Een bijzondere dag rondom Mandalay

  • Lianne

    Wij hebben in Mandalay een hele bijzondere dag gehad achter op een brommer. Motordriver Hla Myo heeft samen met ons een programma gemaakt (van weinig bezochte plekken) en de volgende dag zijn we op pad gegaan.

    Een hele dag, lekker de stad uit (want in Mandalay is veel luchtvervuiling), lekker uitwaaien achterop de brommer. Eerst naar de must-sees zoals de Mahamuni Paya. Geweldige mooie tempel, met zoveel devote mensen die de dikke buddha met goldleaf beplakken. Iedereen gaat de monninken bezoeken bij het klooster ‘Mahaganayon Kyaung’, waar de mensen rijen dik staan te kijken en foto's nemen op 5 cm afstand van de monniken die langskomen met de bedelnappen voor een handje rijst. Erg genant.

    Onze motorrijder wist zo'n zelfde klooster, aan de overkant van de rivier in Sagain. Hele rijen monniken met bedelnappen, een handje vol locals, en wij als enige buitenlanders. We zijn zelfs uitgenodigd om mee te blijven eten in dit klooster, wat we ook gedaan hebben. Wat een unieke ervaring! Daarna hebben we Sagain hill beklommen (vanaf de andere kant, zonder comboticket!) met een prachtig uitzicht over de Ayeyarwaddy rivier. We hebben nog meer mooie tempels en kloosters bekeken waar we geen enkele andere buitenlander zagen. En we bezochten een klein dorp aan de oever wat nog erg primitief was. Bijgepraat in theehuisjes met de motordrivers, Hla Myo en zijn vriend spreken goed engels en je kunt het echt overal over hebben. Erg interessante gesprekken waren dat! We eindigden uiteraard bij de U-Bein bridge waar we naar de overkant liepen en met een bootje terug zijn gevaren tijdens een prachtige oranje zonsondergang! Daarna terug op de moter (het zijn eigenlijk brommers) naar Mandalay.

    Het is ook mogelijk om helemaal naar Inwa te toeren. De jongens rijden erg veilig en je krijgt een helm (dragen zij zelf ook). Hla Myo is een perfect gids, hij weet vanalles te vertellen ook over de tempels, hij heeft humor en is een fantastisch mens.

    Neem gerust contact met hem op; hlamyonaing7@gmail.com

    Hij kan ook autotochtjes regelen als je niet acherop de motor of in de trishaw wil rijden! Vergeet hem niet onze hartelijke groeten over te brengen (van Lianne en Michel)

    Over onze dagtocht met deze jongens kan je hier het artikel op onze website lezen

  • Wilma

    Dag Lianne,

    Leuk om jullie ervaring van een dagje Mandalay op de brommer te lezen. Ik vertrek met mijn 2 volwassen kinderen 19 december naar Myanmar. Wij maken een rondreis en komen ook in Mandalay. Deze trip lijkt mij erg leuk, vooral omdat het buiten de gebaande paden gaat. Ik begrijp dat de jongens veilig rijden. Dat is goed om te weten. Hoe is het verkeer in Myanmar? Wat hebben jullie betaald voor dit dagje?

    Met vriendelijke groeten,

    Wilma

  • lianne

    Dag Wilma,

    Wij vonden het verkeer in Mandalay echt niet onveilig. We hebben een andere dag ook fietsen gehuurd en dat ging prima. Gewoon met de flow meefietsen, zo verschrikkelijk druk is het nou ook weer niet….

    De dag achterop de brommers was helemaal top, echt een van de absolute hoogtepunten van de reis! Wij betaalden 12000 kyat pp. Ik heb wel begrepen dat de prijzen door verhoging van de brandstofprijzen ook omhoog zijn gegaan inmiddels, maar het is nog steeds een schijntje voor zo'n geweldige dag uit! Ik zou zeggen neem gerust contact op met Hla Myo! En vergeet niet onze hartelijke groeten over te brengen aan deze bijzondere man en zijn vrienden!

    Lianne

    Bosch Vertrekt

  • Heidi

    Bedankt voor deze tip.

    Ben me nog aan het orienteren op een reis naar Myanmar.

    En dit soort tip zijn van harte welkom

  • Wilma

    Dag Lianne,

    Ik wil je even laten weten dat ook wij een fantastische dag achterop de motorbike bij Hla Myo en zijn vrienden hebben gehad. Hartelijk bedankt voor de tip. Ik begreep dat Hla Myo inmiddels ook al weer mailcontact met jullie heeft gehad. Leuk dat dit zo loopt. Heidi en alle anderen die dit lezen een aanrader! Hla Myo is een bijzondere jongen met een bijzonder verhaal. Het is ook fijn dat hij zo goed Engels spreekt, zodat je echt een gesprek met hem kunt hebben.

  • Heidi

    Ben benieuwd naar Myanmar, gisteren besloten dat het Myanmar wordt. lonely planet is besteld.

    Nu de gebruikelijke dingen regelen, paspoort, visum, ticket, tas inpakken en gaan.

    Als er nog meer tips zijn, ze zijn van harte welkom.

    Leuk om te lezen dat het jullie goed bevallen is. Heb zijn mailadres al opgeschreven.

  • lianne

    Dag Wilma,

    Wat superfijn om te horen dat jullie op pad zijn geweest met Hla Myo! Ja, we hebben nog steeds zo nu en dan mailcontact met hem. Hij is inderdaad een hele bijzondere en supervriendelijke man. Wij hebben niet alleen de hele tijd rond gereden, maar bewust ook de theehuizen opgezocht om te praten over zijn leven en het onze. Hij spreekt idd heel goed engels, en dat is alleen maar fijn,

    Dus Heidi, ik zou zeker een tochtje inplannen, want je hebt een erg bijzondere dag, en ik gun het Hla Myo ook zo!

    Groeten Lianne

  • linu

    Lianne en Michel,

    We hebben jullie reisverslag gelezen en vanwege de positieve reacties ook hier op het prikbord hebben we besloten ook Hla Myo te mailen.

    Dat hebben we inmiddels al weer weken geleden gedaan maar hebben nog geen reactie terug ontvangen.

    Is het gebruikelijk dat dit weken kan duren en moeten we gewoon nog geduldig afwachten?

    Groet, Lian