Arrestaties na demonstratie Birma

• Michael

De toestand wordt denk ik wel zorgelijk in Birma. Ik hoor hier nogal wat nare geluiden.

Gisteren zag ik zelfs op het Nederlandse Journaal beelden van demonstraties in Yangon. Omdat BVN dat later herhaald liet ik het vanmiddag zien aan de beide boys hier in huis. Die werden daar niet vrolijk van. Die maken zich grote zorgen, niet over die demonstranten die ze voor gek verklaren, maar wel over hun familie, vader en moeder, broers en zusters, vrienden en vriendinnen. Het leven wordt voor hen daar in Birma weer duurder en ze hadden het al niet breed.

Ook elders hier hoor ik nogal wat heet van de naald verhalen en dat klinkt allemaal niet lekker. Als dit zo door gaat kun je op een bloedbad gaan rekenen!

Het lijkt allemaal erg dapper van die demonstranten en dat is het ook, maar toch ook wel roekeloos omdat ze anderen die er niets mee te maken willen hebben, meestal puur uit lijfsbehoud, meesleuren!

• marc

De reden van de demonstraties zijn juist omdat de brandstofprijzen zijn verdubbeld.

Het is dus al veel duurder geworden.

Dit treft dus al de hele bevolking.

Brandstof duurder alles duurder.

De angst voor een bloedbad deel ik met je.

Met de opbrengst van de brandstof verhoging wordt dan ook nog eens het leger (lees regime) gefinancierd.

• JE

Wat ik mis in het verhaal is de daadwerkelijke prijs van brandstof in Myanmar. Die prijs werd flink gesubsidieerd en bedroeg ongeveer 19 eurocent per liter. Hij is omhoog naar 39 eurocent. Toegegeven erg prijzig voor de meeste Birmezen, maar of de prijs niet reeel is ? Bron http://www.peakoil.com/modules.php?name=News&file=article&sid=29773

• Michael

Dat van die brandstof weet ik dus al sinds 15.08.2007 ik kijk nl. elke dag op www.irradwaddy.org!

Feit is wel dat de benzine erg zwaar gesubsidieerd was voorheen! Ook nu is die nog goedkoper dan in Thailand. Maar voor de mensen is het wel een schok omdat het totaal onverwacht kwam en hun inkomen niet mee omhoog gaat.

De inflatie is torenhoog momenteel. De USD staat op 1310 kyats. Je zult daardoor denk ik niet veel meer kunnen besteden als bezoekers want alles is ook navenent duurder geworden.

Sneu voor de super budget reizigers die hun reisje al spotgoedkoop zagen worden … maar die gun ik het van harte al die prijsverhogingen! Al met al blijft het nog goedkoop voor hen, ach en een beetje bijdragen vanuit de grote westerse ruif kan geen kwaad!

• marc

Ja, toeristen interesseert me geen moer.

Daar maak ik me niet druk om.

Ben benieuwd welk effect dit zal hebben op de bevolking.

In een land dat al ver onder de armoedegrens leeft.

• Michael

Een aardige ontwikkeling. “Black magic” wordt ingezet op 11, 12 en 13 september as. zie http://www.irrawaddy.org/article.php?art_id=8430 Ik vroeg mijn Birmese jongen wat dat inhield die “potten en pannen sla actie” en hij zei alleen - hij snapte het trouwens onmiddelijk, ik hoefde niets nader uit te leggen - I think very good idea may be work . . . De laatste keer dat ze zo'n actie voerden in 1988 is de leider opgestapt. Aangezien de huidige machthebber ook zwaar bijgelovig is denk ik wel haast zeker te weten dat die niet lekker meer slaapt!

PS Een van de redenen dat ik de pest aan budget toeristen heb is dat ze willens en wetens misbruik maken van de armoede om zo zelf lekker te kunnen “genieten”.

• marc

Voor de duidelijkheid ik vind het ook vreselijk,die mensen die ontzettend lopen af te pingelen (soms gaat het om een dubbeltje) en dan ‘s avonds wel 6 Singha’s (of myanmar beer's) zitten weg te tikken.

• Michael

Zeg dat! Ik sprak ooit met iemand die weigerde een bepaald salaris - dagvergoeding - voor een prive (geen staats) gids te betalen.

Reden: “Ik ga ze niet meer betalen als wat ze normaal hier verdienen in een winkel of fabriek. Je denkt toch zeker niet dat ik gek ben.”

En dat is echt geen uitzondering! Tenenkrommend! Ook hier op dit Prikbord met vragen over logies van 5-10 usd per dag, ik ga er niet meer op in!

• marc

Dat vind ik nog iets anders.

Er zijn budgethotels waar dat de prijs is.

Dan is het ieders keus.

Je eist niet veel,krijgt niet veel,betaald niet veel.

Alleen dat gepingel om niks…idd tenenkrommend.

Maar dat geldt ook voor “rijke toergroepers” die flink geld uitgeven maar staan te “timmeren”op een boedhabeeld omdat ze willen weten van welk materiaal het is gemaakt.Totaal onwetend zijn wat betreft de cultuur.

Of toeristen die in korte rokjes lopen.

Of zonder bh,blote armen,topless op het strand voor hun dure 5 sterrenresort etc.

En nu moet ik haasten voor mijn avonddienst