Birmese regiem

> waar je weet waar je aan toe bent, dan met de

> zogenaamde democratische rechtstaat die Thailand

> pretendeert te zijn en die totaal fake is.

wouw michael

wat een goed antwoord

helemaal eens met jou.

• Kaylana

If you're looking to buy these atrciles make it way easier.