alleen reizen/ prijspijl

• Michael

Beste Jacqueline wellicht moet ik even een misverstand uit de wereld helpen. Ik reis heel anders dan de meeste mensen. Voor mij is reizen meestal - niet altijd - een tijdelijke verplaatsing van de huishouding. In Birma heb ik ook altijd overdag een bediende. Een lokale jongen die dan goed verdiend. 10-15.000 kyats op een dag plus eten en drinken en zo nu en dan een cadeautje (nieuw shirt, nieuwe jeans, schoenen of slippers, etc.). Op maandbasis is dat ca. 300-450.000 kyats, meer dan een hoge ambtenaar verdient. Hoe gek het ook klinkt dit bespaart me uiteindelijk veel geld! Dus beide happy . . .

De obers in de eetgelegenheid waar ik veel kom - 99,9 % van de klanten is Birmees - krijgen ook riante fooien van 2000-4000 kyats en soms zelfs meer. Ik weet wat ze verdienen dus zo stop ik ze wat extra's toe. In ruil heb ik dan de meest excellente bediening die je je maar voor kunt stellen. Iedereen blij dus!

Omgerekend is het niks en ben ik minder kwijt dan in Chiang Mai maar ik heb het gemis aan comfort wel weten te compenseren.

Als ik op reis ben mis ik veel van het comfort van thuis. Ik zoek dus wel een prettig logeeradres, maar ik hoef ook echt niet tot mijn enkels in het pluche weg te zakken en de kranen in de badkamer hoeven ook niet verguld te zijn. Een hok daar krijg je me niet in of het moet al niet anders kunnen, als er niets anders is bijvoorbeeld. Gewoon middenklasse is voor mij goed genoeg. Ik heb in Londen vaak in het Ritz gelogeerd en weet wat het is de hele dag “op je tenen te moeten lopen”. Nee dat hoeft van mij ook niet meer!

Veel zien in korte tijd is ook aan mij niet besteed. Ik blijf liever ergens wat langer om alles op mijn gemak alles op te nemen, dus is de behoefte aan een prettige accomodatie ook groter.

Voor budget toeristen (backpackers o.a.) ben ik allergisch geworden. Vooral hier in Chiang Mai loopt er veel van dat soort, dit vaak tot grote inrritatie van de o.a. de uitbaters van cafe's en bars en dat begrijp ik maar al te goed. Het voorbeeld van het flesje water gedeeld door twee staat echt niet alleen! Van zoiets gaan mijn tenen spontaan krommen! De overlast die dit soort mensen niet zelden veroorzaakt is groter dan het economisch voordeel dat ze verondersteld worden te brengen!

• JE

Ook ik denk dat Birma super low-budget zeer moeizaam cq niet te doen is, maar ik denk dat het grootste gedeelte van de kosten voornamelijk vervoer en entree/permit/guide is, als je buiten het reguliere rondje Yangon-Golden Rock-Bagan-Mandalay-Inle wilt gaan.0ok binnen dat rondje betaal je al 10 dollar voor bv.3 dagen Bagan,5 dollar om Shwe Dagon binnen te komen etc. 5-10 dollar om rond te komen per dag zou voor de meeste Birmezen een ongekende luxe zijn, maar om als westerling daarmee rond te komen per dag ,nee. Uitsluitend je accomodatie ervan betalen kan als je niet te hoge eisen stelt wel. Als je in Birma uitsluitend in hotels zoals je beschrijft ( Nog geen 23 Euro voor een zeer grote ruime en uitstekend gemeubileerde kamer met badkamer met ligbad, douche en toilet, airco, TV, een uitgebreid ontbijt buffet, etc. etc.) wilt blijven, kom je niet zo gek ver buiten het besproken rondje.Dat neemt niet weg dat dit rondje voor de meeste mensen al voldoende is om een prima Birma beleving op te doen, je ziet er meer exotisch Azië dan elders. Het echte noorden Kachin ben ik nooit geweest maar ik denk niet dat je er veel hotels zoals je beschrijft zult vinden.Je backpackers verhaal is voor mij zeer herkenbaar. Ook ik ben meer dan eens mensen tegengekomen die een kop thee bestelden en de gratis Chinese thee erbij eindeloos lieten bijvullen.Vervolgens bij het afrekenen herrie maken omdat men dacht dat de zoetigheden die bij de thee waren neergezet ook bij die 25 kyat waren inbegrepen. ..

• jacqueline

Michael, ik begrijp dat je niet van al die backpackers hou en dat jij een ander soort leven hebt.

Maar niet alle backpackers zijn het zelfde hoor. Zoals jouw voorbeeld met dat drankje. Zo is niet iedereen en ik ook niet.

Ik ben zelf wel een backbacker, maar dat wil niet zeggen dat ik ook met alle backbackers op een lijn zit. Van sommige daar word ik ook niet goed van. voorbeeld:

(op kho san road nodigde een isralier me uit om een coctail te drinken, waarna hij toen hij de coctail had besteld, eentje!, mij vervolgens vroeg de helft mee te betalen, tja niet echt een goede binnenkomer he).

• jacqueline

Ik reken zo'n 50 euro per dag voor mij lange trip, waarvan ca 10 euro voor een overnachting. Soms wat meer, soms wat minder.

• Michael

Ik denk dat ik alleen in Birma op gemiddeld ca. 95 USD (62 euro) zit dus ruim 120.000 kyats per dag en met z'n tweeen op 150.000 kyats zo ca. 120 USD (78 euro). Dat is incl. hotel, eten, drinken, taxi's, bediende en een beetje shoppen . . . Niet incl. eventueel een huurauto met chauffeur en lokale vliegreizen.

• Michael

Ben je 'buiten het reguliere rondje" duurder uit? Dat snap ik eveb niet. Ik ben juist daar stukken goedkoper uit. ca. 10-12 USD voor een hotel (kamer met badkamer, airco en ja hoor TV) is wat ik dan doorgaans betaal. De rest eten en drinken is bijna te verwaarlozen. Vervoer is ook niet veel. Een auto daar huren is goedkoper dan in Mandalay of Yangon! De airco bussen zijn overal dezelfde prijs.

• JE

Een gewone auto wel, maar een 4wd,jeep, soms echt noodzakelijk was duurder.Laten we zeggen buiten het rondje is ver van asfalt vandaan.Verdere uitleg zie verhaal Henk de Jong.

• Peter

Hoi,

Een bijzonderheid aan Myanmar is dat je als alleenreizende bijna altijd slechts de helft betaald van als je met z'n tweeen dezelfde kamer neemt. Daarom is het toch weer relatief goedkoop (of in ieder geval niet duurder) vergeleken met een aantal andere landen.

Peter

• Michael

Mijn ervaring is dat buiten de grote steden er vaak een kamerprijs geldt (2 of 3 personen maakt vaak niet uit) en in de steden een toeslag is van 5 usd of daaromtrent bij gebruik van een tweede persoon van dezelfde kamer. In Thailand is er doorgaans alleen een kamerprijs en wordt wel vaak iets gerekend voor een “onverwachte gast”.

• Maurits

Ik denk dat die ultra budget types het betoog van Michael niet gauw zullen begrijpen.

Is iets met tunnel-visie, van het kost daar toch niets.

Daar waar Michael het over heeft is al budget!

Ik vind dat voorbeeld met dat glas water erg herkenbaar. Dus misschien is het niet eens zo een extreem voorbeeld.