wie gaat binnenkort naar myanmar??

• Eric ter Horst

JE Schreef:

——————————————————-

> Als je verwacht met de vraag wat kost een gids als

> antwoord een diepgaande uiteenzetting over de

> huidige problematiek in Birma te krijgen, als ook

> de situatie van de “gewone man ” uiteengezet, dan

> vrees ik dat het hier een onderzoek betreft van

> weinig cq geen waarde.

> Nog even een tip; in het Traders komt de gewone

> man ook niet. Groet JE

Om met het laatste te beginnen JE: het TradersHotel in Yangon is niet mijn favoriete adres! Daar logeer ik voor geen goud! Waar dan wel? Ach dat is niet relevant voor deze discussie, ergens anders en wat duurder zal ik maar zeggen.

Dat je daar de gewone man niet tegenkomt is onzin! Wie denk ja dat daar de vloeren dweilt, de bedden opmaakt, de koffers draagt, het ontbijt serveert etc. Zeker niet de baas zelf!

Het boycotten van dit type staats en semi-staats hotels zoals hier vaak gepropageerd wordt is ondoordacht. Zeker je beperkt de winst van de grote jongens maar je pakt ook - als men het allemaal zou doen - de bron van inkomsten van de gewone jongens en meisjes die daar hun brood verdienen af.

De opmerkingen in mijn laatste stukje waren van meer algemene aard - het onderzoekje bijv. - en hadden niet specifiek iets met die gidsen-vraag te maken. Ik heb ook een aantal andere topics gevolgd. De manier waarop hier tegen Birma aangekeken wordt is sterk geromantiseerd. Men denkt bijna door het land te bezoeken al aan liefdadigheid te doen terwijl het niet meer is dan een betrekkelijk goedkope ver-weg vakantie.

Die gidsen zijn doorgaans gehaaide jongens en meisjes, die drommels goed weten hoe ze de toerist moeten bespelen. Het is verre van eenvoudig door die Aziatische slimmigheden heen te prikken. Ik zelf betrap me er nog wel eens op ergens ingetrapt te zijn, alhoewel het wel steeds sporadischer voorkomt. Alleen de Aziaaat zelf heeft het meestal direct door. Ik hoor de reacties al: Maar die van ons is anders. Geloof je het zelf? Mooi, maar ik niet!

Ik ben er van overtuigd dat de meeste mensen hier oprecht denken goed te doen. De manier waarop deugt niet. Toerisme maakt van deze leuke aardige en eenvoudige mensen kleine en grotere geldwolven. We zagen dat in Thailand, Cambodja en nu ook in Laos. Viernam gaat ook hollend die kant op. Zodra ze door hebben hoe gemakkelijk het is 20 USD te krijgen voor iets wat met 10 USD al dik betaald is, is het hek van dam. Dat het toerime nog niet zo sterk ontwikkeld is in Birma maakt dat het nog niet de spuigaten uitloopt. Maar reken er maar op dat zodra de internationale spanningen afnemen en de deuren wat meer open gaan het uit met de goedkope pret daar is.

• anna

je zou eens kunnen informeren bij: tln3star@myanmar.com.mm (tav. mr. Jamal of mr. Myo Aung) of bij mr.jarnal@gmail.com.

succes! anna

• JE

Op zich denk ik dat een ieder die in het Traders werkt al een bevoorrechte positie heeft vergeleken bij de gemiddelde Birmees, zonder kruiwagens en “presents” denk ik niet dat je voor sollicitatie voor een baan als b.v. bordenwasser in aanmerking komt. Het is niet het toerisme wat van mensen geldwolven maakt, het is het geld zelf. Iedereen houdt van gemakkelijk geld. Al die bonussen bij banken b.v. hebben niet veel met toerisme te doen. Het is begrijpelijk dat b.v. een gids probeert een slaatje te slaan uit je komst. Dat hij me probeert te bespelen hoort bij het geheel.Persoonlijk vind ik dat niet zo erg, zo lang de prijs redelijk blijft en niet van grove afzetterij sprake is. Zolang de staat een twee prijzen beleid handhaaft voor buitenlander vs eigen bevolking ,zoals in veel Aziatische landen het geval is, kun je het die bevolking niet kwalijk nemen daar aan mee te willen doen.Uiteindelijk ben je het zelf die accoord gaat of niet. Als iedereen 15 euro over heeft voor een cappucino op het St Marco, zal de prijs niet dalen. Dat het in de topics af en toe droevig is, ben ik met je eens

• Eric ter Horst

Je hebt helemaal gelijk JE. ik moet ook eerlijk zeggen dat jouw reacties op dit forum mij nog door de bank genomen nog wel het meeste aanspreken. Gewoon realistisch en daar hou ik van. Toch is het wel de gewone man die de borden wast en de vloeren dweilt in het Traders Hotel e.d., maar geschoven voor dergelijke banen is er zeker! Vaak lapt de hele familie om het vereiste bedrag op te kunnen hoesten opdat een van hen een wat betere baan en dus een wat betere toekomst heeft. Ik heb zelf wel eens wat financieeel geholpen om zo'n zaakje rond te krijgen. Niet dat ik corruptie toejuich, maar in een land dat genoteerd staat als van de meest corrupte ter wereld valt dit fenomeen niet weg te denken en schiet je met je brave westerse normen en waarden geen millimeter op. Hoe denk je dat die gidsen al die permits redelijk snel kunnen regelen? Daar wordt ook aardig onder de tafel betaald! De tweede vraag is dan wel: zijn al die permits wel nodig? Wie zet wie hier af?

Dual pricing is funest voor het bewerkstelligen van het principe dat iedereen gelijk is. Eigen volk eerst geldt hier. Daarin staat Birma niet alleen. Buurland Thailand maakt er helemaal een potje van met entreeprijzen die soms het veelvoud zijn van wat de Thai/Aziaat betaalt. (Ze controleren in Thailand nooit de ID maar doen het op het oog.) Dual pricing maakt dat het uitbuiten van de toerist/bezoeker als normaal wordt gezien. De overheid geeft immers zelf het goede voorbeeld. Wij vinden dat fout, zij dus niet. Wie heeft gelijk?

Voor de goede orde zowel corruptie als dual pricing als het proberen toeristen te flessen is niet iets wat specifiek met het regime in Birma te maken heeft. Het is een onderdeel van het Aziatisch cultuurgoed waar wij wat anders tegen aan kijken. Zeker er zijn er die er niet aan meedoen, maar die zijn schaars. Je moet je zulke braafheid nl. kunnen permitterten en dat zijn er niet veel. Verkijk je niet op die beleefdheids glimlach (want dat is het) zeg ik altijd, daar zit meer achter dan je denkt en dan je wilt weten!

• Frederik

:D:D:D

• Cees

wat een zelfingenomenheid ! ongelooflijk !

• Cees

Wat een zelfingenomenheid ! ongelooflijk !

Eric ter Horst Schreef:

——————————————————-

>

> Om met het laatste te beginnen JE: het Traders

> Hotel in Yangon is niet mijn favoriete adres! Daar

> logeer ik voor geen goud! Waar dan wel? Ach dat is

> niet relevant voor deze discussie, ergens anders

> en wat duurder zal ik maar zeggen.

>

> Dat je daar de gewone man niet tegenkomt is onzin!

> Wie denk ja dat daar de vloeren dweilt, de bedden

> opmaakt, de koffers draagt, het ontbijt serveert

> etc. Zeker niet de baas zelf!

> Het boycotten van dit type staats en semi-staats

> hotels zoals hier vaak gepropageerd wordt is

> ondoordacht. Zeker je beperkt de winst van de

> grote jongens maar je pakt ook - als men het

> allemaal zou doen - de bron van inkomsten van de

> gewone jongens en meisjes die daar hun brood

> verdienen af.

>

> De opmerkingen in mijn laatste stukje waren van

> meer algemene aard - het onderzoekje bijv. - en

> hadden niet specifiek iets met die gidsen-vraag te

> maken. Ik heb ook een aantal andere topics

> gevolgd. De manier waarop hier tegen Birma

> aangekeken wordt is sterk geromantiseerd. Men

> denkt bijna door het land te bezoeken al aan

> liefdadigheid te doen terwijl het niet meer is dan

> een betrekkelijk goedkope ver-weg vakantie.

>

> Die gidsen zijn doorgaans gehaaide jongens en

> meisjes, die drommels goed weten hoe ze de toerist

> moeten bespelen. Het is verre van eenvoudig door

> die Aziatische slimmigheden heen te prikken. Ik

> zelf betrap me er nog wel eens op ergens ingetrapt

> te zijn, alhoewel het wel steeds sporadischer

> voorkomt. Alleen de Aziaaat zelf heeft het meestal

> direct door. Ik hoor de reacties al: Maar die van

> ons is anders. Geloof je het zelf? Mooi, maar ik

> niet!

>

> Ik ben er van overtuigd dat de meeste mensen hier

> oprecht denken goed te doen. De manier waarop

> deugt niet. Toerisme maakt van deze leuke aardige

> en eenvoudige mensen kleine en grotere geldwolven.

> We zagen dat in Thailand, Cambodja en nu ook in

> Laos. Viernam gaat ook hollend die kant op. Zodra

> ze door hebben hoe gemakkelijk het is 20 USD te

> krijgen voor iets wat met 10 USD al dik betaald

> is, is het hek van dam. Dat het toerime nog niet

> zo sterk ontwikkeld is in Birma maakt dat het nog

> niet de spuigaten uitloopt. Maar reken er maar op

> dat zodra de internationale spanningen afnemen en

> de deuren wat meer open gaan het uit met de

> goedkope pret daar is.

• Friso

Lees mijn boek “En eeuwig zingen de monniken”, een sfeervol reisverhaal over een rondreis door Birma in november/december 2006 met 4 personen, met gids en chauffeur. Alle bezienswaardige plaatsen worden aangedaan en belevenissen worden uitvoerig beschreven. Alle bedragen, vliegreis, gids, etc. worden in het boek vermeld. Deze zijn nu nog redelijk actueel. (Uitgeverij Kirjaboek.)

Geef je emailadres en ik stuur je de promotiefolder digitaal toe.