ook dit is burma

• Michelle

Beste Marc

Ik tijfel niet aan je goede bedoelingen. Ik vind het zelfs erg fijn dat je de discussie hier op het prikbord neerzet, want kennelijk weet niet een ieder wat er nu echt aan de hand is. Het is alleen jammer dat dit prikbord maar zeer beperkt bezocht wordt.

Ik denk dat je het met me eens bent dat we de discussie niet voeren in termen van foei, je schamen voor, iets wel of niet durven zeggen, iets wel of niet willen, kortzichtig en dom.

Je reageert niet op mijn bericht van 18 maart.

Nu eerst een vergelijking:

De bevolkingsomvang van Myanmar is bijna dezelfde als de bevolkingsomvang van Thailand.

In buurland Thailand zijn ruim 3.000.000 prostituees. Daar hoor ik niemand over. En zoals ik al opmerkte kunnen wij Nederlanders daar al helemaal niets over zeggen. Prostitutie in Myanmar vind je alleen in Yangon en dan slechts op zeer beperkte schaal.

Als je mijn berichten goed lees dan heb ik geen enkele vergelijking gemaakt tussen Myanmar en Nederland. Ik praat over het wegglijden van NL met een zeer beperkte opsomming van feiten. Dat er kennelijk een dictatuur van beperkte duur voor nodig is om uitwassen in NL te nivelleren en de neuzen weer in de goede richting te krijgen. Dat we eerst ons eigen straatje eens moeten reinigen.

Ongetwijfeld is bekend dat Myanmar tot de ASEAN behoort. In ASEAN wonen meer dan 500 miljoen inwoners. Dat zijn beduidend meer inwoners dan in de EU.

Tussen de leden van de ASEAN vindt regelmatig overleg plaats. De leden zijn oa Thailand, Laos, Cambodja, Vietnam, Singapore en Indonesie.

Er vindt inmiddels ook informeel overleg plaats tussen de USA en Myanmar. Ontstaan vanuit de ASEAN. Tussen EU en Myanmar vindt geen overleg plaats. Dat is bekend van de EU. Wij lopen overal langzaam achteraan, nemen weinig of geen initiatief als het om wereldpolitiek gaat. EU is geen sterke politieke eenheid.

Ook de Chinnezen zijn on speaking terms met Myanmar, drijven gewoon handel.

In die zin ben ik best positief over de nabije toekomst van Myanmar. Er zijn genoeg landen die wel met Myanmar praten en handelen. Toen ik in Myanmar was heb ik nog met een laat ik het zo beschrijven functionaris uit Singapore over de positie van Myanmar in Azie gesproken.

Nu heb je in je bericht van 20 maart een opsomming van feiten weergegeven.

On speaking terms zijn of komen is de ENIGE manier om te komen tot het einde van dit regime. De ervaring leert ook dat op een zeker moment het regime zichzelf opheft. Dat is in de jaren zeventig in Griekenland gebeurd. Met Griekenland bleef de dialoog wel bestaan.

Het Westen, dat zijn dus ook de Nederlanders, hebben volkomen gefaald door Myanmar te gaan boycotten. Dat mogen wij ons aantrekken, mogen we ons zwaar aanrekenen.

Als het regime weg is zijn wij VERPLICHT om die rekening aan de bevolking van Myanmar te betalen.

Als je gaat boycotten dan gooit het regime de poorten dicht, trekt zich terug en heb je er geen enkele invloed meer. Boycot je niet en blijf je handel drijven dan zijn er genoeg (financiele) mogelijkheden om de oppositie te helpen door te intervenieren. Van al die mogelijkheden neem je dan afstand.

Nu moet er dus weer heel omzichtig met het regime gesproken worden en de ervaring leert dat dit in tijd gemeten erg lang duurt.

Omzichtig omdat het regime het Westen niet vertrouwt en omzichtig omdat het Westen geen gezichtsverlies wil lijden. En die lange weg gaat ten koste van het welzijn van de bevolking in Myanmar.

Als ik in een Myanmar-committee zou zitten dan zou ik me er sterk voor maken om de politieke EU te “dwingen” weer met Myanmar te gaan praten. Gezichtsverlies interesseert me geen bal.

Het moet ergens beginnen, dus dan maar in NL en dat kachelt dan door naar de EU.

Dit is de enige manier om onze Myanmar-bevolking te helpen. Al het andere is naar mijn mening zinloos.

Indien Gorbatjov in 1986 de dialoog niet was aangegaan, dan waren de communisten waarschijnlijk nog steeds de baas in oost-europa en de voormalige ussr.

Kijk wat er nu in Iraq gebeurt. De USA komt er niet uit en gaat PRATEN met Syrie en Iran. Vietnam was ook een drama voor de USA en voor de Vietnamese bevolking. Met ruim 2.000.000 doden als gevolg. Kijk naar Noord Korea.

De tijden van wapens gebruiken en boycotten past niet meer in deze tijd. Dat brengt een hoop leed, maar biedt geen enkele oplossing.

Zo langzamerhand wordt de USA zich hiervan bewust. Wanneer wij?

• marc

Internationale ontwikkelingen

In juli kondigde de SPDC aan dat Myanmar het voor juli 2006 geplande voorzitterschap van de Associatie van Zuidoost-Aziatische Landen (ASEAN) zou uitstellen, waarbij alom aangenomen werd dat ASEAN-lidstaten hadden aangedrongen op uitstel. De Verenigde Staten en de Europese Unie verlengden hun sancties tegen Myanmar. De VN-Commissie voor de Rechten van de Mens nam in april een resolutie aan waarin ze zich ernstig bezorgd toonde over “aanhoudende stelselmatige mensenrechtenschendingen” en waarmee het mandaat van de Speciale VN-Rapporteur inzake Myanmar werd verlengd. In november nam de Algemene Vergadering van de VN een soortgelijke resolutie aan. De Speciale Rapporteur en de Speciale Afgezant van de secretaris-generaal van de VN kregen van de SPDC nog altijd geen toestemming het land te bezoeken. De VN-Veiligheidsraad besprak de situatie tijdens een gesloten sessie in december.

In februari brachten hoge ILO-functionarissen een bezoek aan Myanmar, maar kregen geen toestemming voor een onderhoud met Than Shwe. In juni herriep het Comité voor de Tenuitvoerlegging van Normen van de Internationale Arbeidsorganisatie haar resolutie uit 2000 waarin alle leden en internationale organisaties gevraagd werd te voorkomen dat hun relaties met de SPDC dwangarbeid, buitenlandse directe investeringen of handelsbetrekkingen met staats- of legerbedrijven met zich meebrengen. Bij massale betogingen medio 2005, georganiseerd door SPDC-gezinde groeperingen, werd geëist dat de SPDC zich zou terugtrekken uit de ILO. In oktober liet de ILO weten dat de SPDC te kennen had gegeven haar lidmaatschap van de ILO te willen opzeggen en dat haar contactambtenaar in Yangon 21 maal met de dood bedreigd was. In november sprak het bestuursorgaan van de ILO zijn ernstige bezorgdheid uit over de verslechterende situatie in Myanmar.

In augustus berichtte het Wereldvoedselprogramma dat circa veertig procent van de kinderen ondervoed waren, ofschoon Myanmar beschikt over talrijke natuurlijke hulpbronnen. De SPDC beperkte de activiteiten van VN-organisaties en internationale hulporganisaties, waaronder de Hoge VN-Commissaris voor de Vluchtelingen, het VN-Ontwikkelingsprogramma en de ILO, evenals hun toegang tot kwetsbare bevolkingsgroepen. In augustus kondigde het Wereldwijde Fonds ter Bestrijding van Aids, Tuberculose en Malaria aan dat het zijn programma eind 2005 zou stopzetten, hetgeen deels te wijten is aan deze moeilijkheden.

• marc

oh ja, de handel die de chinezen drijven komt niet ten goed van de bevolking.

het geld gaat rechtstreeks naar het regime van Than Shwe.

Deze handel gaat ten koste van de bevolking bv dwangarbeid en ten koste van het land bv ontbossing/teakhout.

Groetjes,

Marc

ps

ik heb met vluchtelingen gewerkt in een kliniek en heb veel met mensen gesproken in de kampen (een miljoen vluchtelingen!!!).

ik werd misselijk van de gruwelen die deze mensen moesten ondergaan

• marc

Geldverslindend

Grootschalige wapenaankopen en een leger dat uit ruim vierhonderdduizend manschappen bestaat slokken de helft van het overheidsbudget op. Om aan de macht te blijven is de junta sterk afhankelijk van economische contacten met het buitenland. Op grote schaal zijn concessies uitgegeven voor de exploitatie van Burma’s natuurlijke hulpbronnen zoals aardgas, teak hout en edelstenen. Het grootste deel van de buitenlandse investeringen vindt plaats in de vorm van joint-ventures met een holding die mede in eigendom is van het ministerie van defensie. Opbrengsten uit buitenlandse investeringen vloeien zo rechtstreekse het leger in.

groeten,

Marc

• Michelle

Op mijn berichten van 18 en 21 maart wordt niet gereageerd.

Dan stel ik vast dat we het daar dus inhoudelijk over eens zijn.

In de berichten van Marc zie ik hoofdzakelijk het knip en plakwerk.

Geen eigen mening of informatie hoe het nu verder moet met Myanmar in het Birma-committee. Want blijf je in het committee ook knippen en plakken en alleen maar in het verleden en heden hangen dan kom je er niet.

Ontwikkel nou eens samen met het committee een visie voor de toekomst van Myanmar. Daar zouden de Myanmaren je zeer dankbaar voor zijn.

Voor mij is de discussie nu gesloten want zoals ik al gezegd heb liggen mijn interesses in Laos.

• Henk Andy

Hallo allen,

Mijn naam is Henk en ik verzamel redenen om naar Myanmar te gaan. Als ik er naar toe wil dan niet alleen als toerist aangezien ik daar ook nog familie heb wonen. Graag wil ik wat bijdragen maar niet alleen eenmalig. Al moet ik via het regime iets los proberen te maken, de omstandigheden daar kunnen en moeten verbeteren voor iedereen. Al ik in staat ben om een absolute WIN-WIN te bewerkstelligen dan zie ik mogelijkheden. Het zal moeilijk worden. Mijn moeder is 32 jaar teruggeweest, op uitnodiging, om haar familie te mogen bezoeken. De corruptie begon al op het vliegveld en zij werd geïntimideerd en als landverrader gekenschetst. Haar vertrek in 1960 was toen simpelweg “overlopen naar de vijand”. Hebben jullie tips voor mij want deze wil ik in mijn plannen zeker meenemen. Iedere reactie is zeer welkom!

• JE

Probeer the rural development society in Kalaw te bezoeken. Volgens mij liggen daar mogelijkheden voor je. Een beetje informatie vind je op mijn website http://www.home.versatel.nl/janeg.wit

• marc

Hallo Michelle,

Ik heb al wat meer betekent voor de Burmesen dan het knip en plakwerk waar jij over valt.

Ik heb mijn nek al uitgestoken en simpelweg mijn handen uit de mouwen gestoken.

Ben er geweest, heb gewerkt in een kliniek voor burmese vluchtelingen, ben lid/donateur van burmacentrum nederland.

Heb geld ingezameld vor de kliniek in Mae Sot.

Ik doe dus wel iets meer dan knippen en plakken.

Heb nog wel wat foto's van patienten die je kan relativeren.

(in nederland raakt ook wel eens iemand een been kwijt door een tram)

Doe ze de groeten in Laos.

Groetjes,

marc

• Michelle

Beste Marc

Ik weet dat je in kampen gewerk hebt. Dat heb je al eerder aangegeven. Ik heb geschreven dat ik er zelf ook geweest ben.

Je zou mijn teksten toch eens goed moeten lezen. Zo langzamerhand constateer ik dat je dat gewoon niet doet, gezien je antwoorden. Op het grootste gedeelte van mijn teksten reageer je zelfs niet. Dat is natuurlijk een non-discussie. Ik mag hopen dat het er in het committee anders aan toe gaat.

Ik val nergens over. Ik bekritiseer je ook niet. Ik heb ook geen vergelijking getrokken tussen Myanmar > NL. En ja, als je de stukjes niet wenst te lezen dan houdt het toch echt op.

Dat je lid bent weet ik. Maar alleen lid zijn helpt de Myanmaren niet verder. Lees alweer mijn opmerkingen nog maar eens heel zorgvuldig door.

Waar het mij omgaat is dat het verleden en heden onbelangrijk zijn voor het committee. Zij moet duidelijk gericht naar de toekomst kijken. Een visie ontwikkelen.

Zo, nu stop ik echt met dit verhaal.

Ik wens het burmacommittee alle wijsheid toe in het ontwikkelen van een visie, gericht op een vrij Myanmar.

• Harrie

Ik las je reactie over reizen in Birma ben daar van de winter geweest inderdaad een mooi land.

Ik denk dat wegblijven geen zin heeft het land is zo rijk aan grondstoffen dat de militairen het voorlopig nog wel de dienst uit zullen maken denk maar bijvoorbeeld aan China dat overal waar het een zeg maar fout bewind zit handel me drijft die kijken niet zo nou na mensen rechten waar kan ik grondstoffen vandaan halen.

wegblijven straf je allen maar de plaatselijke bevolking mee en die zijn schuldloos

bovendien als er toeristen komen hebben ze pottenkijkers en daar zijn ze erg voorzichtig mee want dat is wat ze niet willen dat er slechten publiciteit van en over Birma als Toeristenland dus dat is nog de enigste manier om een beetje druk uit te oefenen dat het anders moet en kan.