Money-change met licentie ?

• JE

Het schijnt dat de regering enkele banken toestemming heeft gegeven geld te mogen wisselen tegen de koers zoals die geldt op de “zwarte markt ”

Een van die kantoren schijnt hier te zitten

:

Money Changer Center

Thein Byu Road, Botataung Township

Yangon

Iemand enig idee of het bericht klopt ?

• Michael

Dat bericht klopt. Of het al zo ver is weet ik niet zeker. Wel las ik dat de koers die ze geven minder gunstig is dan die van de zwarte handelaren. Hoe die verhoudingen precies liggen is me nog niet duidelijk, er werden geen voorbeelden gegeven. Ach en wat heet zwart hier, het bestaat al jaren en als het zo vreselijk illegaal was dan was er allang ingegrepen. Ook schijnen er nogal wat haken en ogen aan te zitten. Veel papierwerk o.a. legitimatie etc. etc. Het zou vooralsnog in iedergeval lokale mensen afschrikken. Of het voor toerisme wel zo voordelig is valt dus nog te bezien. Ik hou uiteraard al een hele tijd de berichtgeving hierover in de gaten en blijf dat doen. Ik denk wel dat voor iemand die het land nog niet zo goed kent het prettiger zal zijn geld zo officieel om te wisslen.

• JE

Inmiddels bericht gekregen vanuit Yangon dat Thein Pyu money changer sinds 3 oktober actief is. De koersen die door deze money-changer gehanteerd worden zijn ook terug te vinden op www.naungmoon.com

• JE

De afgelopen twee weken geven de licentie houders gemiddeld 20 kyat meer per dollar dan de zwart-handelaren. Niet veel, maar toch. Ook kun je er in alle rust je geld natellen. Als je zwart wisselt,wil dat wel eens anders zijn.

• Anna

op de Bogyoke Aung San markt kregen wij op 20 september j.l. 850 Kyats per USdollar en 1075 voor een euro. dat is gunstiger dan bij de licentiehouders. Daar is de koers vandaag 800-805 kyats per dollar, terwijl de Irrawaddy een koers geeft van 830 per dollar. ik begreep ook, dat je bij de licentiehouders persoonlijke gegevens moet invullen als je daar geld wilt wisselen. Heeft iemand daar ervaring mee?

Ik houd het voorlopig nog maar op onze vaste geldwisselaar op de markt!

• JE

In september was er nog geen licentiehouder actief, de koers die je toen zwart kreg is dus niet met iets officieels te vergelijken. De Irrawaddy is niet altijd up-to-date bij vermelden van koersen. Het betrouwbaarst is http://www.naungmoon.com waar je kunt zien hoeveel er bij de licentie-houder en hoeveel er op Scott market op hetzelfde moment voor een dollar gegeven wordt.

• JE

PS Zoals je kunt zien op de site van vandaag betreft het bij de Irrawaddy de koers zoals die gold op 6 oktober. Bij Naungmoon was de koers op die dag tussen 827-832. De koers is in bijna twee weken weer aardig gedaald.