Budget

• Ada

Over 7 weken vertrekken we naar Birma. Wij reizen op eigen houtje. Wat is een redelijk budget per dag voor 2 personen, voor overnachtign, eten/drinken en vervoer.

Omdat we alles in cash geld mee moeten nemen… Wij willen gewoon in de kleinere familiehotels e.d. overnachten.

Alle info is meer dan welkom.

Groet!

• JE

Het is haast onmogelijk daar antwoord op te geven met zulke summiere informatie. Het hangt er helemaal van af hoe je daar wilt reizen en waar je naar toe wilt. Wil je wat binnenlandse vluchten maken, en verder airco-bussen en treinen of openbaar vervoer “Burmese style” ,of mogelijk een prive-chauffeur? Ga je gebieden bezoeken waar speciale permits voor nodig zijn, die alleen met off-the road voertuigen te bezoeken zijn en waar je niet binnen mag zonder gids of blijf je binnen de begaande paden ? Het gros van je budget gaat op aan vervoer als je prive-chauffeur neemt. Tegenwoordig met slechte dollar-kyat koers al gauw 70-80 dollar per dag. Wil je alles comfortabel houden ben je voor je hotels ook tussen de 25-50 dollar kwijt (het laatste bedrag bij de stranden) . Eten en drinken gewoonlijk ongeveer 10-15 dollar per dag . Ik denk dat je uit moet gaan van 100-125 euro p.p. per dag, Je komt dan niet gauw voor onaangename verrassingen.Het hoeft per slot van rekening niet op. In Birma zelf is het sporadisch mogelijk tegen zeer hoge commissies geld via credit-cards op te nemen, maar ik zou daar bij het plannen van de reis niet vanuit gaan.JE

• Ada

Dag JE,

Dank je voor je snelle antwoord. Wij willen in principe alles met het openbaar vervoer doen (zijn wel het een en ander gewend), We zullen, ook omdat we voor het eerst gaan, de bekende route doen, dus geen gebieden waar een speciaal permit voor nodig is. Ook liever geen binnenlandse vluchten.

Maar we zullen zorgen dat we voldoende dollars bij ons hebben.

We hebben nu een hotel in Yangon voor 17 euro + ontbijt.

• JE

Je zult dan wat goedkoper uit zijn dan wat ik hierboven aangaf. Hotel kostte mij 18 dollar anderhalf jaar terug. Prijsstijgingen lijken dus mee te vallen.Ik hoop dat je ruim de tijd neemt, het openbaar vervoer kan traag zijn. Voor buitenlanders gelden soms hogere tarieven (trein) en soms wordt je ook geweigerd als men niet zeker weet of je een bepaald traject wel mag afleggen (Inle naar Kakku bijvoorbeeld) Je houdt blijkbaar van fotograferen, ik zou je aan willen raden Sittwe en Mrauk-U te overwegen.Erg gevarieerd en authentiek, tempels ,rivierleven ,minderheden. Meningen verschillen hierover maar mij bevalt het beter dan Bagan, dat zeker ook de moeite waard is. Je zit dan wel aan een vlucht vast als je geen permit hebt om over land te gaan, maar gebied is erg de moeite waard.

• Chris

Hallo,

Je zegt dat jullie wel wat gewend zijn. Betekent dat dat je bijvoorbeeld in India of Thailand hebt gereisd? Birma is goedkoper. Het ligt er verder maar aan wat je zelf wilt. Het ‘bekende’ rondje kun je met lokaal vervoer doen, kost bijna niks. Of met auto en gids, nergens voor nodig en heel duur. En alles daar tussen in is ook mogelijk. Voor slapen geldt hetzelfde. Ben je tevreden met een simpele kamer, desnoods w.c. buiten of sta je op roomservice. Ikzelf vind het bijvoorbeeld prima om in een getimmerd kamertje te slapen maar neem wel soms een vlucht van 120 dollar omdat ik naar een uithoek wil. Ik eet waar de Bimesen zelf eten en dan is het moeilijk om voor een maaltijd boven de 4 dollar te komen. Ik slaap tussen 2 en 10 dollar maar bezoek wel plaatsen waar je een vergunning voor nodig hebt. Kortom: ik geef soms in 4 dagen 300 dollar uit maar meestal in 4 dagen maar 80 tot 100. En ik let echt niet op geld, ik doe waar ik zin in heb en dat is toevallig geen westers eten of pasagiersstoel met vering. Mijn eerste zin is dus eigenlijk de belangrijkste: budget is lager dan Thailand, Turkije, Zuid Amerika, Albanie.

Hoop dat je hier iets aan hebt? O ja, cash geld is inderdaad de einge optie. Let op nieuwe dollarbiljetten.

O nee, nu pas het belangrijkste: De trip die je gaat maken is niet in geld uit te drukken. Heel veel plezier! Het wordt geweldig.

Ik heb als vrouw alleen vaak op de bonnefooi door Azie en 5 maal door Birma gereisd. De Lonely planet is een prima OV-gids!! Handig om van A naar B uit te zoeken (maar geeft verder een erg beperkt beeld als je een volgende keer buiten het bekende rondje wil gaan.)

Mocht je nog vragen hebben, vraag gerust om mijn eigen mailadres.

groetjes, Chris

• Ada

Dag Chris,

We hebben o.a. gereisd in Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam en diverse Afrikaanse landen. Zoveel mogelijk met het lokale vervoer. Dus ja, we zijn wel het een en ander gewend.

Het gaat ons er om dat we genoeg geld meenemen omdat we daar niet kunnen pinnen. Ik zou het erg jammer vinden wanneer we iets niet kunnen doen gewoon omdat we niet genoeg geld bij ons hebben. Snap je? Wat dat betreft herken ik veel in je verhaal.

Ik ga nu uit van zo'n 60 dollar per dag voor eten/drinken en overnachten, voor 2 pers. Daarnaast geld voor het reizen, souvenirs e.d

Groet!

• JE

Het kan goed 60 dollar voor eten en drinken en overnachten voor 2 personen maar voor het strand b.v. Ngapali is het een heel krap budget. Opgevouwen tussen de kippen, met een buschauffeur die met grote pupillen staat te shaken van de amfetamines, in een voertuig bestemd voor 30 personen,maar plaats biedend aan minimaal 50 personen plus huisraad en veestapel, is in Burma twee tot drie keer duurder dan vergelijkbaar vervoer in India . Comfortabeler vervoer lange afstanden anderhalf a twee keer Thais prijsniveau.Korte taxi-ritjes binnen Yangon 1 -2 euro Ook zul je misschien op plaatsen komen waar slechts een of twee guesthouses licentie hebben toeristen accomodatie aan te bieden. (Top Golden rock b.v. als je 's nachts met bedevaartgangers meeloopt). Als dat aardig vol is, is men minder geneigd naar je onderhandelingstalenten te luisteren. Vervoer is de grootste kostenpost in Birma.

• chris

Hoi Ada,

Nou, lijkt me dat je een prima realitisch beeld hebt van de kosten! Maar de opmerking van JE over bezoek aan het strand is wel een goeie. Op zich kun je bijvoorbeeld in zo'n 10 uur met lokaal vervoer, wat best zwaar is, naar bv Ngapali maar je komt in een oord waar toeristen ingevlogen worden, waar het weing over Birma gaat en slapen ineens zomaar 100 dollar kost. Goed alternatief is Gwa of Kanthaya, veel goedkoper slapen maar inderdaad weer een klap in je budget om er te komen als je nog een beetje comfort wilt. Het reizen op zich is dan in Birma inderdaad de grootste kostenpost. Maar nogmaals: je hebt al een realistisch beeld door je vorige reizen. Neem gewoon een tiet geld apart ‘voor als’ mee en gebruik het eventueel niet.

Veel plezier, jij gaat al bijna, ik moet nog 3 maanden wachten, zucht.

Groet Chris

• Ada

Dag Chris en JE,

Welke dollarbiljetten zijn handig? 20 dollar? 100 dollar? Om te wisselen.

1 dollar voor entree's?

Jullie zullen hier ongetwijfeld ervaringen mee hebben.

• Chris

Hoi Ada,

Het handigst is om het gros mee te nemen in NIEUWE 100 dollarbiljetten. Vraag daar bij het GWK echt om! Hoeft niet nieuw zoals uit 2011 maar zeker alleen van de AB serie. Je zal geen problemen ondervinden die te wisselen een oudere serie, gek genoeg, willen ze niet aannemen. Let op als je wisselt of betaald en een deel weer in dollar terug wil krijgen. Accepteer dan geen gekreukte of kapotte biljetten!! Wij weten in het westen dat het geen reet uitmaakt, maar in Birma zijn ze er van overtuigt dat het waardevermindering betekent dus krijg jij ze niet meer kwijt. (Ik ben weleens heel lang bezig geweest het gepropte geld vanuit mijn geldriem tussen vochtig papier weer glad te krijgen.) Handig is om een paar 5, 10 en 20 mee te nemen. Veel is niet nodig maar het kan handig zijn voor ergens waar ze toch geen 100 kunnen wisselen of als jij maar weinig wilt wisselen. Kyat weer terug wisselen naar dollar trapt niemand in dus wissel weinig tegelijk in de laatste dagen.

Grotere uitgaven zoals een betere kamer, trienreis etc kun je altijd in dollar betalen.

Het kost je natuurlijk geld om hier je euro's in dollars te wisselen maar toch is dat absoluut en de moeite waard. Ze zijn het meest gangbaar in Birma en zijn daardoor handiger, overal te wisselen en leveren in verhouding meer op dan de euro. (Ze zijn wel moeilijker te strijken, ha ha.)

Groetjes, Chris