Sittwe , Mrauk U , t.n.o. voor toeristen geen toegang.

  • JE

    30 Augustus heeft het ministerie voor tourisme een decreet uitgevaardigd dat reizen naar Sittwe, Mrauk U en nog 3 plaatsen in Myanmar verbiedt. Bij het navragen bij locale reisburo's krijg je het volgende antwoord : "Much to our regret, we would like to inform you that we just received a Directive from Ministry of Hotels & Tourism announcing that permission to travel to Sittwe – Mrauk U and Moung Lar (Chinese border) has been suspended with effect from the 30th August 2012 until further notice. Bij sommige locale travel agencies gaat men er van uit dat de maatregel zeker tot zomer 2013 van kracht zal zijn.

  • barthenlilian@casema.nl

    volgens min. van buitenl. zaken is in Sittwe de avondklok ingesteld i.v.m. geweld tussen boeddhisten en moslims. Bedankt voor je bericht want over 1,5 week hadden we die kant op gewild

  • JE

    BUZA loopt een ronde achter, de avondklok is inmiddels omgezet tot een totaal verbod om er naar toe te reizen. Google maar eens op Sittwe, Mrauk-U banned

  • JE

    Inmiddels schijnen vooraf geboekte groepsreizen wel weer toestemming te hebben het gebied te bezoeken. Voor individuele bezoekers is nu een permit nodig dat minimaal 6 weken voorafgaande aan het bezoek aangevraagd moet worden.

  • PD

    Beste JE,

    weet je of de situatie al is verbeterd? En hoe kan ik die permit aanvragen? Ik vertrek over 5 weken en Mrauk U staat hoog op mijn verlanglijstje..

    gr. Petra

  • anna

    Onlangs las ik het volgende bericht in The Irrawaddy: “ Tourism restricted due to Arakan Tensions” ( www.irrawaddy.org/archives/26304 ) . Het bericht is dacht ik van 6 februari j.l.

    helaas dus nog geen mogelijkheid om naar Mrauk U te gaan ! Het staat ook nog steeds op mijn verlangslijstje

  • JE

    De situatie is niet verbeterd eerder verslechterd. Toeristen die vanuit Sittwe komen worden teruggestuurd.Ik denk dat het al erg lastig wordt een vlucht naar Sittwe te boeken Zelf ben ik 5 jaar geleden vanuit Ngpali via de weg naar Mrauk-U gegaan, ik denk dat deze permits niet meer uitgegeven worden.Permits werden bij mij vooraf door mijn gids geregeld. Groet JE

  • anna

    Wie weet of Mrauk U weer open is voor toeristen, eventueel met permit?

  • JE

    Heb het nagevraagd bij mijn gids. De officiele versie : I.P. geen restricties . Geen permit of iets dergelijks nodig. Momenteel zijn groepsreizen en guided tours zonder problemen . Ook individueel is mogelijk. De praktijk : Veel van de lagere overheden kunnen zich niet voorstellen dat de situatie zo is dat er geen permit nodig zou zijn na de onlusten van afgelopen tijd en kunnen weerbarstig zijn bij het verlenen van toegang tot bepaald gebied. Of er een avondklok is of martial law blijft onduidelijk.

  • anna

    Dank je JE voor de informatie. Ik zou graag in oktober ook naar Sittwe en Mrauk U gaan, maar twijfel of het niet te vroeg is om daarheen te gaan, na alles wat er gebeurd is. Ik zou graag plaatsen bezoeken waar ik nog niet eerder geweest ben en die bereikbaar zijn vanaf de route Yangon, Pyay, Bagan, Monywa, Mandalay, Kalaw, Loikaw, Inle.

    Hpa-an en Mawlamyine staan op mijn verlanglijstje, evenals Sittwe en Mrauk U. Loikaw is ook nieuw voor mij. Heb je misschien nog tips? Ik heb drie weken en reis met een auto en evt. een binnelandse vlucht. Ik ben drie keer eerder in Birma geweest en heb al veel gezien, maar wil toch graag weer iets nieuws.

    groeten, anna