Wat bezielt jullie

• Dennissz

Gelul………….

Lees mijn eerdere reactie.

Heb alles in kyat betaald.

• Paul

en hoe kwam je aan die Kyats…..juist dollars gewisseld, niet naief doen Dennis.

Overigens ben ook ik in Burma geweest en heb ook ik mijn best gedaan om minimaal uit te geven en heus ik weet dat er veel bij regime is gekomen. Toch weet ik ook dat dit een fractie is van wat er verdient wordt aan houtkap, olie, gas, edelstenen e.d. wat iedere dag rustig naar China en Thailand wordt uitgevoerd.

Dat Aug San Suu Kyi zegt dat je niet moet gaan wil niet zeggen dat je niet moet gaan. Ik heb nooit en en te nimmer boze blikken toegeworpen gekregen van wie dan ook, en dat zou toch heus wel zijn gebeurd als de bevolking mij daar niet wilde hebben.

Overigens wie van de mensen hier is wel in Laos geweest (onderdrukking van bijvoorbeeld de H'mong, en echt bepaald niet zachtzinnig), of in Vietnam (ook daar zware onderdrukking bergvolkeren, uitdrijving van hun stamgronden om plaats te maken voor koffieplantages e.d.), China hoef ik toch niet te noemen met haar politiek in Tibet, of Indonesië dan, de Papoea's worden lekker dom gehouden en afgeknald zodra ze hun mond opentrekken, of Thailand dan, hoe worden de enkele miljoenen Burmese gastarbeiders daar behandeld???

Er is veel voor te zeggen om niet te gaan naar Burma, maar zolang de kudde wegblijft denk ik dat het belangrijk is dat juist politiek bewuste mensen wél met een gedegen kennis en voorbereiding naar dit land gaan.

Paul

• Jordi

Ben je weleens in een fabriek in china geweest.

Dat noemen ze daar geen dwangarbeid…… Maar de meiden werken er soms 20! uur op een dag, 7 dagen per week. Die meiden zijn dikwijls zo moe, dat ze tijdens het werk gewoon in slaap vallen.

Slapen op een stapelbed, met zn tienen in een hok.

Elke dag onder de douche? Forget it! Varkens bij ons hebben het beter.

voor 60 euro per maand werken die meiden. en dan wordt slapen en eten nog stevig door de werkgever in rekening gebracht. 1 euro per dag is voor henzelf.

daarom zijn de chinese spulletjes hier zo lekker goedkoop:-( En dat vinden we met zijn allen heel erg fijn:-)

Schaamteloos en gewetensvol doen we daaraan mee.

Gaan we daar ook eens de boer mee op?

Op naar de chinese ambassade!

• JE

Wat me bezielt ?

Misschien kijk ik er wel zo tegen aan http://www.wereldomroep.nl/actua/regio/verreoosten/bgasia/boycotnee020905.html

Politiek correct gezwam om Birma te boycotten.Een soort NOS die voortaan Birma ipv Myanmar zegt. Aseantop die niet in YGN gehouden wordt.Haalt niets uit.De legerleiding zit al 45 jaar te bewijzen dat het ze niets uitmaakt.China boycotten we maar niet,te grote belangen. Daar werden geen mensen doodgeschoten die meer democratie wilden, in Tibet worden geen mensen onderdrukt, er bestaat geen slavenarbeid,er zijn geen politieke gevangenen of executies, er is godsdienstvrijheid voor Falun Gong etc. Moeilijk om aan een Birmees uit te leggen waarom hij de broekriem nog strakker aan moet halen, terwijl het zijn buurman alleen maar beter gaat.Want ASSK is wel voor een economische boycot, maar dat is echt niet synoniem met de NLD oftewel heel Birma wil een boycot .Veel Birmezen die ik onderweg tegen kwam zijn absoluut tegen sancties, nooit heb ik in Birma gehoord dat ik maar beter niet had kunnen komen,eerder het omgekeerde. Wel een goed argument voor de junta, men wil niet met ons handelen, de kyat wordt minder waard en dus moeten de prijzen omhoog. Zou China misschien begunstigd worden omdat daar nooit verkiezingen zijn gehouden zodat we niet weten of daar oppositie bestaat? Olympische spelen in stadions met Birmees hout gebouwd?Als ze het aan de EU hadden verkocht had er nog een correct keurmerkje op kunnen staan. Daar een maaltijd met import rijst nemen afkomstig van gedwongen verkoop uit Myanmar?Zou in de EU misschien tot vragen leiden, maar ja we handelen liever niet met ze. Zou een Birmees liever voor Total werken of gaat zijn voorkeur uit naar een staats of Chinees bedrijf ?

• birdie

dus je gaat ook niet meer naar de afhaalchinees?

• JE

Flauwe reactie,even een waar gebeurd voorbeeld van een dilemma wat betreft boycotten.Een man van klein trekking bureau in Birma krijgt te horen dat het leger 2 dragers uit zijn dorp wil gaan ronselen. Hij besluit voor het geld dat hij aan een toeristische trekking verdient een ezeltje te kopen en dat aan de militairen te geven zodat ze geen dragers hoeven te ronselen.Militairen gaan accoord.Hadden de toeristen geen geld in de trekking moeten steken ?Uiteindelijk is gewone Birmees de klos.

• karin

Of je het goed is om wel of niet te gaan laat ik in het midden. Er zijn zoveel tegenstrijdige verhalen. Aung San Suu Kyi zegt dat er geen toeristen moeten komen, ze heeft veel aanhangers. Maar nu hoorde ik ook dat de gemiddelde burmees vindt dat er geen vrouw het land moet besturen. Waarop wij waarschijnlijk denken, what the #E$%@@. Maar niet in veel landen worden vrouwen zo gerespecteerd als hier.

Ik denk dat de junta meer geld ontvangt voor hun producten, dan van de toeristen. Ik ben wel heen gegaan en ik ben blij dat ik het gedaan heb. Tuurlijk probeer je om zo min mogelijk de regeringkas te spekken. De bevolking voelt zich voornamelijk klein en onbelangrijk. Ik heb geprobeerd (weet niet of dat overal gelukt is) dat ze zich wel belangrijk voelen en gerespecteerd. Dat ze mooi en slim zijn.

Ze leven al zolang onderdrukt en geen enkel land doet wat aan de situatie, daardoor voelen ze zich nog onbelangrijker.

Dat bezielde mij om toch heen te gaan.

• Michael

Ik denk dat wij hier Aung San Suu Kyi wat overwaarderen. Zoals elders gezegd verwar haar populariteit als symbool niet met eventueel gezag dat ze zou hebben.

Verder wordt er hier nogal uit de nek gekletst. Goedbedoelde (hoop ik dan maar) politiek korrekte prietpraat. Gert die deze discussie hier begon is helemaal totaal het spoor bijster! Ik moet er echt om lachen, als het allemaal niet zo ernstig zou zijn momenteel.

Even over uitbuiten, kun je lachen. Thailand, Chiang Mai: Een jongen werkt 16 uur per dag - je leest het goed - de hele maand met 2 vrije dagen. Salaris 3.000 baht per maand? Waarom zo weinig? Omdat hij een gevluchte Birmees zonder papieren is en die kun je vrijelijk uitbuiten. Is dat eigenlijk geen pure slavernij?

Waarom denk je dat alles zo goedkoop is in Thailand, m.n. de hotels. De hele bouw van die paleizen zou in storten als alle illegale en dus goedkope Birmezen het land uit gezet zouden worden. Geen ziekenhuis of hotel zou nog schoongemaakt worden etc. etc. etc. Deze keiharde onmenselijke mentaliteit is hoe gek het ook klinkt doodnormaal in Azie en niet alleen in Birma.

• karin

Hallo michael misschien heb je mn vraag niet gelezen bij ‘Wat kan ik meenemen’.

Zou je daar antwoord op willen geven? Dank, groet, karin

• Michael

Dat had ik toch al gedaan in een andere topic over het meenemen van spullen en dan liever geen “spiegeltjes en kralen” :)