Van zulke antwoorden word ik nou moe.Ik kan het mis hebben, maar volgens mij was de beginvraag of je voor 5-10 dollar in Birma kan overnachten en niet of er hotels bestaan van 35 dollar op loopafstand van de kroeg.
“Ook wil ik evt in helemaal in het noorden een trekking gaan doen? Zijn er nog wat alternatieven behalve Himalaya Trekkings die dat doen?”
Als je low budget wilt reizen kun je een trekking in het noorden wel vergeten. Je moet er sowieso met het vliegtuig naar toe, over de weg mag niet. Je hebt permits nodig om naar Putao te vliegen (we hebben het over het noorden toch?) en ook permits om daar een trekking te doen. Verder mag je daar alleen met een gids van een Birmese reisagent en een lokale gids wandelen. Kortom: prijzig. Met een groep reizen deel je de kosten van de gidsen en overnachtingen, maar ook dan blijft het relatief duur voor iemand die niet meer dan 10 Euro voor een overnachting wil betalen. Birma is naar mijn mening niet zo geschikt voor low budget backpackers…
Zie ook:
http://www.htwandelreizen.nl/oost_azie/birma_phon_khan_rhazi
http://www.myanmar-explore.com/eng/destinations/myanmar_himalaya/index.html
http://www.hsdejong.nl/myanmar/putao/index.html
Met vriendelijke groet,
Henk de Jong
Ik sluit me hier volledig bij aan. Birma is inderdaad niet geschikt voor al te vergaande budget eisen. Birma is goedkoop, goedkoper dan Thailand en heel boeiend, sterker boeiender dan Thailand. Alleen de accommodatie is wat duurder dan in Thailand, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door de stukken lagere prijzen van eten en drinken en vervoer en niet in de laatste plaats door de meer oprechte vriendelijkheid van de mensen waar het in Thailand vaak aan ontbreekt!
Ik sprak gisteren nog een Nederlandse vriend hier die in Bangkok bij een groot reisbureau werkt. Hij vertelde me dat zijn baas het personeel opdracht had gegeven mensen die met dit soort idiote verlangens kwamen zo snel mogelijk de deur uit te werken en maar naar elders te verwijzen. “Dergelijke accommodatie geeft alleen maar problemen achteraf”. Men wil wel budget maar dan valt het toch vaak tegen en dat is logisch, wat kun je ook verwachten voor dat geld! Nederlanders schenen een reputatie op dit gebied te hebben!
Backpackers probeert de Thaise overheid met allerlei maatregelen trouwens te weren. Of de inspanningen succes hebben weet ik niet, maar je ziet ze wel minder de laatste jaren. Blij toe! En ik niet alleen, ook de mensen die van het toerisme leven vinden ze maar niks. Ik snap het wel. Voorbeeld: komen er 2 backpack-meiden binnen in een bar, letterlijk bepakt en bezakt met die vreselijke rugzakken. Ruim 5 minuten wordt aandachtig al hoofdschuddend de menukaart bestudeerd. Uiteindelijk besluiten ze een flesje water te nemen en vragen dan 2 glazen gevuld met ijs er bij. Ze blijven ruim 2 uur aan een tafeltje zitten en met die rugzakken zo een tafel met 4 plaatsen bezet houdend. Als het water op dreigt te raken vragen ze ijs er bij, dat kost niks. Dit tot terechte grote ergernis van het personeel. Dit is wellicht een extreem voorbeeld, maar zo zie ik dit toch echt veel en veel meer. Ze kosten zo vaak geld, dus weg er mee!
Ik denk ook niet dat men in Birma zit te wachten op dit soort very very low budget toeristen want dat ben je als je voor 5-10 USD per nacht wil logeren. Dat schiet niet op! Er bestaat nog altijd een verschil tussen de very big spender, de gemiddelde toerist of reiziger en de alleen op een koopje uit zijnde backpacker. Als iemand meewarig moet refereren aan de eerder door mij genoemde 35 USD voor een nacht alsof dat luxe is dan moet ik toch wel lachen! Nog geen 23 Euro voor een zeer grote ruime en uitstekend gemeubileerde kamer met badkamer met ligbad, douche en toilet, airco, TV, een uitgebreid ontbijt buffet, etc. etc. Tja, als je die hokken van 5-10 USD per nacht gewend bent zal dat wel luxe zijn. Dat is toch geen leuk reizen meer! Dat is puur masochisme of zie ik dat verkeerd? Ik zie niet in waarom ik als ik op reis ben langere of korte tijd ik met stukken minder moet doen dan thuis. Dan kan ik toch beter thuis blijven.
Michael
Ik heb vroeger zelf ook veel “gebackpackt”.
Op deze manier heb ik veel en lang kunnen reizen.
En ja, in drie weekjes is het relatief gezien makkelijker om wat meer te spenderen dan wanneer je een half jaar de wereld rond gaat trekken.
Ik heb ook in hokken geslapen. De enige eis die ik had was dan ook een slaapplaats. Tv kijken doe ik thuis wel weer.
Thuis heb ik alle luxe, op reis vind ik het niet erg om af en toe wat af te zien (voor westerse begrippen).
Ik heb op deze manier in ieder geval de halve wereld kunnen bereizen.
Iedereen moet gewoon doen waar hij /zij zin in heeft.
Groeten,
Marc
ps ik vind het jammer dat je zo generaliserend doet over backpackers en dan komt met een verhaaltje over 2 backpackers die te lang blijven zitten met een glas water.
Pattaya (en Chiang Mai) zit vol met mannen die lekker veel geld uitgeven.
Aan vrouwen en bier welteverstaan….
Geloof niet dat Thailand daar op zit te wachten.
Dat backpackers voorbeeld was een voorbeeld “uit het leven gegrepen”, maar wat ik zelf al “extreem” noemde, maar niet ongebruikelijk! Backpackers is verder i.d.d. mijn scene niet en nooit geweest ook en zal het ook nooit worden.
Quote Marc: “ Pattaya (en Chiang Mai) zit vol met mannen die lekker veel geld uitgeven. Aan vrouwen en bier welteverstaan….Geloof niet dat Thailand daar op zit te wachten.”
Laat ik je zeggen: Ik denk juist van wel! “Veel” geld uitgeven, n'importe waaraan, spreekt Thais erg aan! Voor een goed begrip: Er zijn er ook die het aan boys uitgeven of aan beide! En ook dames bezondigen zich aan geld uitgeven voor allerlei zaken. Ook zijn er mensen die het voor totaal andere zaken besteden. In Birma gaat dat precies zo. Niet generaliseren s.v.p. we zijn niet allemaal zo als jij!
En met een flesje water gedeeld door 2 kom je niet erg ver. Populair wordt je er niet mee en de arme bevolking waar men het zo vaak over heeft, heeft er geen fluit aan! Ik hoor zo vaak dat men juist naar bijv. Birma gaat om zo de bevolking te helpen, nou backpackers helpen daar meestal niet erg veel aan mee met 5-10 USD per dag . . .
Mij zal het verder worst zijn! Ik ben mijn broeders hoeder niet! Men zoekt het maar uit, maar zonder mij graag! Maar als je gaat ook of vooral vanwege de bevolking doe het dan wel zo in dat ze er ook wat aan hebben. Dat doe ik wel op mijn manier!
Wat Pattaya aangaat ben ik het roerend met je eens voor een keer! Ik wil er nog niet eens een dagje heen! Maar ja anderen dwepen er weer mee. Mag van mij, zolang ik maar niet hoef.
Verder in zowel Thailand als Birma eet ik persoonlijk nooit in dure luxe hotels zoals jij suggereert (dat is wel je sterke kant denk ik soms: suggeren en insinueren). Ik eet altijd in leuke wat kleinere restaurants, maar toch ook liever niet op straat aan een stalletje. Daar heeft mijn maag wat te veel problemen mee.
Om bij Birma te blijven ik heb een hele lijst met allerlei leuke uitstekende eetgelegenheden (lokale, Indiase en Chinese keuken) her en der in het land. Helaas heeft geen een er van een website . . . Zo chique zijn ze nl. niet.
Wat jammer dat er mensen zijn die elkaar hier niet respecteren. Als Michael veel geld wil spenderen aan een hotel met tv ed moet hij dat zelf weten. Ik denk niet dat het hem hier in zit om op deze manier de bevolking te helpen, maar ieder heeft zo'n zijn eigen mening.
Ik slaap liever ook in guesthouses, klein en gemoedelijk. Of een leuk hutje aan het strand. TV heb ik thuis ook, daarvoor ga ik niet op reis.
Ik kan mij zelf dan ook meer vinden in de manier van reizen als Marc dan Michael, maar Micheal als jij dat anders wil is het ook goed, maar het is niet leuk om andere te veroordelen omdat jij het anders zou doen.
Ik wil graag een trekking in december gaan doen rond het gebied van Patao, natuurlijk kan dit niet voor 10 euro per dag. Dat verwacht ik ook niet, maar niet heel mijn reis is zwart/wit. Ik heb dit geld er graag voor over. De mooie reis, je slaapt in tenten en het geld gaat ook naar de porters en loklae dorpjes, dat vind ik prima. Soms wat meer en de andere keer wat minder.
een trekking en in hutjes slapen, contact met de lokale bevolking vind ik erg leuk, maar net zo goed vind ik het leuk om in een backerpackersscene te zitten en deze te onmoeten, te raften, 24 uur afzien in een trein in India, maar ook lekker uit mijn dak gaan op Kho Phangan. Heel verschillend, maar dat kan allemaal.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?