Ter informatie!
Omdat ik wel eens uit een andere hoek commentaar wilde horen op deze problematiek plaatste ik deze vandaag gedeeltelijk - alleen een deel van de polemiek tussen Marc en mij - op een andere forum.
Ik kreeg o.m. deze reactie:
“Alhoewel ik er nooit geweest ben, kan ik mij toch meer vinden in Mike's genuanceerde benadering dan in die van ene Marc. Het lijkt me een humorloze azijnpisser, iemand die er vanuit gaat altijd gelijk te hebben.”
Mijn antwoord daarop luidde:
“Die Marc is dacht ik meer iemand die alles wat het Birmacommittee Nederland vindt onderschijft en dat als de enige waarheid, bijna ”ex cathedra" uitdraagt. Ik heb zijn teksten vergeleken met die op de website van deze organisatie en het was overduidelijk waar hij zijn wijsheid vandaan haalde, vaak letterlijk overgeschreven en/of gekopieerd. Op zich is dat niet erg, maar voor een genuanceerd oordeel moet je je blik wel wat verruimen vind ik. Een eigen gevormde mening lijkt hij niet te hebben.
Je moet daarbij niet alleen uitgaan van je eigen normen en waarden, maar je moet je ook verplaatsen in de mensen die daar wonen. Je blind staren op ellendige omstandigheden in vluchtelingenkampen is ook erg benepen. De overgrote meerderheid van de bevolking woont gewoon in het land in de steden en de dorpen en heeft daar met hun gewone dagelijks leven te maken en bitter weinig met de poltiek, “n'importe” wie er ook aan het roer staat. De goede intenties van deze Marc en de zijnen gaan aan deze mensen echt totaal voorbij! Ze hebben er ook geen fluit aan.
Daarbij is deze man militant en dat is nu net iets waarmee je in Birma niet terecht kunt. Zou ik me zo op stellen als ik daar ben dan was ik binnen de kortstmogelijke tijd “persona non grata” en dan is het uit en kom ik daar niet meer binnen.
Vanuit zijn confortabele positie buiten Birma denkt hij zich dit wel te kunnen permitteren, maar er echt iets mee bereiken voor de mensen daar - wat toch zijn doel is - dat kan hij nooit. Ach, hij is niet de enige die zich zo opstelt er zijn er veel en veel meer. Ik vind het altijd een beetje pathetisch!
As je het niet met hem - dus met het Birmacommittee Nederland eigenlijk - eens bent dan deug je niet. Lekker kort door de bocht, maar op mij maakt het geen indruk! Hij doet maar … "
Michael