reis naar Myanmar

• Ted

Hallo John! Wij zijn ook net (11 december) terug uit Myanmar, waren er voor de tweede keer. Het is goed te bereizen. We hebben er voor gekozen om met de trein naar Mandalay te reizen vanuit Yangon, daarna met de taxi naar Pyin U Lwin. Daarna hebben we de boot vanuit Mandalay genomen naar Bagan. vandaar uit zijn we met de taxi naar Kalaw en Pindaya en vervolgens naar Nyaungshwe (inle lake) gegaan. Vanuit Heho zijn we daarna teruggevlogen naar Yangon.

We hebben 3 weken gereisd en het was heerlijk.

Namens de mensen in Yangon en speciaal namens Tu-Tu van Remember Inn in Nyaungshwe en vele vele anderen die we hebben ontmoet roep ik de mensen op die nog twijfelen….. gaan!!!!

• Michael

Ik vertrek eerdaags naar Yangon . . . maar dat zat al maanden in de planning. Ik heb me nooit laten weerhouden door welke actiegroep dan ook. Het zal wel niet politiek correct zijn, maar dat lap ik aan mijn laars. Daar help je de mensen in Birma niet mee, ja van de wal in de sloot of van de regen in de drup en dan nog …

We gaan toch ook naar Thailand, Laos, Cambodja, Viernam, China en noem maar op, alsof het daar allemaal ze lekker democratisch geregeld is en alsof daar de mensrechten voorop staan! Om nog maar te zwjgen van de situatie in Nederland zelf als ik de kranten zo lees.

Ik zeg altijd: ik ga in niet naar Birma om bij de generaals op de thee te gaan en niet naar Nederland om met inze duitse koningin te keuvelen. Zoveel verdient het Birmese regiem echt niet aan het toerisme behoudens de toeristenbelasting op hotelkamers (hebben we in Nederland ook), entrees (hebben we in Nederland ook) en de luchthavenbelasting (hebben we in Nederland ook) etc. Verder hangt het helemaal af van je eigen instelling en bestedingspatroon.

Gr. Michael

• John

Hoi allemaal,

Heel erg bedankt voor al jullie, wel zeer, positieve reacties. We waren zelf al erg enthousiast over Myanmar, maar na het lezen van jullie reacties….zijn we er zeker van….onze volgende reis wordt Myanmar!

Zoals al eerder aangegeven zal dit echter pas over een tijd zijn. We denken zelf aan nov/dec. 2008, duurt dus nog even maar een goede voorbereiding is nooit weg! We hebben in totaal 3 weken de tijd en gaan maar eens kijken welke route het wordt. We kunnen niet alles gaan zien dus moeten er keuzes gemaakt worden. De laatste paar dagen willen we aan het strand doorbrengen (+/- 3/4 dagen).

Ans: kun je ons misschien het email adres doorgeven van jullie vriend/gids? Ons email adres is john.pasca@home.nl

Michael en Ted, hebben jullie ook alles ter plekke geregeld?

Rocky, Ossy en JE bedankt voor de nuttige info! Hier kunnen we zeker wat mee!

Alle tips en info is welkom.

Er zullen nog heel wat vragen volgen over de route enz. ik hoop dat ik dan weer op jullie hulp kan rekenen.

Bedankt allemaal!

groet, John

• Ossy

Hee Rocky,

Kom ff niet e-mailen, en het enig wat ik er van kan zeggen is dollars

Have a nice trip

Ossy

• Ossy

Hoi Henk,

Ik had een vlucht geboekt op Khoa San en moets het volle pond betalen. De volgende dag weg Ik ben met Air Asia gegaan en kennen ze daar een raar systeem. Als een plane niet vol is betaalde ik een hoger prijs. Ze kennen daar F en of G fares.

Ik was voor een retour $240 kwijt

• Rocky

Ha Ossy,

Bedankt voor je reactie. Toch maar gewoon dollars mee dan. De voorpret is er al, zeker nu het hier echt winters wordt.

Grz,

Rocky

• Rocky

Ha John,

Grappig, al die verschillende voorliefdes. We krijgen je wel gek. Ik vind Mandalay nl een heerlijke stad. Zodra je wat uit het centrum bent, gewoon lopend dwalen, of een taxi nemen, is het zo lieflijk en landelijk. In het centrum is het smoggehalte hoog, want Mandalay ligt in een dal.

Je kunt trouwens de vluchten waarvan je vooraf zeker weet dat je ze gaat maken, boeken via een Burmees reisbureau. Wij hebben prima ervaringen met Ananda tours. Ook onze komende reis laten we weer een paar vluchten en hier en daar een hotel en onze reis en verplijf in Mrauk-U, waar we nu toch eindelijk ook eens naartoe willen, boeken. Het is nog goedkoper ook om via Ananda te boeken.

Kijk eens op hun website: www.ananda-travel.com

Via hen hoorde ik, dat het vliegverkeer nog erg wisselvallig is, er vallen regelmatig plotsklaps vluchten uit, dus als je van het NS-model bent, waar een trein 2 minuten later al te laat is, dan krijg je het hier pittig. Als je gewoon houdt van ‘zijn waar je bent’ dan ben ik het absoluut met Ossy eens; dit is het mooiste land van Azie! Neem, als je in Mandalay komt Kyaw Shwe als gids, hij heeft een vrij goede taxi en is een Boeddist pur sang, met heel veel humor, een enorme kennis van de wijde omgeving en hij spreekt prima Engels. Vraag naar hem bij het Nylon Hotel in Mandalay, daar weten ze hem altijd snel te bereiken, of mail hem op tmchomdy@mandalay.net.mm

Gaan en genieten!

• John

Dag Rocky,

Bedankt voor de tips! Gaan we eens nader bekijken allemaal. Gelukkig zijn wij geen NS types! Zijn wel wat gewend. Genieten is ons motto! En zo te lezen gaat dat in Myanmar wel lukken, jij bent ook al zo enthousiast!

Ik ga eens even kijken op de site van ananda.

Bedankt weer!

Fijne jaarwisseling allemaal! en dat het maar een reislustig 2008 mag gaan worden!

groet,

John

• Jos

John

Wanneer ben je terug?

Wij gaan 18-02-2008.

Ben erg benieuwd naar je ervaringen

Jos

• John

Hoi Jos,

dan wachten wij op jullie bevindingen! Wij gaan pas november/december 2008, dus dat duurt nog even. Altijd leuk om vast met een reis bezig te zijn, vandaar mijn berichten. We zijn er al heel wat wijzer van geworden.

Hoe pakken jullie deze reis aan?

groet, John