Demonstraties

• Jordi

sorry:-)

dat geldt voor muhan air.

maar de vraag blijft wel of je nu naar myanmar toe zou willen:-(

• Michael

Wat is de exacte bron van die mededeling dat er een vliegverbod zou zijn en wat houdt dat precies in. Zijn alle luchthavens gesloten? Zo als mededeling zonder meer heb ik er weinig aan want ik kan het nergens bevestigd krijgen. Heb je een URL/webpage waar dat staat?

• Michael

Ik zie het al, onze berichten kruisten - loos alarm dus!

• ossy

Ik ga thats sure

• plony

Hallo Ossy

Wij gaan 3 november

Komt allemaal goed

• Jordi

In voorgaande berichten was je daar nog niet zo zeker van. En dat kan ik me ook echt heel goed voorstellen.

Myanmar is geen Nederland. In Nederland zijn dingen redelijk zeker, in Myanmar heb je geen enkele zekerheid. Je kunt er in voorkomende gevallen geen beroep doen op een NL-ambassade of consulaat.

De kans dat je dit jaar Myanmar nog kunt bezoeken is volgens mij minder dan 50%. Ik heb geen glazen bol maar dit zijn ervaringen vanuit mijn werkzame verleden in landen met militaire regimes. Regimes die niet konden tippen aan het huidige, vuile en verwerpelijke militaire Myanmar-regime.

Dat regime heeft me overigens niet weerhouden om het land te bezoeken. Het is een bezoek zeer zeker waard. Maar nu gaan is het verkeerde moment. Zo gaat dat met dit soort regimes.

Mijn dochter belde me vanmiddag vanuit Myanmar met de mededeling dat ze besloten heeft om dinsdag Myanmar te verlaten. Dat zegt mij genoeg. Het hoe en waarom hoor in dinsdag.

Denk er nog eens goed over na. Het zou toch zomaar kunnen dat op een mooie zonnige vakantiedag de kogels om je oren vliegen. En denk daar alsjeblieft niet te lichtvaardig over. Het is een merkwaardige en ongelooflijke ervaring. Dat besef komt pas later.

Veel wijsheid in je besluit en good luck :-)

• roger

Ook wij vertrekken met 4 pers.op 29 okt.en houden de berichtgevingen in 't oog.

Misschien is het wel goed om te proberen een ommezwaai te weeg te brengen maar waarom juist nu ??

• Michael

Het lijkt er op dat het vandaag uit de hand gaat lopen. De Irrawaddy schrijft vanochtend dit:

Rangoon, 11:00 a.m.—Trucks carrying soldiers are patrolling the city. Medical doctors and nurses were reportedly gathering at Shwedagon in case of a confrontation. Government offices and many private businesses were reported closed today over fears of a confrontation between the government and protestors. Monks marching in Rangoon are expected to draw a large number of civilian supporters.

Tamwe Township, Rangoon, 9 a.m.—About 400 monks began a demonstration march in Rangoon’s Tamwe Township at 9 a.m., according to a monk in Rangoon. The monks gathered in front of the Tamwe’s Yuzana Plaza in preparation to march to Shwedagon Pagoda where they were going to be offered lunch by a group of artists and writers. Other groups of monks were also planning to gather at Shwedagon. From Shwedagon, the monks plan to continue their march through the city.

Ik hou mijn hart vast!

• Michael

Roger: “Misschien is het wel goed om te proberen een ommezwaai te weeg te brengen maar waarom juist nu?”

Ik hoop dat dat “waarom juist nu” niets te maken heeft met je vakantieplannen die hierdoor verstoord kunnen worden. Wil je echt weten “waarom nu” dan is het antwoord vrij simpel.

Medio augustus zijn de brandstof (benzine) prijzen met 100% verhoogd. Dat heeft zijn weerslag op alles. De inkomens zijn niet gestegen, de inflatie is torenhoog. De Kyat staat nu op 1350 tegen 1 USD. Alles is dus stukken duurder geworden en tja dan komt er een moment dat er niet genoeg meer is om van te leven en dan is de maat vol!

Het is van de gekke dat in een rijk land met grote olie en gasvoorraden, rijke edelsteenmijnen (robijn en saffier vooral), prachtige toeristische bestemmingen etc. de levensstandaard zo laag is. Deze mensen zouden met al de schatten die hun land heeft een hoger levenspeil moeten hebben dan hun Thaise buren! Maar alles verdwijnt in een paar zakken die nooit vol genoeg lijken te raken.

• ossy

Beste Michael,

Zo te merken is dit topic zeer hot. Vanmorgen werd er in het Brabants Dagblad een heel artikel aan gewijd. In het weekend weer protesten door de monikken, ik denk dat de militairen er wel achter zijn dat het volledig uit de hand gaat lopen als ze actie ondernemen. Wellicht voor de Birmanen HET moment. Tja wil je er dan als toerist bij zijn? Ik blijf alles wel volgen verander mijn geplande reis op de 19e oktober nog niet. Ik houd wel rekening met een vervangende optie naar Laos. Ik vlieg nml op BKK en is een ticket naar Vientenne ook gouw geregeld.

Blijf benieuwd hoe het anderen in hun voorbereidingen vergaat.

25 jaar geleden heb ik van kenissen foto's gezien van hun wereldreis waaronder Birma. Dit heeft altijd een aanterkkingskracht bij me gehad en droomde ik er ooit eens naar toe te gaan op mijn manier. Dit is dan heerlijk backpacken met een rugzak de Lonley Planet en wat dollars. Vervoer en slapen bij de bevolking om ze beter te leren kennen. In het voorjaar ben ik in Noord Thailand geweest en de grens over naar Tacheliek en toen stond het vast dat ik er naar toe wilde.

Groeten

Ossy