reizen in Birma (Myanmar)

• marij

Hallo Michael,

Leef jij in Myanmar?

Ga met mijn dochter in februari 2011 maar Myanmar, dus alle info die je ons kunt geven is welkom.

Wij weten nog niet of we met z'n 2 gaan of met een reisgezelschap.

Heel hartelijk dank voor de moeite,

Marij en Sem.

• peter-geurts@hotmail.com

Heb je contactgegevens van deze gids??

groetjes Peter en Hanneke

• frederic

op 1 februari ga ik een tour van 10 dagen doen in Myanmar. met enkele binnenlandse vluchten. ik reis met TUBALA RASA TRAVEL ,heeft er iemand enige ervaring met die organisatie.

• JE

Ha Michael

Dit is trouwens ook een hele goede http://burmamonitor.blogspot.com/ , misschien kende je hem al. Ik ben het helemaal met je eens dat dit forum erg beperkt is. Vandaar dat ik zelden meer reageer.De tips over gidsen zeggen me niets, het moet klikken tussen jou en je gids. Als je uitgaat van lovende stukjes die door mensen geschreven worden kon je wel eens flink in de maling genomen worden. Dit jaar lukte het me niet om tijdens de verkiezingen een visum naar Myanmar te krijgen, in plaats daarvan Thailand en Laos gedaan. Ook in Chiang Mai werd ik benaderd door zo'n gids met schriftje en opstelletjes erin. Niets dan lovende kritieken in allerlei talen, vergelijkbaar met wat je hier allemaal leest. Wel saam-loi ha sip ko dai khap vertalen als 500.Ik was gauw klaar met hem.Hij heeft me ook niet gevraagd wat voor hem te schrijven. Ook in Myanmar iets vergelijkbaars meegemaakt eerste keer dat ik er was (inmiddels 13 jaar terug) Ik meen me te herinneren dat jij als eerste dit onderwerp aanroerde.Ik vind je posts tegenwoordig ook realistischer dan toen je net naar Burma ging. Later alleen maar positieve ervaring met andere gids,zelfs vriendschappelijk. Ik denk dat dat mede ontstaan is doordat ik voor mijn gids reclame maakte op mijn website. Hij krijgt er klanten door en doet daarom meer zijn best als anders.Een soort voor wat, hoort wat principe in Myanmar doodnormaal.

Het viel me trouwens op dat in Chiang Mai (Ik was er met Loi Kratong)veel meer Birmezen aanwezig waren dan voorgaande jaren, zelfs het Irrawaddy Magazine wat doorgaans ook erg kritisch is naar de Thaise regering toe was ruim verkrijgbaar. Ook een aparte markt voor Birmezen werd gedoogd. Is dit het begin van een cultuuromslag of hebben de Thais het even druk met de roodhemden ? Ik hoor graag je mening Groet JE

• Michael

Ik heb niet de indruk dat er meer Birmezen zijn tegenwoordig dan vroeger. Wel is Loi Krathong een feest dat ook bij hen hoog genoteerd staat dus trekken ze er dan wel veel op uit. Op de zondag van Loi Krathong was ik met een aantal Shan jongens bij de Narawat Brug en die hebben daar een reuzen hetelucht ballon opgelaten. Iets van 5,5 meter doorsnee bij 6,5 meter hoog. dat was zo rond 3 uur 's ochtends. Dat doen ze elk jaar. Vorig jaar hebben ze dat idioot grote ding bij mij thuis gemaakt. Ik sponserde toen de drank en het eten :)

Die ballonnen zijn erg gewild in de vooral de Shan state! Ja, dan zie je wel erg veel Birmezen bij elkaar. De jongen in mijn huis Tawan is geen Shan maar hij heeft vaak de leiding bij het maken van die jaarlijke reuzenballon (daar kwam ik dit jaar pas echt achter). Het wordt dan opeens een heel druk baasje alsof zijn leven er van afhangt!

Ik weet van Tawan en zijn vriendin dat ze regelmatig naar marktjes gaan met typische Birmese produkten. Dat doen ze al jaren. Ook was er onlangs weer een groot feest - religieuze braderie noem ik het meestal - in een van de Shan tempels hier. Ik dacht Wat Ku Tao. Daar komen ze dan met ettelijke honderden op af. Het Poi Sang Long festival is daar een groots gebeuren! Zie: Poi Sang Long

Ook in Wat Pa Pao is vaak iets speciaal Birmees (Shan) te doen. Muziek, eten en drinken en dat dan met een religieus tintje. Er is ook nog een puur Birmese tempel waar ik wel eens kom. De naam daarvan weet ik even zo gauw niet. De hoofdmonnik daar - de abt dus - is een Birmees.

Dan zijn er vaak speciale avonden met muziek en eten en drinken (uiteraard) voor de Birmese gemeenschap. Vaak ook door de Karen georganiseerd. De vriendin van Tawan is Karen. Vaak wordt dit ook georganiseerd door de Universiteit hier en/of vindt het plaats op hun terrein en de ruimtes daar.

Wat je over gidsen zegt is maar al te waar! Ik heb hier en ook in Birma deze doorgaans hele aardige mensen de grootste onzin horen verkondigen. Tja, als je als bezoeker vooraf je huiswerk niet gedaan hebt dan geloof je alles wat ze zeggen, ook dat die bepaalde shop zo ontzettend goedkoop is met alles . . .

• Michael

Ik heb die link die je geeft bekeken. Daar zal ik morgen - ik sta nu op het punt te vertrekken naar de stad - eens goed door heen browsen. Heel veel interessante zaken lijkt me zo op het eerste gezicht!

PS Mijn eerdere uitgebreide reactie op je bericht is een beetje verkeerd terecht gekomen in deze lijst of ik plaatste het verkeerd … dat zal het wel zijn.

• JE

Mooie foto's van het Poi Sang Long festival , ik ken het onder de naam Shin Pyu maar neem aan dat het één een Thais/Shan woord is voor het gebeuren en het ander een Birmees woord.Het komt volgens mij op het zelfde neer. Groet JE

• henny lub

Hoi Petra.

Vandaag las ik je info over Birma en heb wel wat vragen, het is altijd moeilijk om een inschatting te maken van hoe mensen reizen. Je schreef dat je met gids en chauffeur hebt gereisd, is het inmiddels mogelijk om overal te komen in Birma? het klinkt wel aantrekkelijk zeker wanneer je zelf invloed in hebt in waarheen je gaat.

Wij zijn in 1986 geweest,mochten toen maar 1 week het land in en konden in een racetempo de belangrijkste plaatsen “ zien”, We willen nu langer maar niet meer naar de plaatsen waar we eerst waren (Mandalay,Pagan,Inle) maar meer naar de wat meer afgelegen plaatsen, heb je wat info hieromtrent?

vriendelijke groet Henny Lub

• Peter

Michael,

Ik ben op zoek naar een goede gids die voor mij ook het vervoer en de hotels kan regelen (excl. vluchten) en waarmee ik samen een mooi programma kan opstellen. Inmiddels heb ik een aardig beeld waar ik heen wil maar ik kan mij voorstellen dat een goede gids dit nog prima kan aanvullen. Zou je mij de naam willen mailen van de gids in Birma?

Alvast bedankt.

• loes otto

Beste Michael,

Het plan is om eind februari met een vriend (die al 3 maanden in Thailand verblijft) vanaf Bangkok te reizen naar Birma.Het is voor ons de 1e keer, willen dus de bezienswaardigheden zien Yagon, Bagan, Mandalay, het Inlemeer, maar ook graag naar Mindat om vanuit daar de Chin dorpjes te bezoeken. We hebben ongeveer 2 weken de tijd voor dit allemaal en willen het liefst met z'n tweeën met een auto en chauffeur/gids eventueel lange afstanden vliegen/trein? Kun je mij informeren over een gids en/of chauffeur? Yangon kunnen we zelf verkennen en na de 2 weken is het plan nog een weekje van het strand te genieten.

vriendelijke groet,

Loes