Dag Chris,
Dank je voor de info; hier kunnen we echt wat mee. Ik zal mijn wensen/eisen goed duidelijk maken wanneer ik de dollars ga bestellen.
Voor nu dank voor alle antwoorden, misschien tot een volgende vraag ()
Mijn verhaal is iets anders dan dat van Chris. Alle biljetten die je meeneemt moeten gloednieuw zijn. Juist geen biljetten van AB of CB serie wat betreft de 100 dollar biljetten. Juist deze series niet, omdat daar vervalsingen van 100 dollar biljetten in waren. Voor Birmezen maakt het wel degelijk uit of de biljetten nieuw of oud zijn. De reden is dat alle landen oude biljetten die rijp zijn voor de sloop bij een bank in de VS kwijt kunnen en daar nieuwe biljetten voor terug krijgen. Alleen landen die door de VS economisch geboycot worden kunnen dat niet.Birma is zo'n land. De kleinste vouw in een biljet, miniscuul inktvlekje van stempel, beschreven met potlood of pen ,scheurtje of speldenprik door biljet, maakt dat mensen het biljet dan meestal gaan weigeren. Hoe verder van Yangon hoe weigerachtiger men wordt.Laat je niet afschepen bij het GWK , kijk biljet voor biljet na en weiger echt alles dat er enigzins gebruikt uitziet. Kleine coupures voor hotel en entree (daar is soms geen wisselgeld) Grotere coupures voor binnenlandse vluchten en dergelijke.
Hoi Ada en JE,
In ieder geval NIEUW dus. (ik dacht dat AB de nieuwe waren? Anyway, AB of niet, nieuwe dus!! Ook zoals gezegd in Birma zelf op schone hele biljetten letten.)
Mag ik nog een ongevraagde tip geven? Kun je altijd nog negeren maar iets zegt me dat jullie hier het typ voor zijn: Met de trein naar Inle is de sloomste, onhandigste manier en niet eens de goedkoopste manier. Maar het grootste feest ever. Vanaf Mandalay naar Khazi. Khazi is niks dan een kruispunt in the middle of niks met een teashop waar je vroeg in de ochtend aankomt. Om een uur of 9 vertrekt dan de trein naar Kalaw, leuk stadje om een nachtje te blijven en dan naar Inle met shared taxi, bus, whatever. Maar terug over de trein: Die schommelt langzaam door natuurschoon maar vooral de mensen maken het geweldig! Alle lieve aandacht voor jullie en de vele stationnetjes fungeren als kleurrijke markt. Dus als je de tijd hebt is dat echt in Birma zijn voordat je bij (toch wel toeristisch) Inle Lake komt. Tip 2: huur bij Inle een fiets, daarmee ben je in no-time weer lekker in je uppie tussen al het leuke.
Groet, Chris
Voor de volledigheid kan ik uit eigen ondervinding melden dat je ook met euro's terecht kunt. In februari heb ik 700 euro omgewisseld op de Bogyoke Market in Yangon bij een zeer betrouwbare jadehandelaar die ik al jaren ken. Voor het grootste deel in Kyat, en het overige in dollars (voor de grotere uitgaven). Wel grote en nieuwe of weinig gebruikte eurocoupures, b.v. 200 en 100 eurobriefjes, meenemen. Als ze gebruikt zijn kun je ze thuis met de strijkbout redelijk ‘nieuw’.maken. Dit is verreweg het goedkoopste systeem. Als je dollars meeneemt ben je weer transactiekosten kwijt en het is volstrekt niet nodig. Als je na je rondreis weer via Yangon vertrekt kun je het restant geld op dezelfde plek ook weer terugwisselen en euro's.
Het is maar dat je het weet.
Francis.
Chris Schreef:
——————————————————-
> Hoi Ada en JE,
>
> In ieder geval NIEUW dus. (ik dacht dat AB de
> nieuwe waren? Anyway, AB of niet, nieuwe dus!! Ook
> zoals gezegd in Birma zelf op schone hele
> biljetten letten.)
> Mag ik nog een ongevraagde tip geven? Kun je
> altijd nog negeren maar iets zegt me dat jullie
> hier het typ voor zijn: Met de trein naar Inle is
> de sloomste, onhandigste manier en niet eens de
> goedkoopste manier. Maar het grootste feest ever.
> Vanaf Mandalay naar Khazi. Khazi is niks dan een
> kruispunt in the middle of niks met een teashop
> waar je vroeg in de ochtend aankomt. Om een uur of
> 9 vertrekt dan de trein naar Kalaw, leuk stadje om
> een nachtje te blijven en dan naar Inle met shared
> taxi, bus, whatever. Maar terug over de trein: Die
> schommelt langzaam door natuurschoon maar vooral
> de mensen maken het geweldig! Alle lieve aandacht
> voor jullie en de vele stationnetjes fungeren als
> kleurrijke markt. Dus als je de tijd hebt is dat
> echt in Birma zijn voordat je bij (toch wel
> toeristisch) Inle Lake komt. Tip 2: huur bij Inle
> een fiets, daarmee ben je in no-time weer lekker
> in je uppie tussen al het leuke.
>
> Groet, Chris
khazi ??? volgens mij bedoel je thazi het is trouwens meer als een kruispunt in de middle of niks
je kunt er prima en goedkoop overnachten tip…wonderful GH
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?