Guesthouse in Yangon en euro's wisselen

  • janericunger

    Hoi,

    Ik las meerdere berichten over boeking agencies voor hotels in Yangon. Wet iemand een goed guesthouse in Yangon dat een beetje bij het centrum ligt en waar ik per mail kan boeken?

    Heeft iemand recent ervaring met het wisselen van euro's tegen een gunstige koers? Ik heb overal in z.o. Azië euro's kunnen wisselen. Is dat in Myanmar echt zo moeilijk?

    Hartelijk dank al vast, Jan Eric Unger

  • Annoek

    Hoi hoi,

    Ik heb via de mail een kamer bij Beautyland Hotel II gereserveerd. Dit ligt tussen Sule en het treinstation. Email: uniqcom@mptmail.net.mm

    Geen recente ervaringen, maar ik begrijp dat je met dollars altijd nog een betere koers krijgt dan met euro's. En je hebt toch al dollars nodig om guesthouses, entrance fees en vluchten te betalen.

    Groet, Annoek.

  • Rolf

    Het inwisselen van euro's in Myanmar is niet moeilijk - alleen zijn er veel domme of gemakzuchtige

    toeristen die in het hotel willen wisselen. Dan krijg je voor dollars een wat slechtere koers;

    en voor euro's een veel slechtere koers.

    Dus dan mopperen ze “Je moet altijd dollars meenemen”. Eigen schuld. Als je brit bent moet je

    inderdaad dollars meenemen.

    Zoek op “Euro in yangon” dan zul je zien dat cash geld in burma ook cash geld is … maar je

    met er wel ff over nadenken wat je meeneemt.

    Rolf

  • MPM

    Ik ben net terug uit Myanmar, mijn ervaring is dat het wisselen van euro's geen enkel probleem is en ze ook niet zeuren over biljetten waar een kreukeltje in zit. Voor een Euro kreeg ik 1000 kyat en voor een dollar rond de 846 kyat maar dan alleen voor 100 dollar biljetten want voor kleinere biljetten krijg je een slechtere koers.

    Ik had met door de bank af laten schepen met enkele briefjes die niet heel slecht waren maar die wel een kreukeltje hadden en ze niet accepteerde.

    Ik heb ergens op dit forum gelezen dat je in Bagan een hele slechte koers krijgt, mijn ervaring is in Bagan dat we heel hartelijk ontvangen werden en een goede koers kregen en geen gezeur over een biljet van 100 dollar waar een vage vouw in zat. Het was wel een private bank en geen government bank misschien dat dat het verschil is.

  • dree goven

    Hallo,

    Ik heb meerdere malen in Yangon verbleven en altijd gemakkelijk een guesthouse of hotel kunnen boeken via internet. Rechtstreeks geboekt bij het guesthouse, dus niet via een booking agency. Zo rond de 25 dollar per nacht. Mogelijkheid om u te laten ophalen aan de luchthaven. De eerste keer en vooral in de avond is dit gemakkelijker.

    De koersvergelijking dollar-euro is hetzelfde als in Europa. Voor euro-biljetten krijgt men in Myanmar een even gunstige koers als voor dollars. Op de zwarte markt (Bogyoke) of in de officiele wisselkantoren is er weinig of geen verschil meer in koers. Men heeft nog altijd dollars nodig om hotels, vluchten, taxis en dergelijke te betalen.

    Sinds dit jaar zijn de prijzen de hoogte ingeschoten naar aanleiding van de versoepeling van het regime. Dit heeft het toerisme een ferme stoot in de rug gegeven en dat is goed te merken. Vooral op de luchthaven en in Yangon ziet men veel meer westerse bezoekers.

    Al bij al blijft het nog altijd de moeite waard het land nu te bezoeken. Het zal er steedes drukker worden.

    groeten en veel reisplezier,

    dree goven

  • janericunger

    Hallo Dree,

    Weet jij ook een specifiek guesthouse?

    Bedankt, Jan Eric Unger

  • dree goven

    Hallo,

    Beautyland en Motherland Inn 2 zijn twee heel geschikte guesthouses. Het eerste is het dichtst bij downtown gelegen. Wanneer men hen op voorhand mailed wordt je met plezier opgehaald aan de luchthaven. Beide hebben een website op het internet. Nu het regime in het land veel opener is zijn ze gemakkelijk te contacteren.

    Veel reisplezier.

    dree goven

  • Anna

    ik kreeg vandaag (8 september) bericht van vrienden uit Yangon over het wisselen van dollars en euro's

    “Geld gewisseld bij de officiele banken. Die hebben de beste koersen, alleen je mag maar 1 keer per dag per persoon wisselen, en dan voor een bedrag dat zij bepalen. We hebben vandaag (8 september dus) bij twee bankenn samen 1300 US dollars kunnen doen. We zijn wel verzekerd dat er ook banken zijn in Mandalay en ook Nyaung Shwe die precies dezelfde koersen geven. Dat was 864 kyats voor 1 US en 1091 kyats voor een euro. Zelfs ietsje beter in euros dan twee jaar geleden en 10% meer dan vorig jaar. Terug wisselen gaat ook goed met maar 18 kyats minder voor een euro”.

    groeten, Anna

    :