Arrestaties na demonstratie Birma

• marc

In Birma zijn zeker 13 activisten opgepakt na protesten tegen de stijging van de brandstofprijzen. In de stad Rangoon hielden zondag zo'n 400 mensen een protestmars, nadat de militaire leiding de prijzen van benzine en diesel had verdubbeld.

Onder de arrestanten zijn verschillende prominente oppositieleden. Leden van de oppositie in ballingschap zeggen dat de arrestanten worden gemarteld.

In Birma, dat door de junta Myanmar genoemd wordt, regeren de militairen al sinds 1962 met harde hand. De bekendste oppositieleider is Aung San Suu Kyi. Zij heeft al jaren huisarrest.

• Michael

Als je in een land gaat demonstreren waar dat strikt verboden is dan neem je een risico. Het feit dat wij demonstreren normaal vinden is nu eenmaal geen gegeven dat overal opgaat. Deze mensen wisten vooraf welk risico ze namen, echt medelijken heb ik dus niet. Als je Birmezen hier vraagt wat zij hier van denken dan halen ze de schouders op en zeggen zoiets “this people are stupid they know you cannot!”

Het is een luxe die men zich in Birma niet kan permitteren! Daar zouden wij bij onze berichtgeving eens wat meer aan moeten denken i.p.v. deze mensen op te stoken en min of meer over te halen dergeljke risico's te nemen alsof dat een goede zaak zou zijn. Voor wie? Voor ons politiek correcte ego of voor hun materieel welzijn?

• marc

Oh, het is daar strikt verboden????

Ja, dat heb je zo in een militaire dictatuur (welke ook nog eens in de top3 zit van meest verschrikkelijkste dictaturen).

Dus je eigen schuld,dikke bult motto is hier weer van pas?

Marc

• Michael

“Eigen schuld dikke bult” min of meer wel. Ik gun deze mensen van harte het recht om te demonstreren, maar ik heb daarvoor geen mogelijkheden of bevoegdheden. De realiteit is dat het daar dus niet mag en dat is niet iets nieuws maar dat is alom bekend en de consequenties zijn ook alom bekend. Dus toch wel een beetje “eigen schuld dikke bult.”

Kijk eens naar de aantallen demonstranten. 25 man, dan weer eens 50, 100 of 150, piepkleine acties! Logisch de meerderheid is niet zo gek om daaraan mee te doen, die hebben het te druk met overleven en kunnen en willen er geen extra sores bij gebruiken. Of ze gelukkig zijn met de situatie is een tweede!

Jij hebt gemakkelijk praten Marc! Als je zo bewogen bent, ga er dan heen maak een spandoek met een leuke opruiende tekst er op en ga er in Yangon mee de straat op. Kijken wat er dan gebeurt met je! Nee, dat doet Marc niet, die zit liever lekker veilig thuis het politiek o zo korrekte mannetje uit te hangen!

• marc

Je hebt een vreemde denkmethode.

Dat er maar zo weinig mensen aan die demonstraties meedoen komt omdat er zulke zware sancties tegenover staan.

De mensen die nu zijn opgepakt wacht een straf van 20 jaar.

Het is de angst die regeert in Birma.

• Michael

Lees toch wat ik schrijf: “Logisch de meerderheid is niet zo gek om daaraan mee te doen, die hebben het te druk met overleven en kunnen en willen er geen extra sores bij gebruiken. Of ze gelukkig zijn met de situatie is een tweede!”

Natuurlijk regeert de angst in Birma - en niet alleen daar -, maar feit is wel dat dat de huidige macht is en het is logisch dat weldenkende mensen daar rekening mee houden, ook al zijn ze er verre van gelukkig mee!

Helaas valt er met jou moeilijk te communiceren omdat je toch enigzins verblind bent door het eigen politieke gelijk, waar de mensen daar dus geen fluit aan hebben. Het klinkt allemaal prachtig en mooi en zeer bewogen, maar het zet geen zoden aan de dijk!

• marc

Jij vindt dat het hun eigen schuld is.

Triest wanneer je zo denkt!

Deze mensen komen op voor hun rechten.

Wat hun wacht is marteling en gevangenisstraf.

Jij zou toch moeten weten hoe het voelt om gediscrimineerd te worden.

Misschien komt die verbitterdheid daar uit voort.

Sommige vechten anderen vluchten.

• Michael

Ach Marc ik geef het maar weer op met jou. Je lijkt Heintje Davids wel: “Altijd maar draaien . . .” Leer nu eerst eens goed lezen, dan kunnen we misschien verder praten, of toch maar liever niet denk ik. Het bord voor je kop is te dik, daar kom ik niet doorheen!

PS Ik heb zojuist, nog geen 10 minuten geleden, een paar “opstandige Birmeesjes” gratis aan een website (domeinnaam plus alles er op en er aan) geholpen. Dat is minder riskant voor ze!

Dat is o.a. een mogelijkheid die ik heb en die ik zo nu en dan voor dit soort doeleinden gebruik!

• marc

Bravo!

Ik behandel amputees in Mae Sot.

• Michael

Was het niet ik “behandelde” en ligt Mae Sot niet in het (relatief) veilige Thailand. In Birma waag je je toch ook met je missie niet beste man?