Demonstraties

• Michael

Ik zou geen enkele moeite hebben nu naar Birma te gaan en eigenlijk zou ik ook best wel willen om dit van nabij mee te maken en te ervaren!

Je alternatief Laos heb ik zojuist vorige week bezocht. Luang Prabang. Ik noemde het in een verslag: “Luang Prabang, Lao's answer to Disney Land.”

Backpackers vind je daar zat. Daarover zei ik: “s' Avonds leuk uitgaan is er niet echt bij. Grote groepen backpackers die uren op een pilsje zitten is niet mijn scene. Een backpacker vind ik al een te veel, laat staan een hele kudde.”

Je moet er maar lol in hebben zo te reizen, nee dan blijf ik liever thuis en als ik het koud heb kan ik altijd nog de Lonely Planet verbranden. Gut, laat ik nou dat “backpacker bijbeltje” niet hebben. Ik heb ook altijd pech :)

Of je op de door jou beschrijven manier van reizen de bevolking beter leert kennen - waar dan ook - waag ik te betwijfelen. Daarvoor heb je toch echt andere invalshoeken nodig, zeker in een land als Birma! Met die Lonely Planet haal je zeker die doelstelling niet!

• ossy

Hoi Michael,

Ik mag jouw stijl van reizen wel, heb ik ook in me. Een dag ofzo in een backpackers gebied vind ik ook voldoende en ja de LP gaat mee maar lees ik het alleen en ga daarna toch mijn eigen weg.

Is het echt zo erg in Luang Prabang, ifso zal ik er niet komen. Inderdaad dat gevoel van ervaren in Birma sterkt me om te gaan, tenzij er een negatief reisadvies komt want dan kun je problemen hebben met verzekeringen en zo. Mijn manier van reizen zal me zeker dichterbij brengen bij de bevolking, je moet er voor open staan en is de LP echt geen leidraad. Wat bedoel jij dan met andere invalshoeken? Tips

Ik lees het wel

Gr Ossy

• Michael

Luang Prabang is in wezen erg mooi maar totaal verpest! Dat kan ook vrij snel kijk naar Siem Raep in Cambodja.

Andere invalshoeken zijn vooral dat je er al mensen kent. Zo wek je vertrouwen en dan gaat het soepeler. Men is daar in Birma, niet zonder reden, vrij achterdochtig!

Ik ben een paar keer met mijn Birmese “house boy” ergens in Yangon geweest, een groot restaurant met voornamelijk lokale mensen. Als ik daar nu alleen kom kennen ze me en zijn de contacten zo gemaakt. Ze hebben nu zoiets van dat zit wel goed. Die boy van me regelde dan samen met mij weer iemand om me te helpen terwijl hij een paar dagen alleen naar elders ging. Zo'n jongen praat dan ook veel gemakkelijk en ook politiek wordt dan niet geschuwd. Je hebt zeg maar “goede papieren”.

Zo zijn er wel meer invalshoeken.

• adnil

En nu de burgers ook al in opstand?!?!? Het regime kan toch niet stand houden zou je denken? Of zijn ze strategieen aan het bedenken?!? Wel raar nl dat de politie monniken met Aung …lieten praten? Is dat een teken?

De monniken hebben in ieder geval bereikt dat het nieuws de wereld overgaat. Hopelijk lukt het hen dat het leger uiteindelijk het hoofd zal buigen en dat de bewoners krijgen wat ze verdienen!!

Mag je uberhaupt als toerist nog naar binnen? Ze (milirairen) zijn nu denk ik niet zo blij met buitenlandse pottenkijkers met fotocamera's en video's?

We wachten maar af!

• Michael

Laatste berichten op de Irrawaddy:

Sittwe, Arakan State, 2 p.m.—About 20,000 monks led an estimated 100,000 civilians from all over Sittwe Township in Arakan state in a peaceful demonstration around the city at about 2:00 p.m. on Monday, according to witnesses who were involved in the protest. The monks chanted the metta sutta (the Buddha’s words on loving kindness) and witnesses said that all classes of people—such as farmers, workers and students—also joined the march. The demonstrators were demanding a reduction in the price of fuel and basic commodities. “There have been no disturbances so far,” the witnesses said.

Rangoon; 2 p.m.— Several state schools in Rangoon’s downtown have been closed down. Currently, the demonstrators are heading to Sule Pagoda. The crowd has swollen to about 30,000 people, including about 20 celebrities.

Ze worden serieus! Dit is niet kleinschalig meer, dit is (voor de regering daar) bedreigend. Wat zal China doen is de grote vraag!

• adnil

China, hoe bedoel je?

• Maurits

China heeft invloed daar! Als er een land is dat het regime aan kan fluiten is dat China wel. En ze zouden wel eens mogen optreden maar eerlijk gezegd zie ik dat nog niet zo snel gebeuren. Anders zouden hun belangen wel eens onder druk komen te staan.

• karin

Veel handel gaat via china, omdat bijna geen enkel land met burma te maken wil hebben. Door o.a. china is de junta rijk. En china is nu bang dat (denk ik) de olympische spelen misschien niet doorgaat en ze een hoop geld mislopen…

• Paul

Tja Ossy, ik denk dat ik weet waar ik over praat. Jij daarentegen hebt naar het lijkt geen flauw benul naar wat voor een land je gaat. Bij mensen thuis slapen???? DAT KAN NIET, streng verboden en totaal onmogelijk. In een stad als Pakokku zat ik een een GH waar ik mijn inschrijfformulier in tienvoud moest invullen en dat was echt niet omdat de eigenaren dat zo prettig vonden. Enig idee waarom zoveel delen van het land zijn afgesloten? Heb je enig benul van de diverse oorlogen die er al tientallen jaren gaande zijn? Ooit van het Karen volk gehoord? Een vriend van mij heeft van zijn 15e tot zijn 25e gevochten voor zijn volk(Karen) geloof je mij als ik zeg dat ik kotsmisselijk van zijn ervaringen wordt.

Cancel je reis maar want je gaat er echt niet meer inkomen, deze week nog zal het regime de demonstraties uit elkaar slaan dan wel schieten, iedere dag meer demonstranten is niet te tolereren voor de militaire Junta. Ik denk dat dit eerder morgen dan op vrijdag zal gebeuren.

Wat werkelijk teleurstellend is is het algemene kennisniveau over het land dat jij en andere prikbordlezers gaan bezoeken. Lees je eens goed en aandachtig in op internet, en dan eens niet over de werkelijke schitterende dingen die in dit prachtige land te bezoeken zijn maar over de grove schendingen van mensenrechten.

Ik weet dat ik vrij belerend klink, maar heb jij (en anderen met jou) wel enig benul naar wat voor een land je wil gaan?

Paul

• ossy

Beste Paul,

Wellicht heb ik me verkeerd uitgedrukt door te zeggen bij de mensen thuis. Natuurlijk doe en lukt dat niet. Ik bedoel ermee dat ik niet in staatshotels verblijf.

Het kennisniveau over het land en het regime valt wel mee. Natuurlijk weet ik wat er aan de hand is en gebeurt, ik heb hier veel over gelezen.

En zo te zien a.d.h.v de reacties maken de mensen zich wel zorgen, niet alleen om hun reis maar om wat er gebeurt daar.

Afhankelijk van de ontwikkelingen zal ik nu nog niet afwijken van mijn plan. De reis is geboekt vlieg naar BKK en kan altijd nog ergens anders heen. Thailand vind ik geen optie heb er genoeg van gezien. Wellicht dat ik de andere kant opga naar Laos of Cambodja dat beviel me tijdens een vorige reis erg goed.

Chiau

Ossy