Mijn ervaring met ons Birmese pleegkind en zijn gezin zijn misschien niet maatgevend, maar waar zij steeds heel blij mee zijn is: malariabescherming en andere verband & huisapotheek geneesmiddelen. Wij nemen altijd ieder een ‘schone naalden en infuus’ verbandtas mee (bij Beversport te verkrijgen en voorzien van een brief waardoor je geen invoerproblemen krijgt) en laten alles daar weer achter. Een echt goed manicure setje is een welkom cadeau'tje. Mijn pleegzoon die, als zovelen in Birma zeer practiserend Boeddhist is, was heel blij met de Boeddhistische boeken, die ik koop in Rangoon, zodat we de lokale handel spekken. Veel Birmezen zijn gek op lezen en willen hun Engels oefenen, voor later …..
Verder zijn alle jonge vrouwen blij met de proefmonsters parfum en shampoo die mijn parfumzaak elk jaar voor mij bij elkaar sprokkelt; hilarische taferelen levert dat op, we hebben er altijd de grootste lol mee.
Kleinere kinderen houden van kleurboeken met typisch Hollandse taferelen.
Verder hoef je maar na te gaan waarmee jij blij bent uit een ander land waar je per definitie niet naartoe kunt; een voetbalshirtje van Ronaldino staat voor veel jongens van rond de 10 jr hoog genoteerd. Een theelepel met klompjes of een molen, gewoon uit een touristisch winkeltje in Ned. of bij het VVV is ook welkom.
Er is gebrek aan alles, dus neem gebruiksvoorwerpen van goede kwaliteit, geen ‘neerzet dingen’. Afgezien van alles heeft men nauwelijks een binnenruimte waar zomaar iets neer wordt gezet. Wel heeft bijna iedereen een offerplekje met een Boeddha etc., dus een apart wierookhoudertje, of een heel kleine kaarsen standaard, dat wordt in het algemeen gewaardeerd.
Verbeeld je verder maar eens, dat je bij wijze van spreken nog geen nagel hebt om je kont te krabben, dan is geld geven ook helemaal niet verkeerd, als je het maar met je hart en je hoofd samen doet. Niet zomaar in het wilde weg, het best haak je aan bij bestaande initiatieven, of een schooltje oid.
Ga je tours van meerdere dagen maken met een chauffeur bedenk dan, dat die vaak rijdt voor een (Chinese) eigenaar en er zelf dus niet veel aan verdient. Je kunt zijn inkomen op een mooie manier verhogen door met hem te eten, of een paar keer de benzine te betalen. Ga hier steeds met verstand en respect mee om, dat is het belangrijkste.
En verder: laat je meevoeren door de overweldigende cultuur en natuur van dit land, waar iedereen rijk zou kunnen zijn als er sprake was van een rechtvaardige verdeling. Ik houd mijn adem in en bid voor een vreedzaam veranderingsproces!!!!
Michael schreef:
>
> "Mijn vraag is voor degenen die al eerder naar Myanmar zijn
> geweest of we wat kunnen meenemen voor de birmezen?"
>
> Wat had je gedacht van spiegeltjes en kralen, dat schijnt
> eeuwen goed gewerkt te hebben . . .
>
> Wat een onzin vraag. Wat een onzin ook om met een koffer vol
> met “weldadigheid” daar aan te komen, strikt genomen is dat
> beledigend!
>
> Ik woon in Azie en als ik iemand iets wil geven waar hij/zij
> wat aan heeft dan pas ik dat aan op de persoonlijke behoeftes
> die ik dan inmiddels ken.Dat is dus nooit standaard, zo van
> van “dat vinden ze allemaal leuk hier”. Het zijn hier ook
> allemaal individuen met persoonlijke wensen en voorkeuren,
> ook al zijn ze vaak stukken armer dan wij.
>
> Ik heb de pest aan mensen die met hun armoede koketteren,
> maar nog meer aan mensen die dat met hun vermeende rijkdom
> doen!
>
> Ook dat Polaroid verhaal stoort me. We gaan toch geen aapjes
> kijken hoop ik? Maak een fotootje van ze dan zijn ze blij en
> gaan ze klappen . . . bah!