natuur

  • barthenlilian@casema.nl

    wij gaan midden september tot begin oktober naar Birma/Myanmar op eigen gelegenheid. Onze belangrijkste vragen zijn:

    de ene organisatie schrijft dat een visa niet in Breda verkrijgbaar is maar de ander wel, wat is juist?

    Zijn er ook natuurgebieden die redelijk bereikbaar/begaanbaar zijn in deze periode?

    Is er iemand in Patao geweest? Zonder echt een trekking te doen kun je genieten van de Himalaya?

    Is er iemand in het tijgerreservaat geweest?

    Moet je de binnenlandse vluchten van te voren regelen? Zo ja hoe kun je dat het beste reserveren?

    Waar raden jullie aan nog een week aan zee verblijven (rond de € 20,– per nacht)?

    Hoe krijg je permits en weet je waar je ze nodig hebt?

    en zo hebben we nog 1001 vragen.

    Lees graag alle tips!

    Barth en Lilian

  • Michael

    Als je nog 1001 vragen hebt dan lijkt het me niet verstandig om in Birma op eigen gelegenheid te gaan rondreizen.Gelet op de gestelde vragen denk ik dat jullie weinig of niets weten. Veel zaken zijn hier al heel vaak en heel uitgebreid aan bod geweest.

    Deze vragen kan ik beantwoorden:

    - Om te weten te komen waar je een visum kunt krijgen vanuit Nederland lijkt me een telefoontje naar het Birmese consulaat in Breda de beste en meest logische oplossing.

    - September-oktober is het eind van het regenseizoen, dus kunnen sommige mindere wegen nog steeds slecht begaanbaar zijn.

    - Binnenlandse vluchten hoeven niet per se maar kunnen wel beter van te voren in het land zelf gereserveerd worden. Zo'n lokaal reisbureau kan ook een “pre arranged visa on arrival” regelen. Dat visum kost natuurlijk wel wat extra maar dat zal toch geen bezwaar zijn :) Zij weten ook alles van dingen als het tijgerreservaat, trekking en Patao evenals over eventueel noodzakelijke permits. Dan heb je alles uit eerste hand!

    - Voor 20 euro per dan aan zee ? Wake up zou ik zeggen! Reken nu maar op 50-70 euro per dag voor 2 personen. De accommodatie in de badplaatsen van Birma is in verhouding tot de accommodatie in de steden wel duurder. Ach, een kamer bij Van der Valk is vast nog duurder!

    Ik vraag me wel eens af waarom het toch altijd goedkoop, goedkoper en kan er nog wat van af moet zijn? Mogen die mensen daar niets verdienen en als ze het dan wel mogen mag het niet te veel zijn? U zegt het maar!

  • klaas72

    Ik heb mijn visum in Berlijn aangevraagd.

    Was geen probleem en je krijgt h'm per post terug.

    Myanmar is idd duurder dan andere Aziatische landen.

    Als ik jullie was, zou ik een LP kopen, daarin kun je vrij veel informatie vinden.

  • barthenlilian@casema.nl

    Dank je wel Klaas voor je vriendelijke reactie. Ik heb een LP gekocht maar hij is nog steeds niet geleverd vandaar dat ik gewoon wat vragen had en heb. Morgen krijg ik mijn nieuwe paspoort en wil dan direct het laatste stukje vlucht boeken (BKK-Yangon). Ivm met welke datum we terug willen vliegen, ben ik aan het kijken wat te doen is. Nergens kon ik op het prikbord iets over Tijgerreservaat vinden en dat is nogal bepalend hoelang we in Myanmar blijven. Ja Myanmar is dan idd duurder dan Vietnam/Indo enz. maar of 50 - 70 euro standaard is aan de kust weet ik niet anders gaan we ergens anders strandvakantie houden en vliegen dan eerder terug.

  • Michael

    De kustplaatsen en m.n. de resorts daar zijn grotendeels in handen van de maatjes van het regiem. De elektriciteit is gerantsoeneerd en komt binnen via een immens grote generator, betaald door die lui. De wegen zijn eveneens door deze mensen aangelegd om het gebied toegankelijk te maken. Daar zal een deel van de hogere prijzen dan elders in zitten. De accommodatie, zelfs de goedkoopste, is zonder meer zeer verzorgd en meestal luxeueus! Gezellig druk is het er niet. Ik was vorig jaar rond deze tijd een paar dagen aan zee daar en zei later dat je naast je hotelkamer (bungalow) en per persoon zeker ook minstens 1 km strand bij kreeg. Zo stil was het er.

    Dat Birma - en doe die mensen daar een lol en noem het geen Myanmar! - duurder is dan andere Aziatische landen is pertinent onwaar. In vergelijking met Thailand zijn de hotels wel eens iets duurder, maar in vergelijking met Cambodja en Laos niet echt. Dat iets duurder wordt volledig te niet gedaan door het veel goedkopere eten en drinken en vervoer. Als ik in Thailand buiten Chiang Mai waar ik woon ergens een week logeer dan dan geef ik daar 2-3 keer zoveel uit als in dezelfde week in Yangon of Mandalay of waar dan ook in Birma, behalve aan zee, alhoewel dat wel meevalt want er is geen bruisend nachtleven waar je je geld kwijt kunt. Ach, ik zie je in Amsterdam in harte stad voor 25-30 eur nog geen ruime hotelkamer voor 2 personen huren met riante badkamer en uitgebreid ontbijt buffet, all in! In Yangon lukt je dat wel! Dus wat is duur en wat is goedkoop. In Chiang Mai betaal je voor zo' kamer (zelfde type en ligging) al gauw 1500 baht (nu 36 euro) en in Bangkok loopt dat nog fiks verder op! Nog goedkoper dan in Nederland!

    De populaire - te populaire - Lonely Planet (ik noem het meestal Low Price) reisgids is “leuk” er bij, maar ik zou er niet al te veel op afgaan. Ik heb er nogal wat onzin in gelezen, niet alleen m.b.t. Birma, maar ook t.a.v. Thailand en andere landen in deze regio.

    NB Met het tijgerreservaat bedoel je zeker het Hukawang Valley Wildlife Sanctuary in de Kachin State in een gebied waar het nogal onrustig is. Of je dit zeer onherbergzame gebied kunt en mag bezoeken is de vraag. Informeer dat bij een lolale reisorganisatie, die hebben tegenwoordig ook e-mail dus je kunt zoiets vooraf doen.

  • Chris

    Hoi Bart en Lilian,

    Vraag 1: Een visum is niet meer in Breda te krijgen. Via Brussel is qua tijd wat onbetrouwbaar geworden. Snelste en zekerste manier is gewoon via het visumburo, je krijgt hem dan vanuit Berlijn. Reken wel op 3 weken!

    2 In Myanmar zijn de wegen erg slecht zodra je ‘buiten’ komt. In het regenseizoen betekent dat niet te doen.

    3 Patao is erg duur. Je kunt er alleen heen vliegen en er zijn geen questhouses. Enige mogelijkheid is met georganiseerde (hele dure) tour of in het resort (niet te betalen)

    4 Vluchten hoef je o.h.a. niet van te voren te boeken, zeker niet in de periode dat jij gaat. Een reisburo is snel gevonden en vaak kun je dan de volgende dag of mogelijkheid vliegen.

    5 Voor 20 euro aan zee is wel te doen hoor!! Ga dan naar Nwe Saung. (Prima te bereiken via Pathein) Ga vanaf het dorpje richting ongeveer 2 km naar het zuiden (gezien vanaf het strand tot voorbij de punt met het kleine pagodaatje op een rots). Ik ben de naam van het resort vergeten, iets met thin er in, heb daar zelf vorige week gezeten en kan je garanderen dat je al een hele leuke hebt voor 20 dollar, de duurste is 45.

    6 Je vraag over permits is veel te vaag, waar wil je heen? Voor het rondje Yangon, Mandalay, Bagan, Inle etc is er geen nodig.

    7 In de Kachin state wordt inderdaad gevochten, als je nog niet eerder in Myanmar bent geweest is er nog genoeg te zien zonder dit gebied te bezoeken. Maar als je persee wilt kan het wel. Ik ben van 12 tot 15 januari aan het Indawgyi maar geweest, dat ligt in de buurt van Myitkyina, ik heb de plaatsen Hopin, Lonton,. Naba, en Katha zonder moeite kunnen bereiken maar nogmaals, misschien geen plekken om Myanmar ‘in te beginnen’ ga eerst lekker andere dingen bekijken.

    8 BKK- Yangon is via Air Asia snel en goedkoop te boeken.

    Verder: De lonely Planet is zwaar overschat en in veel gevallen een lulboek maar als OV-gids een prima boekje.

    Last but not least: Waarom ga je in september? Als je de keus hebt zou ik dat niet doen.

    Laat je niet op naaien dat je niet voorbereid zou zijn hoor! Door vragen te stellen bereid je je toch voor? Stel ze gerust.

    Groetjes, Chris

  • Michael

    Ik ben ik het wat betreft de Lonely Planet helemaal eens met Chris. Wees voorzichtig met deze onbetrouwbare backpackers bijbel. Ook het feit dat de wegen zo in en rond het regenseizoen erg slecht zijn klopt en dat gaat je heel veel reistijd kosten als je over de weg gaat.

    Het boeken van vluchten vooraf is wel verstandig vind ik. Tenzij je er geen probleem mee hebt om 6 uur in de ochtend te vertekken - dus minstens 4 uur op - of een vlucht te krijgen die onderweg nog tig keer stopt en je dus uren en uren onderweg bent. Zeker september is niet de drukste maand dus dan valt het wellicht wel mee. Mijn ervaring is wel dat vooraf in het land zelf e.e.a. regelen goedkoper uitvalt dan via Internet. Dat geldt ook voor hotelreserveringen! Central in Yangon kostte me normaliter 35 USD en via mijn reisbureau 28 USD en dat was over de hele linie mijn ervaring

    Nwe Saung ken ik. Het is er erg mooi, maar ook doodstil. De logiesmogelijkheden van 20 USD zullen er vast wel zijn (ik zag ze in de verte en heb het daar maar bij gelaten) maar dan ga je wel voor zeer primitief! Het is een keuze. Wij betaalden 70 USD (ook slechts 55 euro voor 2 personen incl. ontbijt, service en tax) en dat was luxe, maar omdat het er zo stil was heb ik het verblijf wel ingekort. Ik hoef geen massa's mensen om me heen maar zo nu en dan eentje per uur is me iets te weinig. Het dorpje is een aanfluiting en erg overprijsd wat restaurants aangaat. In ons luxe hotel was het eten en stukken beter maar wel voor ongeveer dezelfde prijs! Dat heeft ons verbaasd. De verbinding via Pathein is er wel maar hoe goed die is hangt van de dag af! Heen ging prima terug was een regelrechte ramp!

    Bangkok Airways heeft ook goede en niet zo dure vluchten op Yangon. Soms - afhankelijk van de aanbiedingen - is een retour Chiang Mai - Yangon (zelfde afstand) duurder dan Chiang Mai - Bangkok - Yangon (2 keer die afstand) met Bangkok Airways! Air Asia vind ik niet je dat! Ze labellen bijv niet door en dat is erg lastig. Ook lijken ze goedkoop, maar er komt van alles en nog wat bij dus uiteindelijk toch niet zo goedkoop, tenzij je alleen een lichte weekend tas bij je hebt en onderweg niets eet (dat laatste is ook onzin op een vlucht van 1 uur).

    Qua periode zou ik gaan van medio oktober tot half februari. In het hete seizoen is de hitte vaak ondragelijk en het regenseizoen is ook niet alles daar.

  • chris

    Hey Michael, Bart en lilian,

    Dat primitief op Nwe Saung viel echt wel mee hoor! De 35 dollar bungalow is een ruime stenen bungalow met 2 bedden, een 2-persoons en een 1-persoons. Direct aan het strand, dus vanaf je eigen terras hop op het zand, met een buitendouche en prima badkamer. Het enige verschil met de 45 is dat die ook nog airco heeft i.p.v. een ventilator. De 20 dollar-bungalow heb ik met als enige reden niet genomen omdat er alleen een 2-persoonsbed in stond en ik niet met mijn bed wil delen. Maar verder echt een prima ding! Beetje kleiner terras en 20 stappen van het zand i.p.v. twee. Maar zelfs met de begeerde buitendouche.

    Wat de stilte betreft heb je helemaal gelijk Michael: Je voelt je Robinson; wat mij betreft het hoogst haalbare aan een strand!

    Bart, als je de mogelijkheid hebt, luister dan naar deze oudjes en verpest het paradijs niet voor jezelf door in de verkeerde periode te gaan. Aan jouw vragen te horen ga je voor vrije blijheid: scootertje, strand, natuur en zelf je weg vinden. De helft daarvan kun je inleveren als het regent.

    Groet, Chris

  • Michael

    Ik geef hier de link naar mijn fotoverslagje van het verblijf in Ngwe Saung van 30 januari tot 1 februari 2011. Oordeel zelf dan maar verder. http://www.thaistart.com/burma/birma-2011/2011-02.htm

  • Michael

    Mocht je geinteresseerd zijn dan is hier de link naar de foto's en bijbehorende teksten van de hele trip van begin vorig jaar. http://www.thaistart.com\burma\birma-2011\index.htm