Ik hoop dat het voorbeeld van Marc een vervolg krijgt, en niet alleen met woorden.
De huidige situatie in Myanmar is er al veertig jaar. Maar goed, het communisme was ook ineens verdwenen, dus dit regime in Myanmar verdwijnt ook op een dag……
Dan rust op ons de verplichting om deze mensen ook te helpen. Wat dit aangaat doet NL in zo azie verrekte weinig.
Over prostitutie:
Het regime in Laos is in zo azie het enige land dat er echt iets aan doet. Het terugdringen van prostitutie. De afgelopen maanden zijn tientallen toeristen opgepakt en konden hun cel verlaten tegen betaling van een boete van 3.000 > 5.000 usd. Die toeristen zie je dus niet meer terug. Die boetes verdwijnen overigens voor het grootste gedeelte in de zakken van ambtenaren.
Verder zijn een aantal disco's in Vientiane vanaf 22.30 potdicht.
Wij, als Hollanders, dienen wel aan enige zelfreflectie te doen.
Als het om prostitutie gaat. Bij ons is immers prostitutie gelegaliseerd.
Dat vind je nergens, nada in de hele wereld. Moeten wij nou iets aan Myanmar gaan vertellen op dit gebied?
In NL wonen en werken tienduizenden prostituees. Daarnaast nog honderden meiden, die door hun zogenaamde “Loverboy” gedwongen worden tot betaalde sex.
NL is het centrum van vrouwenhandel in Europa. In NL kan immers alles, wordt alles toegestaan.
Ik krijg dit alles niet uitgelegd in Azie. En ik snap er zelf al helemaal niets meer van. Dit alles kan hier dus gewoon.
NL is zo langzamerhand flink aan het wegglijden. Daar kunnen we dus heel wat aan doen. WIJ WEL. HIER. Maar niemand doet er wat aan. We moeten in NL eerst eens onze eigen voortuin schoon gaan maken. Voordat we kritiek op andere landen hebben. Want daar zijn we o zo sterk in. NL doet alles zo geweldig.
Per jaar vertrekken 130.000 Nederlanders naar elders. Omdat ze het hier niet meer zien zitten. Dit wordt gewoon een achterlijk land. Vanwege onze tolerantie. Maar is het dat wel?
Alles kan in NL.
1. Drugs kun je kopen. Alleen drugs inkopen voor de handelaar is een misdaad. Dat begrijpen ze in Azie niet en ik kan het ook niet meer uitleggen. Dat is toch niet te vatten.
2. Ambulance personeel dat inelkaar geslagen wordt. Dat maak je nergens mee. Je zal op dat moment maar hulpbehoevend zijn. Wie protesteert daar nu tegen? Nada. Politieagenten die in elkaar geslagen worden. Vechtpartijen rond en om voetbalstadions. Vechtpartijen in disco's. Meiden die er tegen hun zin in (half) verkracht worden.
3. Zinloos geweld. In Azie kan ik 's-avonds zonder probleem over straat. Als je hier iets zegt en het valt even niet goed, dan ga je 4 dagen later in rook op.
4. Hele families moorden elkaar uit. Gooien zichzelf voor de trein of worden in een bos begraven. Kinderen, die hun leven lang geterroriseerd worden door hun klasgenootjes. Geloof me, maar dat gebeurt dus niet in Azie. Wat moet er van die kinderen worden als ze volwassen zijn?
5. Leraren die vermoord worden. Leerlingen die vermoord worden. Pesterijen op het werk.
In Azie kijken ze me met zulke kijkers aan. Gebeurt dit dan in een van de rijkste landen ter wereld?
Ik ben ervan overtuigd dat Marc goed werk geleverd heeft in vluchtelingenkampen. Ik ben er zelf ook geweest. Op dit prikbord wijzen op omstandigheden aldaar is prima. Het wordt echter de hoogste tijd dat we onszelf in NL ook eens een vraag durven te stellen en wel deze:
Zou het niet eens tijd worden voor een dictatuur in Nederland?