Wat bezielt jullie

• Gert

Als Zuid Oost Azie liefhebber, weet ik wat jullie allemaal aantrekt in Myanmar, toch vraag ik me serieus af wat jullie bezielt om naar Myanmar te gaan. Het vliegveld in Yangon is gebouwd door dwangarbeiders, de wegen, grote hotels etc..allemaal om ons dikke touristen onze dollars af te troggelen.

Sommige van jullie hoor ik zeggen dat het zo goed is voor die kleine leuke hostels, maar het is wel bijzonder naief om te denken dat die dollars die je daar spendeert ten goede komen van dat gezin. Het tourisme is een zeer belangrijke bron van inkomsten voor Myanmar, en ik hoor maar weinig mensen hier naar handelen ('ik hoop niet dat ik naar Laos moet") SCHANDALIG!!!! Iedere dollar die je daar spendeert gaat bijna rechtstreeks naar het regime dat de wantoestanden van vandaag en waarschijnlijk komende dagen uitvoert.

Dus in plaats van alleen actie te ondernemen door niet te tanken bij TOTAL (zeker OOK doen want, helaas is het waar van de pijpleidingen), boek je vakantie naar een andere bestemming.

Ooh ja er zullen naievelingen zijn die nu reageren dat ze hun dollars alleen spenderen in kleine dorpjes, bij leuke gezinnen en bij mensen die het echt nodig hebben. Erg verstandig, want bij die mensen zal het bezit van dollar$ echt niet opvallen…..

Leest iemand van jullie wel eens de site van www.BuZa.nl voor degene die twijfelt of hij nu nog moet gaan, kijk dan maar eens op de site van de Nederlandse reagering, Unicef, human rights, en enkele buitenlandse mensenrechten sites… Iedere site zal je vermelden GA NIET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Miriam

volkomen mee eens!!!Gert schreef:

>

> Als Zuid Oost Azie liefhebber, weet ik wat jullie allemaal

> aantrekt in Myanmar, toch vraag ik me serieus af wat jullie

> bezielt om naar Myanmar te gaan. Het vliegveld in Yangon is

> gebouwd door dwangarbeiders, de wegen, grote hotels

> etc..allemaal om ons dikke touristen onze dollars af te

> troggelen.

>

> Sommige van jullie hoor ik zeggen dat het zo goed is voor die

> kleine leuke hostels, maar het is wel bijzonder naief om te

> denken dat die dollars die je daar spendeert ten goede komen

> van dat gezin. Het tourisme is een zeer belangrijke bron van

> inkomsten voor Myanmar, en ik hoor maar weinig mensen hier

> naar handelen ('ik hoop niet dat ik naar Laos moet")

> SCHANDALIG!!!! Iedere dollar die je daar spendeert gaat bijna

> rechtstreeks naar het regime dat de wantoestanden van vandaag

> en waarschijnlijk komende dagen uitvoert.

>

> Dus in plaats van alleen actie te ondernemen door niet te

> tanken bij TOTAL (zeker OOK doen want, helaas is het waar van

> de pijpleidingen), boek je vakantie naar een andere bestemming.

>

> Ooh ja er zullen naievelingen zijn die nu reageren dat ze hun

> dollars alleen spenderen in kleine dorpjes, bij leuke

> gezinnen en bij mensen die het echt nodig hebben. Erg

> verstandig, want bij die mensen zal het bezit van dollar$

> echt niet opvallen…..

>

> Leest iemand van jullie wel eens de site van www.BuZa.nl voor

> degene die twijfelt of hij nu nog moet gaan, kijk dan maar

> eens op de site van de Nederlandse reagering, Unicef, human

> rights, en enkele buitenlandse mensenrechten sites… Iedere

> site zal je vermelden GA NIET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• mara

Zijn jullie er geweest?

• Gert

Ik ben in de vluchtelingenkampen in Thailand en India geweest. Ik hoop dat dit voldoende zegt!

• marc

Hier wordt vnl. gediscussierd over de koers van de kyat,goedkope hotelletjes en of je je mobieltje kan gebruiken.

Hoop dat er nu wat ogen open gaan.

Laatste nieuws : www.irrawaddy.org

• mara

Beste Marc,

Ik vind het een beetje jammer dat je denkt dat alle mensen die hier vragen stellen over kyat en hotels geen flauwe notie hebben van de politieke situatie in Myanmar.

Mensen kiezen zelf, door zich goed te informeren en de voors en tegens af te wegen, of ze naar Myanmar gaan of niet. En als je dan gaat dan kan het wel eens handig zijn om te weten waar je kyats kunt wisselen en bij welke hotels het minste geld naar de junta gaat.

Daarnaast zijn er ongelofelijk veel andere sites waar je je info over de politieke situatie vandaan kunt halen, daarover hoeven geen vragen meer gesteld te worden.

Maar volgens mij komt deze discussie in elke thread weer terug.

• gert

Hallo Marc en Mara,

Allereerst dank je wel voor reactie Marc. Ik vrees dat ik je analyse over dit prikbord forum dezelfde conclusie heeft als ikzelf reeds heb getrokken.

Ik word erg moe van de mensen die roepen dat ze zelf mogen beslissen of ze daar wel of niet naar Birma mogen. Vergis jullie niet dat tienduizenden doden ondertussen zijn gevallen onder een facistisch regime. De afwegingen die mensen moeten maken of ze wel of niet naar Birma gaan zijn dezelfde als wanneer mensen zelf wel mogen beslissen of ze in de jaren 70 naar Cambodja mogen gaan (terwijl geld naar de Rode Khmer gaat), of zelfs op vakantie naar bepaalde regionen in Europa halverwege de vorige eeuw.

Dit is niet iets wat je zelf mag beslissen. Het is toch debiel voor woorden om elkaar op te roepen om niet te tanken bij de TOTAL, en dan WEL duizenden (goed voor de backpackers) of honderden dollars in het land te pompen!!!!! Iedereen die op VAKANTIE gaat naar Birma gaat, betaalt MEE aan het regime!!!

Let wel het is vakantie!!! Dus je hebt de keuze uit nog een slordige overige 160 landen (aantal landen waarbij het regime stukken beter is).

Kijk op amnesty international ALS JE BLIEFT!!!

MAAR BLIJF WEG UIT BIRMA ZOLANG DE JUNTA REGEERT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• karin

Ik begrijp heel goed jullie standpunt. Maar met alleen boycotten lukt een beter leven voor de burmezen denk ik niet. Ze hebben dringend hulp van andere landen nodig, die de junta moeten aanpakken. Hoeveel bloed moet er nog vloeien voordat dat gebeurd?

Ze smokkelen via internet met gevaar voor eigen leven filmpjes en foto's buiten burma, in de hoop dat er hulp komt. Er moet iets gebeuren. Dit kan toch niet?

• mara

Mee eens.

• ossy

Hallo,

Gezien mijn geplande reis voor de 20e oktober lees ik alles op dit forum. Ik ben al redelijk bereisd en ken Azie goed alleen ontbrak Birma nog. Waarom dat is moielijk onder woorden te brengen allereerst respect voor de mensen (nee niet voor het regime) Wat er nu gebeurt is ronduit schrijnend en terecht dat de internationale gemeenschap er fel op reageert aleen zal dat geen tot weinig effect hebben. Het zal uiteindelijk de onschuldige bevolking zijn die de vreselijke offers zullen betaslen voor meer vrijheid en democratie.

Hoogstwaarschijnlijk (en zij krijgen ook vel informatie vanuit het buitenland) zullen ze de strijd koste wat het kost volbrengen.

Mijn hart is nu bij het Birmeese volk en niet bij mijn aanstaande vakantie. Ik land op BKK en ga wel door naar Laos tenzij er positieve veranderingen zijn ten gunste van het volk wil ik er graag zijn om ze een hart onder de riem te geven.

Gr

Ossy