Trekking bij Kentung

  • janericunger

    Heeft iemand ervaring met trekken rond Kentung? Uit de LP haal ik niet zo veel. Als je in KentungTrekking bent geweest, ben je daar ook via de weg naartoe gegaan?

    Al vast bedankt, Jan Eric

  • Friso van Dooren

    Ik begrijp niet precies wat je nu bedoelt. Ik heb in Kentung en omgeving diverse afgelegen dorpjes bezocht. Je vraag over omwisselen van Euro's in Myabnmar. Dat gaat als volgt: Neem nieuwe of zo goed als nieuwe briefjes van 100 euro mee. Ga in Myanmar niet naar een bank want dan krijg je een schrikbarend slechte koers. In Yangon ga je naar de Bogyoke Aung San Markt in het centrum van de stad en daar zoek je achtererin de markt de jadewinkeltjes op. Daar wisselen ze jouw euro's om in Kyat tegen de dan geldende koers.Ik heb eventueel wel een adres van een betrouwbare jadehandelaar die euro's wisselt. Wissel uitsluitend in Yangon geld om want elders in Myanmar lukt dat haast nergens of je betaalt veel te veel.

  • JE

    Je informatie is nogal verouderd.Twee jaar geleden klopte je verhaal, sinds oktober vorig jaar niet meer. Inmiddels zijn er diverse prive-banken die toestemming hebben te wisselen conform de marktkoers.Je kunt in alle rust je geld daar natellen. In de aankomsthal van het vliegveld kom je ze al tegen. Wisselkoersen zoals die van dag tot dag gelden vind je hier : http://www.naungmoon.com Ook op diverse wisselsites wordt inmiddels de normale oftewel vroegere zwarte markt koers gehanteerd.Kijk hier maar : http://coinmill.com/EUR_MMK.html Er wordt nog wel zwart gewisseld, en hogere koersen geboden dan op de bank, maar de ervaring leert dat het hier vaak rip-off deals betreft. JE

  • JE

    PS hier kan je zien dat ongeveer een half jaar geleden de Burmese bank ook overgestapt is op marktkoers en de verschillen met de zwarte markt verwaarloosbaar klein zijn.http://www.oanda.com/currency/historical-rates/

  • janericunger

    Hallo Friso,

    Bedankt voor je informatie. Ik wil wel graag dat adres waar je veilig kunt wisselen van je hebben omdat ik 's avonds in Yangon aan kom, de volgende dag wat dingen ga regelen en de daarop volgende dag naar Mandelay wil vliegen.

    Over die trekking bij Kentung het volgende. We willen graag een paar dagen wandelen/trekken met mogelijk overnachtingen. het is mij niet duidelijk of dat daar sowieso mag (als jij het gedaan hebt lijkt het daar wel op) en of er b.v gidsen in te huren zijn.

    Weet jij ook of het voordeliger is daar een vliegticket naar Mandelay te boeken, of maakt dat weinig uit?

    Al vast bedankt voor je informatie, Jan Eric Unger

  • JE

    Ik wens je dan veel succes. Ter informatie : De openingstijden van de Bogyoke Aung San Market zijn van 9-17 uur. ‘s maandags gesloten. Het wisselen bij de betrouwbare jadehandelaar daar ’s avonds wordt lastig. Als je dan toch zo nodig zwart wil wisselen kun je bij Sule pagoda terecht waar Indiase mensen je fantastische koersen zullen aanbieden. De kans is aanwezig dat bij het natellen de afgesproken bedragen niet kloppen, of dat er biljetten bij zitten die al geruime tijd uit de roulatie zijn. Zelf zou ik me ‘s avonds naar mijn hotel laten rijden, daar 20 dollar wisselen en die ene euro verlies voor die avond op de koop toe nemen en de volgende dag naar een officiele money changer zoals Thein Phyu Money Changer Center gaan. Je bent echt ontzettend stom bezig als je vandaag de dag in Yangon nog zwart probeert te wisselen, terwijl je bij banken met licentie zelfs meer of hetzelfde krijgt dan op de zwarte markt, zonder de risico’s zoals beschreven.Buiten Yangon ben je af en toe wel op zwarte markt aangewezen.Kies dan voor airline -ticketverkopers of juweliers met een vast kantoor/winkel en niet zomaar op straat.Maar het is natuurlijk jouw geld.

    Naar Kentung kun je over land via Thailand komen.In Thailand overal reisburootjes die je wel aan een 5 daagse trek rond kengtung kunnen helpen. Als je via Yangon het land bent binnen gekomen moet je vliegen om er te komen. Vlucht meestal vanuit Heho Ook in Myanmar sterft het van de travelagencies die je graag verder willen helpen. Google maar eens. JE