wie gaat binnenkort naar myanmar??

• Eric ter Horst

Ik herhaal mijn dacht ik simpele vraag nog maar eens. Kan iemand me s.v.p. vertellen wat een gids zo ongeveer kost per dag of per uur of hoe je dat ook regelt. Ik heb geen flauw benul.

Veel lees ik hier over leuke gdsen, betrouwbare gidsen, goede gidsen etc. etc. en ook hoe hard ze deze inkomsten van ons nodig hebben. Ik ga als alles meezit medio december die kant op. Myanmar staat dan ook op het programma. Nu nog een gids want ik heb wel begrepen dat het land niet zo gemakkelijk alleen te bereizen valt. Graag bekijk ik vooraf wat de kosten zullen zijn zo ongeveer, dus wil ik graag weten hoeveel ik voor een gids ongeveer moet budgetteren. Kan niemand me dat vertellen? Dat lijkt me stug!

Het gaat toch niet zo dat het “up to you” is. Dat vind ik vervelend, ik weet graag vooraf waar ik aan toe ben, iets extra's geven kan altijd nog. Ik sta niet graag voor verrassingen en zeker niet in een land waar je geen geld kunt opnemen.

Kun je 1 gids aanhouden op een korte rondreis - ca. 8-10 dagen - en wat betaal je dan extra? De hotelkosten neem ik aan, de maaltijden en nog meer? Of moet ik per plaats of regio een andere gids nemen?

Bedankt al vast.

• JE

Lastig om antwoord te geven, een groffe richtlijn is tussen de 35-60 dollar per dag.Het hangt onder meer van de volgende zaken af; dagprijs daalt bij langere duur trip, brandstof en verblijf voor gids inbegrepen ?, hoeveel moeite moet gids doen voor permits voor te bezoeken gebied, heb je voor het gebied waar je heen gaat een jeep nodig ?Ga je met meer personen in een busje etc.Je begrijpt dat voor de route Yangon Bagan Mandalay Inle, waar veel concurrentie is en die gemakkelijk met een personenwagen gereden kan worden een andere prijs bedongen wordt dan wanneer je met een jeep door de blubber moet in een gebied waarvoor je gids eerst 4 keer voor vanuit Yangon naar Naypyidaw heeft moeten gaan om een permit te regelen.

• JE

PS De gids die ik altijd neem ,werkt op basis van een all-inclusive prijs, dus incl. zijn verblijf, alle brandstof, alle roadtaxes onderweg, alle permits, hij eet wel met je mee maar dat zijn de kosten niet. Je kunt je route van tevoren met hem bespreken, mochten er permits voor nodig zijn,schiet hij in overleg de kosten voor. Een indruk van wat er met hem geregeld kan worden krijg je op http://www.burmapictures.nl

• Eric ter Horst

Bedankt het begint langzaam duidelijk te worden. Er lopen wel twee dingen door elkaar ben ik bang. Ik had het over een gids zonder auto en er wordt hier denk ik gesproken over gids met auto. Ik denk aan een gids voor mezelf en daarbij zo nodig een auto met chauffeur extra. Ik snap best dat de prijs van de auto en chauffeur zal afhangen van de auto: merk, bouwjaar, grootte, afstand of benzineverbruik etc.

Ik wil dus weten wat je die gids betaalt exclusief auto en eten en eventueel overnachtingen. Lokale mensen betalen zo las ik ergens minder voor het zelfde hotel dan een buitenlande en aangezien die hotelprijzen voor ons al meevallen zullen dat de kosten niet zijn. Eten en drinken begrijp ik zijn helemaal spotgoedkoop.

Ik denk bij een auto - als die nodig is - aan een nette 4 deurs met airco. Super luxe hoeft niet. Lange trajecten wil ik per vliegtuig doen, dat spaart tijd. De gids kan meevliegen want ik hou wel graag de hele reis dezelfde als dat kan. Eerst Yangon, waar ik moet aankomen begreep ik, dan Mandalay, Bagan en eventueel Inle Lake en dat alles met wijdere omgeving voor ca. 10 dagen als het lukt. Dus zo nu en dan een paar dagen een auto er bij die de gids dan kan regelen.

Dus zeg 10 dagen gids kost me 10 x … USD en een nette auto met chauffeur kost me …. USD (exc. benzine) per dag extra. Degene die deze vragen kan beantwoorden ben ik dankbaar!

• Eric ter Horst

Bedankt beste mensen voor de “overweldigende respons” ik ben erg veel wijzer geworden. Niet dus!

Ik dacht hier een groep ervaringsdeskundigen aan te treffen die me graag wel even wegwijs zouden willen maken. Iedereeen heeft het maar over hoe mooi en hoe goed etc. en ook hoe graag we daar gezien zijn, dat die gidsen onze inkomsten zo hard nodig hebben, maar als je echt wat weten wilt zwijgt dit koortje of vervallen ze in vaagheden. ik dacht mijn vraag heel duiidelijk gesteld te hebben of niet?

Ik zal Birma vooreerst maar schappen van mijn lijstje te bezoeken landen eind dit jaar. Naar een land zonder ATM of andere goede voorzieningen om geld te bemachtigen ga ik niet zonder heel goed voorbereid te zijn met een goed en sluitend budget in cash. Verrassingen kan ik in zo'n land niet gebruiken.

Internet is groot wie weet vind ik tijdig elders deze simpele informatie nog wel en gha ik toch nog die kant op. Hier moet ik voor dit soort info niet zijn. Hier praat men er alleen over, maar de zakelijke details zijn staatsgeheim lijkt het wel. Of jullie de Birmezen met die houding een plezier mee doen valt te bezien! Het lijkt er op dat ze zo 1 potentiele klant gaan missen!

• anna

waarom neem je niet rechtstreeks contact op met een van de gidsen die hier op het forum genoemd worden en vraag je hem om een offerte? Alles hang af van wat je precies wilt en dat weet je alleen zelf (hoop ik !)

Als je het niet aandurft om zonder een sluitende begroting en zonder ATM's naar een land als Birma te gaan, moet je dat natuurlijk niet doen, maar dan mis je toch wel heel wat van de verrassingen die Birma te bieden heeft!

groeten, anna

• Eric ter Horst

Ik hou wel van verrassingen maar niet van financiele verrassingen! Ik hou er ook niet van met onnodig veel cash geld op reis te gaan. Leve de credit card, althans tijdens op vakantie. Helaas dat geldt niet voor Birma heb ik begrepen.

Kijk als ik zo af ga op wat daar het gemiddelde loon is volgens allerlei berichtgevingen dan lijkt me sec voor de gids - dus zonder enige extra's als eten, drinken, logies, reizen en autohuur - 8-10 USD per dag meer dan dik betaald. Misschien is dat we te veel of juist te weinig? Kijk ik wil dat betalen wat normaal is, niet excessief veel meer en ook het omgekeerde niet. Normaal dus. Dus vraag ik voora waar ik op moet rekenen. Wil ik na afloop iets extra's geven dan kan dat altijd nog, maar dat hangt af van hoe het allemaal gegaan is.

Er is toch wel een indicatie te geven?

Naast een aardig inkomen heeft zo'n gids ook nog eens een luxueuze tijd met mij want we eten samen - dus naar hun begrippen heel duur - en logeren in het zelfde hotel, dus voor hen ook een leuke luxe ervaring toch. Ze zullen ook wel wat bij ritselen via allerlei zaken die ze regelen. Dat doen ze in Azie overal. Ik zeg altijd wat goed genoeg voor mij is is ook goed genoeg voor i.c. een gids. We leven niet meer in het kolonial tijdperk. Volgens Europese normen te gaan betalen gaat me ook te ver!

Ik kan zo snel die e-mail adressen van die gidsen niet vinden. Kan ik een lijstje krijgen. De reis begint en eindigt in Yangon!

• JE

Je reactie vind ik onsportief naar mij toe. In je eerste twee posts kan ik absoluut niet terugvinden welke route je van plan bent te nemen, en ook niet dat je maar af en toe van een chauffeur gebruik wilt maken.De manier waarop jij je het gidsen en het vervoer voorstelt heb ik nooit op die wijze geprobeerd, dus daar moet ik je het antwoord op schuldig blijven. Wel heb ik met chauffeur/gids diverse trips gemaakt vanuit Yangon door een groot gedeelte van Myanmar. Daarbij werd niet iedere dag gereden.Inclusief auto,brandstof,verblijf van gids/chauffeur, roadtaxes denk ik dat je voor jouw 10 daagse trip tussen de 400-600 US$ kwijt zal zijn,mits je alles per auto doet. Je gids krijgt n.l. gratis onderdak bij de hotels/guesthouses waar hij je aflevert. De prijzen van die hotels/guesthouses liggen over het algemeen incl. ontbijt tussen de 15-25 dollar voor een twee persoonskamer met dubbele bezetting. Ik denk overigens dat 10 dagen veel te kort is voor de door jou voorgestelde route.Naar Bagan kost al 2 dagen, door naar Mandalay nog 1 dag, en dan moet je nog terug ook. Het idee om sommige stukken te vliegen en je gids daarbij mee te nemen zal je aanzienlijk meer gaan kosten.

• JE

Mijn reactie 12-10-2009 18:06 hoort op deze plek.

• Riska

over het huren van auto's met chauffeur heb ik gelezen dat je bij een auto met echte airco ongeveer moet denken aan 80-100 dollar per dag, dit is dan incl 12 uur rijtijd(bezine verbruik).

in de particuliere sector, heb je voor ongeveer 40-50 dollar per dag een auto, maar dat is dan met ‘de ramen open’ airco.

je moet niet vergeten dat de benzine prijzen vorig jaar gigantisch omhoog zijn gegaan. en auto rijden behoorlijk duur is geworden.

voor een gids zit je tussen de 7 en de 10 dollar per dag wel goed.