Hoi Bart en Lilian,
Vraag 1: Een visum is niet meer in Breda te krijgen. Via Brussel is qua tijd wat onbetrouwbaar geworden. Snelste en zekerste manier is gewoon via het visumburo, je krijgt hem dan vanuit Berlijn. Reken wel op 3 weken!
2 In Myanmar zijn de wegen erg slecht zodra je ‘buiten’ komt. In het regenseizoen betekent dat niet te doen.
3 Patao is erg duur. Je kunt er alleen heen vliegen en er zijn geen questhouses. Enige mogelijkheid is met georganiseerde (hele dure) tour of in het resort (niet te betalen)
4 Vluchten hoef je o.h.a. niet van te voren te boeken, zeker niet in de periode dat jij gaat. Een reisburo is snel gevonden en vaak kun je dan de volgende dag of mogelijkheid vliegen.
5 Voor 20 euro aan zee is wel te doen hoor!! Ga dan naar Nwe Saung. (Prima te bereiken via Pathein) Ga vanaf het dorpje richting ongeveer 2 km naar het zuiden (gezien vanaf het strand tot voorbij de punt met het kleine pagodaatje op een rots). Ik ben de naam van het resort vergeten, iets met thin er in, heb daar zelf vorige week gezeten en kan je garanderen dat je al een hele leuke hebt voor 20 dollar, de duurste is 45.
6 Je vraag over permits is veel te vaag, waar wil je heen? Voor het rondje Yangon, Mandalay, Bagan, Inle etc is er geen nodig.
7 In de Kachin state wordt inderdaad gevochten, als je nog niet eerder in Myanmar bent geweest is er nog genoeg te zien zonder dit gebied te bezoeken. Maar als je persee wilt kan het wel. Ik ben van 12 tot 15 januari aan het Indawgyi maar geweest, dat ligt in de buurt van Myitkyina, ik heb de plaatsen Hopin, Lonton,. Naba, en Katha zonder moeite kunnen bereiken maar nogmaals, misschien geen plekken om Myanmar ‘in te beginnen’ ga eerst lekker andere dingen bekijken.
8 BKK- Yangon is via Air Asia snel en goedkoop te boeken.
Verder: De lonely Planet is zwaar overschat en in veel gevallen een lulboek maar als OV-gids een prima boekje.
Last but not least: Waarom ga je in september? Als je de keus hebt zou ik dat niet doen.
Laat je niet op naaien dat je niet voorbereid zou zijn hoor! Door vragen te stellen bereid je je toch voor? Stel ze gerust.
Groetjes, Chris