vakantie myanmar

  • dujardyn daniel

    Dag anna,

    Wij zijn van plan om eind deze maand myanmar te bezoeken,zitten momenteel in cambodia,zijn dus vvan plan via Bangkok tegaan,zijn we verplicht een retour ticket tenemen,hoe zit het met het geld,wat kunnen wij doen op een 3tal weken,hadden gedacht Yangon,bagan mandalay en inle lake wat is de beste weg,en volgorde,kan dit per bus gedaan worden?

    vriendelijke groeten daniel&ingrid

  • anna

    Beste Daniel en Ingrid,

    Myanmar is een prachtig land om te bezoeken. Hebben jullie al een visum? Zo niet, dan kun je dat regelen bij de Birmese ambassade in Bangkok. Het schijnt redelijk vlot te gaan, maar je moet er wel zelf heen gaan en niet laten verzorgen door een reisbureautje, of zoiets.

    Ik weet niet of het verplicht is om een retourticket te nemen. Lijkt me niet waarschijnlijk.

    Het geld dat je nodig denkt te hebben in die drie weken moet je contant meenemen. Je kunt er nl nergens pinnen of op een andere manier geld opnemen. In Yangon kun je euro's of USdollars wisselen, op de Bogyoke Aung San markt bijvoorbeeld, of in je hotel. Wel van tevoren hier en daar informeren welke koers ze geven. De man waar ik altijd euro's wissel geeft een iets betere koers voor grotere briefjes (100 euro of groter) dan voor kleinere. Op de meeste plaatsen worden alleen dollars geaccepteerd die er heel gaaf uitzien, niet gescheurd of beschreven of zo. Dat is wel iets om goed op te letten. Ook zeker niet op het vliegveld van Yangon wisselen. Daar is de koers erg ongunstig.

    Hotels, vervoer en entree's zul je meestal in USdollars moeten betalen, de rest in kyats.

    Yangon, Bagan, Mandalay en Inle meer zijn wel de plaatsen die je zeker moet bezoeken. Eind maart kan het in plaatsen als Bagan en Mandalay e.o. wel eens heel erg warm zijn (boven 40gr.), dus ik zou je aanraden om tot slot naar het Inle meer te gaan. Daar kun je enigzins bekomen van de hitte. Ik hoorde wel van mijn man, die toevallig deze week op het Inlemeer was, dat het waterpeil heel erg laag is. Iedereen klaagt erover. De huizen staan weliswaar op palen, maar niet in het water en de boten varen hier en daar over de bodem.

    De route Yangon, Pyay, Bagan, Mandalay, Inle en terug naar Y. bevalt ons goed, maar je kunt natuurlijk ook aan het eind een paar dagen aan de kust doorbrengen, bijvoorbeeld in ChaungTha.

    Volgens mij is dat allemaal per bus te bereiken, maar ik heb daar zelf geen ervaring mee. De bus doet er meestal wel lang over, maar er is onderweg vanalles te zien.

    Mocht je meer informatie of tips willen, kun je me ook een privebericht sturen.

    groeten ! Anna

  • catharina

    Hallo Anna,

    Ik lees net je mailtje op Myanmar startpagina. Wij (mijn man en ik) hebben plannen om jan. 2012 naar Myanmar te reizen. Ook wij willen zoveel mogelijk het regime qua hotels e.d. vermijden. Kun je ons tips geven . Wij willen ook binnenlandse vluchten Rangoon-Bagan, Mandelay Heho. Myanmar air schijnt een staatsluchtvaartmaatschappij te zijn en niet al te safe heb ik begrepen. Hoe zit dat met Mandelay air en Bagan air?

    Hebben jullie daar ervaring mee? Wat zijn de kosten ongeveer p.p. voor een dag of 10 oimdat we toch veel tussentijds vliegen. We zoeken wel redelijke hotels ongeveer 3 sterren als die er zijn. Beetje comfort wij zijn niet de allerjongsten meer.''

    Wij zijn in Thailand en zijn van plan met Air Asia naar Rangoon te vliegen. Ieder jaar overwinteren we in Thailand en pakken dan steeds een andere bestemming in de buurt vandaar nu Myanmar.

    Bij voorbaat dank]Catharina

  • anna

    Hallo Catharina!

    Er valt niet helemaal aan te ontkomen om de zakken van het regime te spekken, aangezien hotels e.d. allemaal een deel van hun inkomsten moeten afdragen. Ook entrees in pagoda's, arch.zone van Bagan enz. gaan naar het regime. Maar als individuele reiziger kun je ook veel doen met lokale mensen zoals gidsen, taxi's, trishawdrivers, particuliere winkeltjes etc.

    Voor binnenlandse vluchten zijn Air Bagan en Mandalay Air redelijk betrouwbaar. Wat de kosten zijn voor 10 dagen pp kan ik moeilijk aangeven. Het hang van veel factoren af.

    Ik was voor het laatst in september 2009 in Birma met in totaal 5 personen, auto met gids en chauffeur voor het grootste deel van de rondreis, 2 binnenlandse vluchten en goede tot hele goede hotels. Voor 3 weken waren wij pp +/- 900 à 1000 euro kwijt. Sinds 2009 is er echter veel veranderd, de brandstofkosten zijn gestegen, de dollarkoers is gedaald.

    Als je mij een privébericht stuurt, kan ik, als je dat wilt, het emailadres van een dame in Yangon geven die hotels en vluchten voor je kan boeken. Je betaalt dan bij aankomst. Zij kan waarschijnlijk vertellen wat het kost.

    Voor verdere informatie kun je me altijd mailen !

    groeten , Anna

  • H Kiel

    Wij mijn vriendin en ik willen wel een keer naar Myanmar.

    We zijn diverse kjeren in Thailand geweest hebben daar rond gereden etc.

    Zoiets zouden we ook wel een keer in Myanmar willen.

    Een vlucht boeken en dan daar zelf rondreizen.

    Wat te doen welk gebied en wanneer.

    Wie kan ons een beetje op weg helpen

    Alvast dank.

  • Michael

    Ik zou niet weten waarom je een visum voor Birma niet door een reisbureau kunt laten regelen. Ik doe het de laatste jaren altijd zo. Pre-arranged visa on Arrival heet dat. Je krijgt dan voor vertrek een document per e-mail dat je laat zien bij het inchecken. In Yangon op het vliegveld krijg je dan je visum tegen betaling van 20 USD. Je betaalt het reisbureau uiteraard ook nog wat.

    Een retour ticket is wel degelijk verplicht. Het is ook wel zo handig want er zijn betrekkelijk weinig vluchten en die zitten vaak vol! Je zou dan heel gemakkelijk in de problemen kunnen komen, temeer omdat geld bij pinnen niet kan en credit cards waardeloos zijn!

    Iedere wisselaar rekent minder voor niet perfecte USD biljetten. Doen ze dat niet dan betalen ze vermoedelijk over de hele linie veel te weinig!

    Alles is per bus te doen, maar niet altijd even comfortabel. Alleen op de route Yangon-Mandalay v.v. via de snelweg zijn de bussen zeer goed! Informeer vooraf goed wat voor soort bussen het zijn. Daar zit nogal wat verschil tussen. Neem altijd de duurste variant, dan valt het nog vaak wat tegen, maar het is te doen. Busreizen neemt erg veel tijd in beslag en dat gaat wel van je tijd af! Reis je overdag dan zie je wel veel. Een traject waar je in Nederland 2-3 uur over zou doen kost je in Birma gauw 6-8 uur reistijd. busreizen is erg omslachtig omdat je diverse maatschappijen hebt die allemala wat anders rekenen, andere bussen hebben etc. Ze zijn wel allemaal te vinden op het grote busstation van Yangon en andere steden maar dat is een wirwar van straten, stegen en pleintjes. Ik vind het een ramp, maar mijn hulp regelt het allemaal gelukkig. Vaak kun je in de stad wel al de tickets kopen, maar kijk uit dat je niet het vel over de oren gehaald wordt!

  • Michael

    Zelfstandig rondreizen in een huurauto kan niet! Je bent verplicht een chauffeur er bij te nemen! Met je eigen auto over de grens gaan kan ook niet!

  • josteiwes

    Michael,

    Heb een aantal reacties van je gelezen en vroeg mij af of je mij wat

    info kan geven mbt de aanschaf van een vliegticket Yangon - Bagan ( waar, waneer etc)

    Ik reis in juni van Kuala Lumpur naar Yangon en daarna in juli van Yagon - Bangkok

    Wellicht wat Hotel info zou ook welkom zijn.

    Bij voorbaat dank

    Met vriendelijke groet,

    Jos

  • Michael

    De ervaring heeft mij geleerd dat ruimschoots vooraf boeken bij eene lokaal reisbureau het beste en goedkoopste is. Ik gebruik altijd Green Palace in Yangon daarvoor: http://greenpalacemyanmar.com/

  • Huub Jurgers

    Hoi Annemarie

    Wij hebben dec'11/jan'11 een maand door Zuid-India gereisd:

    GE-WEL-DIG

    Hadden onze trip samen met het kleine reisburo van betje.nl (tegenwoordig TUKTUK?)

    samengesteld: Echt heel goed, niet de goedkoopste manier

    (met privé-chauffeur; BASHA uit Bangalore, ook al zo'n kanjer!)

    We kijken er nog met heel veel voldoening op terug,

    vinden het eigenlijk jammer dat we de trip al gemaakt hebben

    (ongeveer zoals Stieg Larsson al gelezen…jammer ;-)

    Mocht je meer willen weten mail me gerust!

    Je kunt ons reisschema krijgen met op-aanmerkingen.

    Succes

    Goed vooruitzicht hoor!

    Gr. HJ te BoZ