Beste Trudy en Willemijn,
Eerste keer naar burma - dan zou ik de “grote 4” route doen: Yangon, Inle, Mandalay en Bagan. Een authentiek hotel … bedoel je dan een simpel ouderwets hotel/guesthouse of het Strand hotel voor 400 dollar? Ik neem aan meer de eenvoudige hotels.
In Yangon kun je het best niet te ver van Sule pagoda iets zoeken. Yangon heeft niet veel hotels voor het massa toerisme wat nu op gang komt dus … tussen de 20 en 50$ heb je een simpel hotel. Bij Inle lake heb je iets goeds voor die prijs. Boven de 50 dollar heb je meer keus en luxe.
Inle Lake/ Nyaung shwe: Four Sisters Inn guesthouse - 10-15$. Opbellen en vooraf reserveren! Anders het Aquarius Hotel, ook altijd vol.
Sister nr. One kan alles organizeren : boottochten, fietshuur, vluchtens. Het ontbijt is heel authentiek - op het balkon. Het is wel heel eenvoudig, gen TV of AC maar wel een douche. Hotel Amazing Nyaung Shwe is meer upmarket en om de hoek van de markt. Hier wel A/C hoewel je dat in Inle niet nodig hebt.
Bagan: In New Bagan zijn alleen resorts/upmarket hotels, en weing restaurants. Je wil in Nyaung-U zitten, het echte oude centrum waar de restaurants zijn. B.v. Yar Kinn Thar Hotel (25-30$) met dakterras voor ontbijt en mooie tuin.
Als je 3 weken gaat zou ik het bij de “grote 4” houden, als je ook naar het strand wil dan Mandalay overslaan. Maar in de moessontijd is het stand misschien niet aan te raden. Wel erg stil denk ik.
En naar Mandalay, Bagan, Inle meer, Pindaya, Bago, Kalaw en ook Ngapapli beach - dan ben je alleen al een week aan het bussen en treinen. Dus tussen Yangon en Inle zeker vliegen, en Bagan > Yangon ook. Burma is een stuk groter dan Frankrijk en ook een auto + privechauffeur voor alles zal duurder zijn dan vliegen. Zie ook mijn site: www.bytelife.nl/euro_in_yangon.htm voor praktische info.
Groeten, Rolf