rondreis vraagje ( dagen "over" )

  • ceetje

    Hallo allen,

    Ik ben onze vakantie aan het plannen… We hebben de luxe 3 1/2 week in Myanmar te kunnen rondreizen.

    Echter als je de alle highlight-plaatsen in je reisschema hebt opgenomen, heb ik nog een paar dagen over!!

    Yangon

    Golden Rock

    Yangon

    Kalaw (soft trekking)

    Bagan

    Inle Lake

    Mandalay

    Yangon

    We hebben nog 2 dagen over om naar Monywa / Pyin oo Lwin te gaan…of beiden?

    Zou het mogelijk zijn om dag 1 vanaf Mandalay naar Pyin oo Lwin te reizen - incl. sightseeing in Pyin oo Lwin diezelfde dag - en daags erna naar Monywa - incl. sightseeing diezelfde dag en dan dag 3 doorreizen naar Bagan?

    Of heeft iemand een leuke andere tip / idee?

    We reizen overigens met kinderen, in rainy season… niet onbelangrijk om te vermelden denk ik.

    Eventueel zou ik nog ergens een dag van bovenstaande af kunnen halen als het nodig is, maar we houden bewust een wat rustiger reisschema aan zodat de kinderen toch nog tijd hebben om een middagje te zwemmen ofzo. Maar het is mogelijk!

    Hopelijk kunnen jullie me helpen.

  • ikke

    Ik heb verder geen tips wat betreft Pyin oo Lwin etc. Maar waarom ga je van Kalaw naar Bagan en dan Inle Lake? Mij lijkt Kalaw Inle Lake en dan Bagan logischer. Heb je alles al geboekt? Het is dringen met hotels namelijk. Veel plezier daar, wij hebben het erg leuk gehad daar.

  • Rolf

    Hallo Ceetje,

    Waarom niet terugvliegen van Mandalay direct naar Bangkok i.p.v. 2x naar Yangon?

    Dan kun je langer in de grote stad Mdalay rondkijken, er is veel te zien - als je tijd hebt.

    Of b.v. even naar Pyin oo Lwin of Hsipaw (koeler).

    Ook een mooie en vooral koelere plek: Inle lake, daar kun je makkelijk een week doorbregen.

    Heen> Yangon

    Golden Rock

    Yangon

    Bagan

    Kalaw (soft trekking)

    Inle Lake

    Mandalay > terug.

    Groeten Rolf

  • ceetje

    Bedankt voor de reacties!

    Wij vliegen op Yangon, dus vandaar dat we daar nog een laatste nacht doorbrengen!

    Bangkok hebben we al diverse malen gezien en deze keer besloten niet op BKK te vliegen toen we een leuke aanbieding voorbij zagen komen van China Southern. (Duurder dan een vlucht AMS-BKK maar goedkoper dan AMS-BKK-RGN)

    Wij dachten dat het wellicht leuker was (vooral voor de kids) om in Bagan te eindigen, aangezien daar veel hotels met zwembad zijn en bij het Inle lake niet of nauwelijks.

    Ik zie dat ik inderdaad de route niet helemaal goed vermeld heb :S

    Onze bedachte route:

    Yangon (2n)

    Golden Rock (2n)

    Kalaw (2n)

    Inle (4n)

    Mandalay (3n)

    Pyin oo Lwin (1n)

    Monywa (1n)

    Bagan (4n)

    Yangon (1n)

    Of is jullie advies om juist langer in Mandalay te blijven? Ik weet ook niet of het haalbaar is Pyin oo Lwin en Monywa in zo'n korte tijd of dat we dan alleen aan het reizen zijn en verder nog niets zien.

    Alvast bedankt!

  • Rolf

    Hoi Ceetje,

    Ik betwijfel of (kleine) kinderen een grote stad als Mandalay leuk vinden. Misschien langer in Inle en een dagje

    fietsen, trekken, boottocht of zo ?

    Verder is Yangon warm en plakkerig en de Golden rock regenachtig in de moessontijd. Qoute "nobody goes

    there during rainy season as it is miserable,and,well, rain."

    Mandalay en Bagan liggen in de Dry-zone en dat kan veel verschil maken (maar het kan ook regenen af en toe … )

    Groeten, Rolf

  • Irene

    Ik zou als ik jullie was een paar dagen naar Ngapali gaan is lekker voor de kinderen.

    Het beste is om via Bagan te vliegen.

    Lin Tha oo is een leuk en betaalbaar hotel, ik was er vorig jaar

    De vluchten zijn heel betaalbaar..

  • Kees

    Ik heb zelf (nog) geen ervaringen in Birma/Myanmar, maar wil je wel wijzen op informatie van onze rijksoverheid op http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/reisadviezen/birma-myanmar. Hier is onder meer te lezen:

    In Birma/Myanmar worden alle reizen naar bepaalde gebieden ontraden, te weten naar de grensgebieden en de conflictgebieden, in het bijzonder de staten Rakhine en Kachin (zie rubriek ‘Onveilige gebieden’) en de plaatsen Meikhtila, Mahlaing en Thazi oraz Wundwin (Mandalay) Voorts wordt aangeraden waakzaamheid te betrachten bij reizen naar de plaatsen Bago (Pegu) en Mingalar Market/Yuzana Plaza (Yangon). In genoemde steden zijn door de overheid noodmaatregelen afgekondigd.

  • ceetje

    Bedankt voor de tips!

    @Rolf…ik hoor zoveel verschillende dingen over de Golden Rock… De één zegt dat het ondanks de mist te doen is (en dan maar hopen dat het meevalt qua regen). De ander zegt dat je niet moet gaan…

    @Irene: Ben jij in Ngapali geweest in “rainy season”? Want ik dacht dat er dan juist veel hotels dicht waren…

    We zijn zelf diverse keren in Thailand geweest tijdens rainy season en dan is het aan het strand nog wel te doen, maar ik had zelf begrepen dat het in Birma geen optie zou zijn.

    Jammer dat het in onze zomer rainy season is in zoveel landen :S

  • Irene

    Hallo Ceetje,ik ben zelf nog nooit in het “rainy season” geweest vrienden van mij wel.

    Dus ik kan je geen advies geven, maar het is er fantastisch!.

    Ik ben erg veel in Burma geweest,vijftien jaar geleden voor het eerst,ik denk dat er al veel veranderd is, vorig jaar merkte je dat al.

    Kan je echt niet in een andere periode?

    Als je niet naar Napali gaat zou ik met de kinderen wat langer in Bagan blijven.

    Je kunt daar fijn fietsen tussen de tempels, het is heel landelijk en de kinderen zullen genieten

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt,anders hoor ik het wel.

    P.s misschien kun je Lin Tha oo mailen of zij open zijn, adres staat in de loney planet.

    Ik hoop dat je wat aan de informatie hebt

    groetjes Irene.

  • Rolf

    Golden rock is natuurlijk een a tourist trap, maar een interessante.

    Heb je wel eens de moesson meegemaakt ? Dat je uit het vliegtuig stapt en denkt

    “staat hier ergens nog een straalmotor aan?”

    Het is nu al 37 graden in Yangon, en niet alleen erg warm maar de vochtigheid en de kans op regen is in de moessontijd groot.

    Maar is het je 2 dagen reistijd waard om 10 minuten te kijken naar een goud beschilderde rots?

    Ik zou zeggen wacht tot je in Birma bent en als je echt van trekken en rotsen houdt, en van erg warm weer, boek dan pas een tocht naar de rots.

    Het zal er niet erg druk zijn, vergeleken met het “pilgrimage season”, dat is een voordeel: je kan beter een hotelkamer vinden

    Ben overigens zelf nooit in Kyaiktiyo geweest. Moulmein lijkt me leuker.

    Groeten, Rolf