Misschien een goed idee om een het artikel van Juurd Eijsvoogel in de NRC van 13 okt. 2007 te lezen. Daarin wordt de bekende Birmese historicus Thant Myint - U aangehaald, die o.a. zegt: “De Birmese junta is ongevoelig voor sancties. Streven naar een opener Birmese economie is voor haar veel gevaarlijker ” .
Alle ellende in de vluchtelingenkampen zoals jij die beschrijft is vreselijk en daar moet nog veel meer geholpen worden. Maar dat neemt niet weg dat er nog veel meer mensen in Birma zelf in mensonterende omstandigheden leven, en die zijn er bepaald niet bij gebaat als iedereen , ook de “gewone toerist”, daar wegblijft! Integendeel, hoe meer mensen er naar toe gaan, deste meer bekend wordt over de wantoestanden in het land, des te meer voelen de Birmezen zich gesteund om iets aan die wantoestanden te doen ! Hun grote angst is juist dat zij door het het buitenland totaal vergeten, in de steek gelaten worden. Dat is nl wat er door een boycot (ook van toeristen) gebeurt!
Affijn, we zullen het er waarschijnlijk nooit allemaal over eens worden! Ik laat me er in ieder geval niet van weerhouden om wel naar Birma te gaan en mijn oren en ogen open te houden ! Karen's waarschuwing beschouw ik als een grove onderschatting van het oordeelsvermogen van de “gewone toerist”.
groeten, anna
marc schreef:
>
> Dat de grootste misdaden worden begaan in gebieden waar wij
> als toerist niet kunnen komen.
> Heb jij de ondervoede kinderen gezien?
> De jongens die op een mijn hadden gestaan?
> Baby's die doodgingen aan de malaria omdat er geen medische
> zorg is?
> Enz,enz,enz…
> De mensen die je spreekt in Burma zelf zijn zeer terughoudend
> tegenover toeristen wat betreft politiek.
> Wij krijgen het Burma te zien zoals de leiders willen dat we
> het zien.
> Als een fijn vakantieland.
> Groeten,
> Marc