Geld

• Michael

Daar kun je wel eens gelijk aan hebben. De “boy” haalt altijd geld op bij de bank en die weet het precies, maar die is er nu niet.

• Dorothe

In Yangon heb ik een koers gehad van 1350 kyat. Dat is erg veel, maar dat geluk had ik dan weer.

• Michael

Dat kan de vraag is wanneer was dat! Toen ik er was - nu 3 weken geleden - stond hij formeel op 1280 en kort daarop op 1273 en dan is 1260 wel goed. Maar hij was een paar weken daarvoor stukken hoger 1335 of zo meen ik me te herinneren. Dat wisselt heel sterk! Vandaag staat de kyat op 1273 nog steeds. Zie www.irrawaddy.org voor accurate koersen.

• Hans

Geen CB nummers. De biljetten (USD) mogen niet beschadigd zijn en er mag ook niet op zijn geschreven of gestempeld. Indien dit wel zo is heb je gerede kans dat ze worden geweigerd.

• Dorothe

Dit was op 19 december. Er zat ook nog een scheurtje in ons biljet van 100 dollar maar tegen inlevering van 5000 kyat was ook dat geen probleem!

• Michael

1350 kyats op 19 december 2007 kan ik erg moeilijk geloven. De koers was toen - ik was toen in Yangon - 1273-1283 maximaal. Je krijgt dan hoogstens 1260-1265 en dat is dan heel hoog. Meer dan het waard is krijg je nooit of ze hebben zich zwaar vergist, in welk geval ik ze er dan wel op wijs, die soort winst heb ik niet nodig.

Waren het wel dollars en geen euro's, want als het euros' waren was het knap laag :)

Vandaag staat de koers op 1250 tegen 1 usd, maar dan zul jij wel 1500 krijgen . . .

• Dorothe

Nee hoor, ik was toen in Yangon en we hadden die dag al eerder gewisseld (in een zgn. geheim kantoortje) en toen was het 1260. Een paar uur later, zomaar ergens op straat was het echt 1350. We zijn voor de zekerheid ergens wat gaan drinken om dan met die pas gekregen kyats te betalen, misschien was het wel vals geld, of heel oud want die briefjes zagen er niet uit. Maar we konden gewoon betalen. Later in Mandalay kregen we ook de gewone koers van 1260.

Een paar weken later waren we weer terug in Yangon en daar konden we ineens ook de kyats weer terugwisselen voor dollars. We konden toen voor 4000 kyats 1 dollar krijgen, dat leek ons een beetje vreemd maar we werden bijna gedwongen om het wel te doen. Volgens ons was dit niet helemaal zuiver en dus hebben we dat niet gedaan.

• renee

Euros zijn zo gek nog niet….

Aan ons werd regelmatig aangeboden om euros te wisselen. Voordeel; ook minder mooie euro biljetten worden geaccepteerd!

Overigens is het handig altijd een paar honderd dollar achter de hand te hebben voor afgelegen streken of noodsituaties.

Wisselen kan gewoon in de meeste hotels tegen een acceptabele koers.