Ik woon in Thailand (Chiang Mai) en heb veel ervaring met reizen naar Birma. Ik kom er ca. 4-5 keer per jaar 1-2 weken telkens. Dus daar gaan we:
1. Je kunt in Birma niet pinnen! Alleen is er - hoorde ik - in het Traders Hotel in Yangon een mogelijkheid om met een credit card geld op te nemen. Dit gaat zeer omslachtig en van de koers wordt je niet goed werd me verrteld.
2. Dollars meenemen is de beste optie. Kijk uit met Euro en Baht! Soms geven ze dezelfde koers voor Euro als voor USD.
3. Neem alleen volstrekt onbeschadigde biljetten mee. Liefst zo nieuw mogelijk.Te veel gevouwen biljetten weigeren ze of ze geven er minder voor. 100 dollar biljetten die beginnen met de letters CB worden overal gewiegerd (er zouden veel valse in omloop zijn).
4. Wissel nooit bij banken! Probeer in je hotel te wisselen maar stel je van te voren van de marktprijs op de hoogte. Zie daarvoor http://www.irrawaddy.org/ op de voorpagina links staat deze koers. Op 23.5.2007: 1240 Kyats tegen 1 USD en 35.5 Kyats voor 1 THB. Ze zijn in steden als Yangon en Mandalay niet echt dol op THB!
5. Wisselen op straat kan link zijn. Een goede optie is de hotelportier vragen die het dan voor je regelt. Hotels zelf proberen aan de balie vaak nogal veel minder te geven. Laatst probeerden ze mij 100 kyats per dollar minder te geven in het Central hotel in Yangon. Nee dus! Een verschil van 10-20 Kyats met de koers is er altijd.
6. Wissel nooit te veel. 100 USd is nu dus ca. 120.000-124.000 Kyats nou daar kom je een heel eind mee. Alle hotels hebben kluisjes dus je kunt de rest daar veilig achter laten.
7. Neem altijd een paar honderd Dollar of Euro als reserve mee. Je kunt ziek worden of er kan opeens vertraging onstaan waardoor je langer moet blijven. Maar het is ook sneu als je iets leuks ziet en het niet kan kopen omdat je geld kunt pinnen! Geld naar Birma toe laten komen is zo goed als onmogelijk, zeker op korte termijn. Een Nederlandse ambassade is er niet en ook geen Nederlands consulaat.
8. De goedkoopste optie is vanuit Thailand om hier wat Kyats te kopen van Birmesen (Shan meestal) tegen Thaise baht. Dat doe ik vaak voor zo'n 100 USD dan heb ik al vast wat als ik aankom op het vliegveld voor de taxi naar de stad en hoef je niet meteen wisselen.