GEVAAR GA NIET NAAR BIRMA!!!!

• MichaeL

Om jou moet ik meestal schateren van het lachen. Heb jij even een doorslag!

Kijk ik wedijver niet in verme3edne goedheid! Ik vertel alleen zo nu en dan hoe ik dingen aanpak, niet meer niet minder. Het kan een idee voor een ander zijn om het ook zo te doen - als ze er de juiste kontakten voor hebben - of juist niet. Sommige mensen bewandelen nu eenmaal liever de “offiociele” kanalen en vinden dat veiliger, ook als blijft vaak 20-40% aan de strijkstok hangen. Ik denk daar anders over.

• Karen

Aangezien ik in Sangklaburi zelf gewerkt heb, kan ik rechtstreeks mijn donaties geven aan de lokale (Karen) hulpverlener.

Jammer dat je in alles wat ik schrijf een aanval op jou zie, terwijl ik meerdere malen mijn respect voor jou en je actie hebt aangegeven. Ik doe het op mijn eigen manier en voel me daar prima bij. Sluit daarmee vanuit mijn kant, voor mij de discussie..

• marc

Beste Michael,

Het is te triest voor woorden dat jij jezelf zo op de borst loopt te slaan.

Een tv gegeven, toe maar!

En dan hier gaan leuren voor een donatie van een generator van 350 dollar (iets meer dan 250 euro).

Koop dat ding gewoon lekker zelf man en maak er weer een mooie fotoreportage van. Hartstikke goede aktie trouwens.

Mijn respect gaat uit naar mensen zoals Karen die zelf in de kampen hebben gewerkt en de ellende hebben gezien en gehoord.

Ik doneer mijn geld aan een kliniek maar daar zal ook wel weer wat mee mis zijn volgens jou.

Groeten,

Marc

• marc

Beste Michael,

Het is te triest voor woorden dat jij jezelf zo op de borst loopt te slaan.

Een tv gegeven, toe maar!

En dan hier gaan leuren voor een donatie van een generator van 350 dollar (iets meer dan 250 euro).

Koop dat ding gewoon lekker zelf man en maak er weer een mooie fotoreportage van. Hartstikke goede aktie trouwens.

Mijn respect gaat uit naar mensen zoals Karen die zelf in de kampen hebben gewerkt en de ellende hebben gezien en gehoord.

Ik doneer mijn geld aan een kliniek maar daar zal ook wel weer wat mee mis zijn volgens jou.

Groeten,

Marc

• MichaeL

Op mijn borst slaan om een kerstcadautje van iets van 115 euro. TV plus

DVD-speler 165.000 kyats tegen 1150 kyats per USD maakt 143 USD, is ca. 115 Euro als ik goed reken. Laat me niet lachen.

Ik gaf mezelf voor mijn verjaardag gisteren iets in de orde van grootte van 300 euro, een mooie krokolillenleren schoudertas. Dat zal ook wel helemaal verkeerd zijn, maar dat zit ik niet mee, ze zijn hier nu eenmaal te kust en te keur te koop en ik hou van die rommel net zoals van bont (heb ik hior niets aan) en vooral ivoor Dat laatste kun je in Birma ook heel goed en goedkoop kopen. Een tip zeg maar, als je nog een paar eurootjes te missen hebt. Niet echt iets voor backpackers :)

Nee, ik wilde gewoon eens zien of er hier animo was om iets “samen” te doen. Niet dus, allemaal oncontroleerbare “einzelgaengers” die zeggen van alles en nog wat te doen, dat had ik al gedacht en dat weet ik nu zeker.

Als ik wil stuur ik dat geld voor die generator zo wel. Even wachten tot de koers wat bijtrekt, ik ben geen dief van mijn eigen geld. Dat is geen leuren Marc, maar eens kijken hoe hier gereageerd wordt. Je reactie tekent je mentaliteit en manier van denken wel man. Je bent nog geen steek veranderd. Dat pleit voor je. Een standvastig man, eenmaal op de verkeerde weg in geslagen is hij er niet meer vanaf te krijgen. Dus ook een manier om de mensen wat beter te leren kennen. Is ook leerzaam en soms wat onthutsend. Ga samen iets leuks - n'importe wat - met Karen doen, jullie passen wel bij elkaar . . .

Ik vind het wel typerend hoe druk jullie steeds zijn met spijkers op laagwater te zoeken om mij een douw te kunnen geven. Is dat om dat ik zaken afwijkend zie? Moet ik me aan jullie conformeren? Mijn zegen heb je hoor, het zal me aan m'n r**t geroest zijn. Ik doe het om mijn manier, dat bevalt mij het beste en daar ben ik goed in.

Mijn voorbeelden zijn ook bedoeld om te laten zien hoe ik denk iets te kunnen doen of gedaan heb, of je het er mee eens bent of niet, dat is een andere zaak waar ik me niet druk over maak. Ik geef toe mijn inspanningen zijn super kleinschalig maar daardoor wel zeer overzichtelijk i.t.t. het grotere werk . . .

• Michael

En toen zweeg de meute stille . . . Je kunt er een wedddenschap op afsluiten hoe het op dit soort op kletspagina's toegaat. Volstrekt inhoudsloos als puntje bij paaltje komt. Verspilde tijd? Ik vrees van wel. Echte argumkenten lees ik niet. De Birmezen die in Birma wonen - en dat zijn veruit de meeste en niet die in de kampen - hebben er niets aan, maar is dat ook echt de doelgroep van deze luitjes hier.

Nee, ze zijn zelf de doelgroep . . . het is maar dat je het weet! Als ze dan toch mensen helpen moet de wereld dat goed kunnen zien, dus die in de kampen geven in dat opzicht wat meer perspectief dan die in kleine verscholen dorpen op het platteland. Bah dara komt toch geen mens om de helden daden van de Marcen en Karens e.d. te kunnen bewonderen.

Gelukkig ken ik hier verschillende mensen van allerlei nationaliteiten die ook leuke dingen daar doen elk op hun manier. Dat geeft moed. Voorzover ze Nederlander zijn en dit hier allemaal kunnen lezen lachen ze zich rot over wat hier aan prietpraat opgehangen wordt.

PS De inzameling voor de generator is gesloten. Het geld is gisteren op weg gegaan. Ik had het nog in mijn reserve portemonnaie zitten, vandaar. Dus nadat ik het recuutje had ontvangen heb ik me zo flink op de borst geslagen dat ik acuut in het ziekenhuis opgenomen moest worden. Had onze Marc toch nog een beetje gelijk. Het zal die jongen goed doen, maar ik gruwel nu wel een beetje van de nare sfeer hier. Gelukkig is het in Birma zelf stukken gezelliger.

• JE

Tja, wat moet je met zulke reacties? Het begint een beetje op een ordinaire scheldpartij te lijken waarbij een ieder die niet volgens de manier van Michael handelt ,het erg fout doet. Ik vind het echt niet echt nodig om daags nadat ik een recu van een of andere hulpactie heb ontvangen, daarvan melding te doen op een door mij verguisde kletspagina van een internetforum. Het begint dan toch wel erg op zelfverheerlijking te lijken.Om een ieder die hier schrijft tot een argumentloze meute te rekenen die maar wat kletst, is eufemistisch gezegd toch wel heel erg overdone.Ik vind het niet zo nodig om publiekelijk uit te dragen wat ik wel/niet doe. Vaak is het zelfs beter voor mensen ter plekke om dat niet te doen.Uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde; de leefsituatie ter plekke verbeteren.Dat bepaalde acties het tegengestelde effect kunnen hebben van dat wat we beogen ,is iets waar we het met argumenten over kunnen hebben. Je reactie lijkt nergens op.Je zou je eens moeten afvragen of je met deze manier van discussie voeren mensen zo ver krijgt jou te helpen om een generator aan te schaffen. Ik denk als je het anders had gedaan, je misschien wel twee recuutjes had ontvangen.

• MichaeL

Niet waar JE! Iedereen moet vooral dat doen wat hem/haar het beste lijkt en zelf prioriteiten stellen. Ik heb het volste recht zoals ieder ander dat ook heeft mijn kanttekingen bij te plaatsen. Gezeur dus van je of bestaat er geen vrijheid van meingsuiting hier en moeten we allemaal keurig in de pas lopen? Bekijk het!

Erg interessant vind ik personlijk de argumentaties of wat er voor door moet gaan hier niet. Er blijkt weinig echt inzicht uit. Ik begrijp wel dat ik weinig goed kan doen om dat ik me niet conformeer aan de meute ,reden te meer voor me om er extra hard tegen in te gaan. Ik bekijk het wel op mijn manier net zoals veel van julie het op jullie manier bekijken. In mijn ogen vaak vertroebeld en in julie eigen ogen verlichtend.

Wat het dan is? Wie het weet mag het zeggen. Ik kan mijn tijd wel beter gebruiken dan hier te verspillen aan deze prietpraat discussies op deze toch wel een beetje bagger praatclub.

Ik beoog helemaal niet mensen te bewegen samen iets met me te doen. Het is een manier om mensen uit te testen. Ach en verder denk ik dat veel van julie welicht bepaalde bedragen geld al buitensporig vinden wat ik gewoon

kleinigheden vind waar van ik niet eens echt merk dat ik ze uit geef, maar er wel mensen blij mee kan maken. Mooier kan toch niet. Mar nee dat is mezelf op de borst slaan en zelfverheerlijking. Brult de meute. Lekke laten brullen zou ik zou zeggen, voor de Birmezen zet het geen zoden aan de dijk, dat staat vast! Maar zoals al eerder gesteld is dat de doelgroep wel of is de meute dat zelf . . .?

Ik heb het vooreerst wel weer gezien hier. Het blijft tobben met Birma en met deze startpagina nog meer!

• JE

Ik geef direkt toe dat het niveau van vragen en argumentatie op dit forum niet altijd even hoogstaand is. Je moet echter niet vergeten dat in Nederland de intresse voor Myanmar niet echt groot is. Veel mensen die informatie zochten kwamen uit bij het BCN. Hun manier van lobbyen in de politiek, pers beïnvloeden en vormen van de publieke opinie was bijzonder effectief. Het was een mantra van boycotten, niet gaan, geen zaken mee doen, bedrijven weg , slavenarbeid etc. Pas de laatste tijd wordt hun website wat genuanceerder. Zaken die voor Nederland pijnlijk zijn worden zorgvuldig uit de pers gehouden.(Voorbeeld Nederland is vriendje van Israel, wie heeft het er ooit over dat Israel veel wapens aan Myanmar levert ?) De neerslag van de jarenlange propaganda zie je hier regelmatig terugkomen, getuige het begin van deze thread. Met argumenten is deze neerlag te ontzenuwen, ik blijf dat ook doen. Het siert Karen dat ze toegeeft n.a.v. mijn verhaal meer de nuance te gaan zoeken. Wat jij hier doet is mensen tot nitwits bestempelen om vervolgens je eigen handelwijze op te hemelen. Ik blijf erbij dat je zo geen discussie voert en niet echt een wezenlijke bijdrage levert aan het geheel hier.

• MichaeL

Ik hemel mijn eigen handelswijze niet op. Stop toch eens met die onzin. Het is een manier die ik toon en meer niet. Dat er hier wel veel “nitwits” rondlopen is wat anders en staat daar los van. Verder ben ik het wel met je eens dat de warrige geest van het Birma committee hier mij ook iets te veel rond waart. Die doet de Birmezen meer kwaad dan goed vind ik.

Wat in jouw optiek een wezenlijke bijdrage is wordt niet duidelijk. Me conformerren aan de rests lijkt me zo op het eerste gezicht wel datgene dat het best zou uitpakken hier. Maar daar ben ik het type niet naar.

Het is wel waar dat de vluchtelingenkampen en de grotere organisaties niet echt mijn interesse hebben. Die krijgen m.i. al aandacht genoeg en de controle laat te wensen over. Door mijn persoonlijke omstandigheden kan ik van tijd tot tijd meer te weten komen over het leven van alledag voor de mensen die daar op het platteland wonen. Daar kijk ik naar als ik iets verzin om wat leuks voor ze te doen. Laten we wel zijn die allergrootste groep - de inwoners zelf - wordt maar al te vaak te gemakkelijk vergeten!

Kijk ik ben een realist, ik koop zaken die “men” bedenkelijk vindt, zoals ivoor, edelstenen, jadeit en parels. Maar ook veel mooie zijde en lakwerk. Als je dat doet via de kleinere tussenhandelaren dan help je toch ook die mensen ergens en als beloning krijg je kwaliteitsspul voor prijzen die lager liggen dan in Thailand. Dus twee vliegen in 1 klap.

Veel er van - het meeste - verkoop ik dan weer met een aardige winst en die winst daarmee kan ik dan weer wat leuks doen . . . Dat is mijn manier en ik zeg niet dat dat de enige manier is, maar het is wel een manier die ook nog leuk is en mij veel voldoening geeft.

PS Trouwens waarom gebruik je steevast de naam Myanmar en niet Birma. Ik zie dat als een verwerpelijke knieval voor het regiem en waak er zelf voor die ook in Birma zo verfoeide naam zo weinig mogelijk te gebruiken.