Marc: “Vertel mij nou eens simpel waarom er meer dan een miljoen vluchtelingen zijn? Simpele vraag.â€Â
Een gek kan meer “simpele†vragen stellen dan 100 wijzen “genuanceerd†kunnen beantwoorden. Het “vluchtelingenvraagstuk†waar ook ter wereld is een gecompliceerde zaak. Er zijn zoals je weet verschillende soorten vluchtelingen: die om politieke redenen, die om economische redenen, die vanwege oorlogsgeweld, die vanwege etnische onlusten en vervolging, die vanwege natuurrampen, die vanwege religie, die vanwege seksuele geaardheid, etc. Niet zelden is er sprake van een combinatie! Als je denkt dat je dit aspect wat betreft Birma even simpel kunt beantwoorden denk je veel te zwart - wit. Niet al deze factoren en nevenfactoren zullen op Birma van toepassing zijn, maar eenvoudig te beantwoorden is je vraag niet. Dat kan alleen een kinderlijk simplistisch denkend Birmacommittee Nederland, jouw fontein der wijsheid, ben ik bang.
Marc: “Als jij denkt je gelijk te halen met een medestander op een ander forum heb je het mis. Denk dat ik de publieke opinie meer mee heb dan jij. Mensen die zich baseren op feiten van gerenommeerde organisaties.â€Â
Het “gelijk van de meerderheid”, ja dat heeft al meer voor ellende in de wereld gezorgd. Denk maar eens aan dat volk dat zich eind dertiger jaren van de vorige eeuw door de “bezielende woorden†van een volslagen idioot naar de afgrond spoedde. Zo zijn er trouwens voorbeelden zat.
Kenmerkend van de mening van de meerderheid is dat zij doorgaans alleen eigen belang nastreeft. Vgl. Niccolo Machiavelli, Discorses: “The people many times desire their ruin, deceived by a false species of good: and how great hopes and strong promises easily move them.” Denk daar maar eens over na.
Wat is er zo gerenommeerd aan bijv. het door jou zo opgehemelde Birmacommitttee Nederland? Is het “gerenommeerd†omdat zelf vinden dat ze dat zijn of omdat deze Marc dat vindt? Ik heb die website van die organisatie weer eens helemaal doorgelezen en kwam daar nog steeds ontstellend veel halve en hele onwaarheden tegen. Te veel om op te noemen. Doorgaans ogenschijnlijk vrij onschuldig, maar wel uiterst suggestief en iemand die niet goed op de hoogte is en daar denkt zijn informatie te kunnen halen wordt doelbewust misleid en op het verkeerde been gezet!
Marc: “Als je kijkt naar mijn eerste bijdrage aan dit topic kan je ook lezen dat ik niet oproep tot een boycot. Ik vraag mensen zich bewust te zijn van wat er zich allemaal afspeelt in Burma.â€Â
Dat klinkt net zo als diegenen die het eten van varkensvlees of kip proberen tegen te gaan vanwege m.n. de erbarmelijke omstandigheden waaronder die dieren gefokt worden. Die zeggen ook vaak dat ze de mensen niet weerhouden om dat vlees te consumeren, maar tonen dan wel meteen een serie plaatjes van de meest schijnende incidentele omstandigheden die ze maar konden vinden en proberen de mensen er dus wel degelijk op tegen te maken, maar nee ze ontraden niets.
Marc: “Ben er zelf namelijk ook geweest. Vond de mensen en het land fantastisch. Maar zag, voelde en hoorde ook de ellende die deze mensen meemaken.â€Â
Waar ben je dan zo overal in Birma geweest? Nu bedoel ik dus niet in die eerder genoemde vluchtelingenkampen in Thailand aan de grens met Birma! Echt over menselijke ellende heb ik de mensen in Birma nooit echt horen klagen. Wel hoor ik ze soms over het ontbreken van of een te kort aan allerlei meer luxe materiele zaken. Waarmee ik niet wil zeggen dat er in Birma, net als overal in de wereld Nederland incluis, geen menselijke ellende zal zijn.
Het valt me verder op dat Marc wel vragen stelt, maar geen antwoorden geeft, behoudens wat geciteer uit allerlei bronnen, vaak ook nog dezelfde. Meestal beperkt hij zich tot het stellen van wedervragen zonder zelf antwoord te geven of een duidelijk gemotiveerd standpunt aan te geven. Soms behelpt hij zich met “off topic” opmerkingen, insinuaties en niet zelden van aperte beledigingen. Dat tekent voor mij wel de mens!
Wat is het dat jij Marc “nu betekent” – niet “betekenen kuntâ€Â, maar “betekent nu†– voor de mensen in Birma, niet voor hen die er buiten leven! Ik doel daarbij dus op daadwerkelijk hulp, niet op morele steun, want dat geeft geen brood op de plank.
Over dat aspect heb ik je nog niet gehoord. Wel mij beschuldigen van uitbuiting, waarvoor je je nog niet geëxcuseerd hebt, maar wat doe je zelf anders dan je laven aan de ellende van anderen, zodat je via een organisatie als het Birmacommittee Nederland de politiek o zo correcte jongen kunt uithangen. Ik denk niet dat de mensen in Birma daar veel aan hebben! Je streelt alleen je eigen ego!
Mijn moeder zaliger zou over jou zonder meer gezegd hebben: “Zeker geen vak geleerd!â€Â
Michael