Is hier geen medeleven ?

• Michael

Ik ben dat momenteel aan het nagaan. We hadden vroeger een vrij eenvoudig systeem hier in Chiang Mai waarbij Thais geld hier via een tussenpersoon gestort wordt op een Birmese bank. (Er zitten nog een of twee stappen tussen.) De begunstigde hoeft geen rekening te hebben maar kan na 3-4 dagren op vertoon van zijn ID kaart het geld dan in kyats in ontvangst nemen. We zijn alleen nu niet zeker of dat nog vlekkeloos werkt en dat wordt nagegaan. Als ik meer weet dan bericht ik dat wel.

• Fjodor

Michael, je bent een voorbeeld voor iedereen die je hier de les leest, na twee weken zoek je uit hoe je geld kunt overmaken, Michael je bent een groot mens!!

Fjodor

• MichaeL

Wat kletst je toch uit je nek Fjodor. Van uit mijn huis gaat er meerdere keren per maand geld richting Birma. Als er iets bijzonders aan de hand is dan wordt nagegaan in hoeverre die “wegen” nog betrouwbaar zijn. Dat gebeurt nu dus ook. We hebben al eens meegemaakt datg opeens een “route” het niet goed meer deed en het geld pas na heel veel telefoneren en gedoe na ca. 6 weken arriveerde. Altijd nog beter dan helemaal niet.

Ik doe zeker hier geen mededdelingen over wat en mijn omgeving en ik doen of gedaan hebben of van plan zijn te doen i.v.m. de laatste ramp. Dat is mijn zaak en mijn zaak alleen.

• karin

Hoi Michael, weet jij of er een organistatie in thailand is die wel met zn goederen bij de lokale mensen kunnen komen?

Ik hoorde dat alleen de buurlanden echt kunnen helpen, de goederen uit europa komen voornamelijk bij de junta terecht.

Michael zou je me hiermee kunnen helpen?

groet, karin

• MichaeL

Het antwoord is tot dusverre “nee” niet voor de volle 100%. Thuis zeggen de beide Birmese jongens dat niet meer dan 20% van de hulp die je geeft bij de mensen terecht komt en de rest bij het regiem en daar doen we het natuurlijk niet voor.

Dat zeiden ze al op dag 1 van de ramp, later werd dit door de berichten op o.a. The Irrawaddy, Mizzimi News en The Democratic Voice of Burma bevestigd. Helaas het gaat alleen via mensen die je kent en die je geld kunt sturen en het dan verder maar aan hen overrlaat. Bij de rest is het volstrekt onduidelijk wat er precies mee gebeurt.

• karin

Jammer, ik had gehoopt dat Thailand wel goede kanalen heeft. Mocht het veranderen zou je dat op het prikbord willen zetten?

• Myint Thein

Kijk eens op www.birmafonds.nl

Birma Fonds bestaat vooral uit Birmezen en voert via de smokkelroute hulpgoederen in. Ik ben zelf nauw bij het fonds betrokken en kan je met 100% zekerheid zeggen dat we tot dusver buiten schot zijn gebleven. We hebben een contact in Rangoon, die op zijn beurt connecties heeft hoog in de junta. Hij (kan zijn naam niet noemen) heeft zelf ook een charity dat in de Delta actief is. Door hem kunnen we nu relatief ongestoord distribueren na het smokkeltraject.

We hebben twee onafhankelijke medewerkers rondlopen die toezien op de distributie, want het is waar dat je op de markt in Rangoon dezer dagen heel wat doorverkochte spullen van bijvoorbeeld Unicef en de WFP kunt kopen.