Boot van Myitkyina naar Mandalay

• bumigaya@kpnmail.nl

Beste mensen,

Wie kan mij informatie geven over de bootreis van Myitkyina naar Mandalay?

Bvd,

Rieks Kamphuis

• JE

De bevoorradingsboot van de Birmese troepen die sinds 9 juni 2011 bij Myitkina en Bhamo in gevecht zijn met de Kachin Independence Army is twee weken geleden op de Irrawaddy aan flarden geschoten door de KIA. De trein is ook geen optie nu vele kilometers spoorbaan door diezelfde KIA gesaboteerd zijn. Op de weg zijn eergisteren nog 6 soldaten met een bermbom om het leven gekomen en in Myitkina eergisteren 11 schoolkinderen door een granaat in een weeshuis.Je bewegen rondom de stad is verboden. Locale mensen hebben al permits nodig om van Myitkina naar Bhamo te komen. Het lijkt me wijs jezelf beter te informeren.

• Chris

Hoi,

Rond Myitkyina is nu inderdaad gedoe. Maar om een geweldige boottocht te maken hoef je niet vanuit Myikyina. Ikzelf ga half januarie met de trein naar Hopin om naar Indawgyi te gaan. Dat ligt aan het treinspoor dat je neemt van Mandalay naar Myitkyina en is eerder uitstappen. Een paar jaar geleden ben ik met de boot van Myitkyina naar Mandalay gegaan. Je gaat dan tot aan Katha met een kleine boot met een overnachting in (naam even vergeten). Maar vanaf Katha ga je met de grote boot. Deze reis was zo geweldig dat ik nu vanuit Indawgyi (Hopin) de trein naar Naba neem, bus naar Katha en de boot nog eens doe. Wanneer ga je? Gedoe in Myanmar is helaas overal mogelijk en nu dus in Myitkyina maar dat hoeft voor over een paar maanden niks te zeggen. Wat wil je weten?

Groet, Chris

• bumigaya@kpnmail.nl

Bedankt tot zover voor de informatie!

Ik kan weinig informatie vinden over de huidige situatie in Myitkyina. Mogelijk ‘google’ ik verkeerd! Is het wel mogelijk om de boot vanaf Bhamo te nemen?

Dit wordt overigens de vierde keer dat ik Birma ga bezoeken, waarvan de eerste keer in 1993. ik heb tot nu toe voornamelijk de bekende plaatsen bezocht, inclusief omgeving Kengtung. Alle andere suggesties zijn van harte welkom!

• bumigaya@kpnmail.nl

Overigens ik ga halverwege december. Ik heb niet zo veel tijd, zal ruim twee weken in Birma blijven.

• JE

Google eens op kachinnews

• Chris

Hoi,

Twee weken is lang genoeg als je verder geen plannen elders hebt. Info vanuit de Lonely Planet vanaf waar welke boot te nemen op welke dagen klopte in mijn geval.

Nieuws kun je ook vinden via de site van Birma Centrum Nederland en dan door linken.

Veel plezier

• Anna

Chris schreef: “Rond Myitkyina is nu inderdaad gedoe”

“gedoe” lijkt mij in dit geval nogal een understatement !

• JE

Een filmpje over het “gedoe” vind je hier

http://www.youtube.com/watch?v=W_H4ubWI-00&feature=related