boot naar Mrauk U

• Chris

Hallo,

Mijn vlucht vanuit Yangon komt rond 13.00 aan in Sittwe. Weet iemand of het mogelijk is de zelfde dag nog de boot naar Mrauk U te nemen? Ik bedoel dan geen private fastboot met prijzen van 200 of meer. Gewoon de gedeelde boten waarop je zo'n 20 zou moeten betalen. Ik lees die prijs maar ook dat mensen tot de volgende dag moeten wachten? Heeft iemand recente ervaring?

Thanks, Chris

• Annoek

Hoi Chris,

Begin dit jaar (januari) hadden wij dezelfde vlucht, voor zover ik me kan herinneren. Toen we op het vliegveld kwamen, kwamen er al meteen bootmannen op ons af om boottrips naar Mrauw Oo te regelen. De gedeelde boot (met in totaal vijf mensen) zou 20 dollar per persoon kosten en vertrok de volgende ochtend. De ferry (toen 4 dollar p.p.) vaart niet elke dag, ik dacht drie keer per week. Op de omgekeerde route vertrok deze om acht uur ‘s morgens uit Mrauw Oo. Hij doet er wel een stuk langer over, dus ik denk dat de ferry vanuit Sittwe ook ’s morgens vertrekt.

Wij hebben toen gekozen voor de gedeelde snelle boot, deze deed vier uur over de prachtige route naar Mrauw Oo.

Ik denk dat je er vanuit mag gaan dat je een nacht in Sittwe moet blijven. Door overstromingen in de buurt zaten de hotels toen bijna allemaal vol, dus moesten we in een duurder hotel overnachten. Regel dus eventueel je hotel al op tijd, om dit te voorkomen.

Op de terugweg namen we wel de ferry, erg leuke ervaring!

Even in de Lonely Planet opgezocht (editie mei 2009..):

The government suspended afternoon departures in early 2008, due to potential after-dark travels. This means you'll likely have to overnight in Sittwe before taking a morning boat to Mrauk U.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes, Annoek.

• Chris

Hoi Anouk,

Thanks, ik had dat wel gelezen maar hoopte eigenwijs dat er toch boten zouden gaan. Ik weet inmiddels dat ik op de heenweg in Sittwe moet slapen en op de terugweg het wel in 1 dag kan doen.

Groet, Chris