Beste Marc,
Ik ben meerdere keren in Birma geweest. Mijn eerste bezoek was in 1994 en mijn laatste bezoek in 2005. Ik heb zelf gezien dat de economische boycot helemaal niets heeft opgeleverd, integendeel. De Birmezen voelen zich in de steek gelaten door westerse landen! Dankzij het oproepen tot een economische boycot hebben westerse bedrijven het land verlaten met als gevolg dat veel vrouwen geen andere mogelijkheid meer hebben dan in de prostitutie te gaan werken! Andere bedrijfstakken zijn overgenomen door Chinezen. Nou ik denk dat de arbeidsomstandigheden onder de Chinezen in elk geval niet beter zijn dan onder die van Heineken! Overigens heb ik zelf kunnen zien wat de lokale bevolking heeft kunnen ondernemen met mijn geld. Volgens mij is dat nog altijd een grotere bijdrage dan tot het oproepen van een economische boycot! Het is nogal gemakkelijk om als westers land op te roepen tot een boycot. Er valt toch niet veel te halen! Ondertussen zitten we wel met zijn allen op dure teakhouten tuinstoelen afkomstig uit Birma maar voorzien van een keurmerk in China! We kunnen trots zijn hier in het “Westen”!
Ben overigens zeer benieuwd naar jou persoonlijke ervaringen in Birma. Ik neem aan dat jou mening gebaseerd is op eigen ervaring en niet gevormd door anderen.
Met vriendelijke groet,
Rieks Kamphuis