wij betaalden afgelopen september voor een rondreis van 2,5 week met een minibus met airco(5 personen, chauffeur en gids) ongeveer 1000 euro. Meestal overnachten de gids en chauffeur in een onderkomen dat ze zelf regelen. Ook eten doen ze ergens waar ze zelf willen. Dat zit dan allemaal in die prijs inbegrepen. Een gewone personenauto met airco is waarschijnlijk goedkoper. De brandstofkosten zijn inderdaad enorm omhoog gegaan, vooral omdat ze op de zwarte markt moeten tanken. Wat een gids “sec” kost weet ik niet, omdat wij altijd een all in prijs afspreken voor de hele trip, inclusief lunches onderweg, entreeprijzen, fooien voor kofferdragers, trishawdrivers, etc. etc. Wel zo gemakkelijk dat je niet steeds met die (smoezelige) briefjes klaar hoeft te staan!
Voor een gids in Bagan (2/3 dagen) betaalden we 20 dollar per dag.
Waarom ben je eigenlijk zo bang om onnodig veel geld mee te nemen? Een gids kan overal geld voor je wisselen en wat je aan het eind overhoudt kun je ook wel weer terug wisselen (naar dollars). Mij dunkt dat je beter wat meer mee kunt nemen, zodat je wat reserve hebt voor onvoorziene omstandigheden of om mooie dingen te kopen die je onderweg tegenkomt!
Ik vraag me wel af of je af kunt gaan op berichten over “gemiddelde lonen” in Myanmar. Als er zo weinig toeristen komen zoals op het ogenblik, hebben gidsen soms weken- of maandenlang geen klanten, terwijl de kosten van levensonderhoud het laatste anderhalf jaar wel enorm zijn gestegen !
Je zou eens kunnen informeren bij tln3star@myanmar.com.mm (t.a.v. Mr. Jamal of Mr. Myo Aung ) naar de exacte kosten van een en ander.
Succes! Anna