wie gaat binnenkort naar myanmar??

• anna

wij betaalden afgelopen september voor een rondreis van 2,5 week met een minibus met airco(5 personen, chauffeur en gids) ongeveer 1000 euro. Meestal overnachten de gids en chauffeur in een onderkomen dat ze zelf regelen. Ook eten doen ze ergens waar ze zelf willen. Dat zit dan allemaal in die prijs inbegrepen. Een gewone personenauto met airco is waarschijnlijk goedkoper. De brandstofkosten zijn inderdaad enorm omhoog gegaan, vooral omdat ze op de zwarte markt moeten tanken. Wat een gids “sec” kost weet ik niet, omdat wij altijd een all in prijs afspreken voor de hele trip, inclusief lunches onderweg, entreeprijzen, fooien voor kofferdragers, trishawdrivers, etc. etc. Wel zo gemakkelijk dat je niet steeds met die (smoezelige) briefjes klaar hoeft te staan!

Voor een gids in Bagan (2/3 dagen) betaalden we 20 dollar per dag.

Waarom ben je eigenlijk zo bang om onnodig veel geld mee te nemen? Een gids kan overal geld voor je wisselen en wat je aan het eind overhoudt kun je ook wel weer terug wisselen (naar dollars). Mij dunkt dat je beter wat meer mee kunt nemen, zodat je wat reserve hebt voor onvoorziene omstandigheden of om mooie dingen te kopen die je onderweg tegenkomt!

Ik vraag me wel af of je af kunt gaan op berichten over “gemiddelde lonen” in Myanmar. Als er zo weinig toeristen komen zoals op het ogenblik, hebben gidsen soms weken- of maandenlang geen klanten, terwijl de kosten van levensonderhoud het laatste anderhalf jaar wel enorm zijn gestegen !

Je zou eens kunnen informeren bij tln3star@myanmar.com.mm (t.a.v. Mr. Jamal of Mr. Myo Aung ) naar de exacte kosten van een en ander.

Succes! Anna

• Eric ter Horst

Bedankt allemaal. Het is me nu wat duidelijker geworden. Het argument dat een vergelijking met de gemiddelde inkomsten niet op gaat deel ik niet. Gids zijn is een luxe baan en een makkie ook, daarbij weten ze voor ze er aan begonnen dat er weinig toeristen komen. Dat is niet iets van de laatste tijd. Een verrassing kan het dus niet zijn tijden zonder dit werk te zitten en ik vertik het op te draaien voor de gok die zij nemen! Dat wil niet zeggen dat ik graag bereid ben zo rond de 8 USD per dag als basis te betalen. Eten en drinken onderweg en eventueel logies en reiskosten betaal ik uiteraard ook. In de tijd dat een gids mij vergezelt zal hij het niet slecht hebben. Ik zeg dus “hij” want ik wil geen dame als gids, de hele dag met een vrouw op te moeten trekken die ik verder niet ken vind ik lastiger dan met een man die ik nog niet ken. Je moet als man ook zo oppassen met wat je zegt en doet de hele tijd met een dame bij je, mannen onder elkaar loopt toch wat vlotter. Nogmaals bedankt ik kom er nu wel uit.

• astrid

Eric ter Horst Schreef:

——————————————————-

> Bedankt allemaal. Het is me nu wat duidelijker

> geworden. Het argument dat een vergelijking met de

> gemiddelde inkomsten niet op gaat deel ik niet.

> Gids zijn is een luxe baan en een makkie ook,

> daarbij weten ze voor ze er aan begonnen dat er

> weinig toeristen komen. Dat is niet iets van de

> laatste tijd. Een verrassing kan het dus niet zijn

> tijden zonder dit werk te zitten en ik vertik het

> op te draaien voor de gok die zij nemen! Dat wil

> niet zeggen dat ik graag bereid ben zo rond de 8

> USD per dag als basis te betalen. Eten en drinken

> onderweg en eventueel logies en reiskosten betaal

> ik uiteraard ook. In de tijd dat een gids mij

> vergezelt zal hij het niet slecht hebben. Ik zeg

> dus “hij” want ik wil geen dame als gids, de hele

> dag met een vrouw op te moeten trekken die ik

> verder niet ken vind ik lastiger dan met een man

> die ik nog niet ken. Je moet als man ook zo

> oppassen met wat je zegt en doet de hele tijd met

> een dame bij je, mannen onder elkaar loopt toch

> wat vlotter. Nogmaals bedankt ik kom er nu wel

> uit.

Nou, nou, je hebt wel heel wat noten op je zang, zeg !! Een beetje flexibiliteit in de omgang met mensen , mannen zowel als vrouwen, kan over het algemeen, en zeker als je op reis bent, helemaal geen kwaad, hoor !

groeten en veel plezier !

• Friso

Beste kerel, je weet niet wat je zegt. Wat mij betreft mag je in een hoekje gaan staan en je verschrikkelijk gaan staan schamen voor je volstrekt smakeloze en misplaatste opvattingen.

Ik hoop dat je nog voor verbetering vatbaar bent en dat je er na een bezoek geheel anders over gaat denken.

Welterusten!

• thea schelling

Willen graag 3 weken een auto met ch. in de maand januari 2010.

Kan je wat meer inlichtingen geven over de kosten en zijn mogelijkheden?

Dank en groet

Thea

• Eric ter Horst

Verklaar je nader best kerel - VVD'er? - Floris! Wat is er zo smakeloos aan welke opmerkingen van me? Dat ik stel dat gids worden en daar je brood mee willen verdienen in een land als Birma een gok is en dat ik niet van plan direkt of indirekt het financiele risico dat daaraan kleeft te dekken? Dat ik er de voorkeur aan geef met een man te reizen en niet met een vrouw? Dat maak ik echt zelf uit.

Daarbij ga ik ook alleen op reis met iemand met een representatief voorkomen en er verzorgd uitziet. Dat zal ook wel niet flexibel (zie Astrid) zijn. Dan maar niet flexibel. Ik doe niemand te kort. Het is een markt - de gidsen dus - van vraag en aanbod. Ik bepaal wat mezelf betreft de vraag en kijk dan wat het aanbod is en maak mijn keuze. Zielig doen past daar niet in! Ik heb verre van een hekel aan vrouwen, maar ik moet ze niet op zo'n reis de hele dag om me heen. Dat is toch aan mij om te beoordelen. Het is mijn vakantie en mijn geld. Blij toe dat mijn vrouw met een vriendin elders op vakantie gaat in die periode! Mag ik dat wel zeggen?

Ik ben zeer flexibel en kan met allerlei mensen van totaal verschillende pluimage, ongeacht afkomst, sociale status of genoten opleiding prima opschieten, maar overal is tijd en plaats voor! Dat geldt ook voor een reisgids.

PS Ik kom al meer dan 12 jaar 3-4 keer per jaar in Birma zowel op vakantie als voor zaken (dat zal ook wel fout zijn) en heb jullie hulp totaal niet nodig. Ik was alleen benieuwd wat je op een forum als dit aan echt goede en waardevolle informatie te weten zou kunnen komen. Dat valt me vies tegen. Waarvan akte!

• astrid

als je al zóó vaak in Birma bent geweest, snap ik al je vragen m.b.t. tot de kosten van e.e.a., liefst tot op de cent nauwkeurig, niet hoor ! Je weet dan toch allang hoe het zit, daar ??!! Het is vragen naar een bekende weg, en dan commentaar hebben dat je zo weinig informatie op dit forum krijgt! Je weet immers toch al alles beter?

groeten en veel plezier !

Astrid

• Eric ter Horst

Ik wilde gewoon even testen hoeveel men nu echt van Birma weet hier. Dan moet je natuurlijk een beetje toneelspelen anders werkt zo'n onderzoekje niet. Dus net doen alsof je een groentje bent zoals de meesten hier. Sorry, dat flapte ik er uit.

Mijn indruk is dan men hier een nogal geromantiseerd beeld heeft en dat het toch eigenlijk puur om vakantieplezier gaat en niet veel meer. Op zich is daar niets mis mee. Men maakt zich druk over de inkomsten van mensen in een bevoorrechte positie - de gidsen dus bijv. - en nergens lees ik iets over het lot van de echte arme bevolking, de gewone man dus. Die wonen ook veelal niet in door toeristen bezochte gebieden en daar komt men zelden of niet. Daar zijn ook geen tempels, geen restaurants en al helemaal geen leuke hotels.

Al met al ik vind de sfeer hier marginaal wat betreft het echte Birma kennen, het is wat oppervlakkig zonder al te veel diepgang, maar de pretentie dat die diepgang er wel degelijk is, die is er dan wel weer en juist dat maakt het wat mij betreft irritant.

Het ga julie goed mensen!

• Cees

of jij met de neo-koloniale ideeën de Birmezen een plezier gaat doen met je bezoek waag ik ernstig te betwijfelen !

• JE

Als je verwacht met de vraag wat kost een gids als antwoord een diepgaande uiteenzetting over de huidige problematiek in Birma te krijgen, als ook de situatie van de “gewone man ” uiteengezet, dan vrees ik dat het hier een onderzoek betreft van weinig cq geen waarde.

Nog even een tip; in het Traders komt de gewone man ook niet. Groet JE