JE Schreef:
——————————————————-
> Als je verwacht met de vraag wat kost een gids als
> antwoord een diepgaande uiteenzetting over de
> huidige problematiek in Birma te krijgen, als ook
> de situatie van de “gewone man ” uiteengezet, dan
> vrees ik dat het hier een onderzoek betreft van
> weinig cq geen waarde.
> Nog even een tip; in het Traders komt de gewone
> man ook niet. Groet JE
Om met het laatste te beginnen JE: het TradersHotel in Yangon is niet mijn favoriete adres! Daar logeer ik voor geen goud! Waar dan wel? Ach dat is niet relevant voor deze discussie, ergens anders en wat duurder zal ik maar zeggen.
Dat je daar de gewone man niet tegenkomt is onzin! Wie denk ja dat daar de vloeren dweilt, de bedden opmaakt, de koffers draagt, het ontbijt serveert etc. Zeker niet de baas zelf!
Het boycotten van dit type staats en semi-staats hotels zoals hier vaak gepropageerd wordt is ondoordacht. Zeker je beperkt de winst van de grote jongens maar je pakt ook - als men het allemaal zou doen - de bron van inkomsten van de gewone jongens en meisjes die daar hun brood verdienen af.
De opmerkingen in mijn laatste stukje waren van meer algemene aard - het onderzoekje bijv. - en hadden niet specifiek iets met die gidsen-vraag te maken. Ik heb ook een aantal andere topics gevolgd. De manier waarop hier tegen Birma aangekeken wordt is sterk geromantiseerd. Men denkt bijna door het land te bezoeken al aan liefdadigheid te doen terwijl het niet meer is dan een betrekkelijk goedkope ver-weg vakantie.
Die gidsen zijn doorgaans gehaaide jongens en meisjes, die drommels goed weten hoe ze de toerist moeten bespelen. Het is verre van eenvoudig door die Aziatische slimmigheden heen te prikken. Ik zelf betrap me er nog wel eens op ergens ingetrapt te zijn, alhoewel het wel steeds sporadischer voorkomt. Alleen de Aziaaat zelf heeft het meestal direct door. Ik hoor de reacties al: Maar die van ons is anders. Geloof je het zelf? Mooi, maar ik niet!
Ik ben er van overtuigd dat de meeste mensen hier oprecht denken goed te doen. De manier waarop deugt niet. Toerisme maakt van deze leuke aardige en eenvoudige mensen kleine en grotere geldwolven. We zagen dat in Thailand, Cambodja en nu ook in Laos. Viernam gaat ook hollend die kant op. Zodra ze door hebben hoe gemakkelijk het is 20 USD te krijgen voor iets wat met 10 USD al dik betaald is, is het hek van dam. Dat het toerime nog niet zo sterk ontwikkeld is in Birma maakt dat het nog niet de spuigaten uitloopt. Maar reken er maar op dat zodra de internationale spanningen afnemen en de deuren wat meer open gaan het uit met de goedkope pret daar is.