Dollars

• Anneke

Hoi Mike,

Aan je reactie is te zien dat jij precies zo over die Michelle denkt als ik. Ik lees haar antwoorden niet meer want ze voegen niets toe en zijn zo vreselijk dom. Doe gewoon hetzelfde en negeer haar.

Ik heb trouwens je foto's en het commentaar erbij met veel plezier bekeken.

• MikeCNX

Ik zal in je vragen beantwoorden:

1. Ik hoef niet per se naar Birma voor mijn visumverlenging. Laos is vrij duur, zelfs voor een dag en de rit naar Mae Sai/Tachileik staat me ook tegen. Malaysia, Singapore zijn ook opties maar daar zie ik geen brood in. Yangon ken ik goed, heb er vrienden en dus elke 3 maanden daarheen is geen straf en het land uit moet ik toch elke 3 maanden (90 dagen). Het is aan mij en aan mij alleen om te bepalen hoe ik dat invul.

2. Staatwinkels mijd ik in Thailand ook. Ik geef de voorkeur aan kleine lokale winkels. Ook in Thailand wordt een groot deel van de dagelijkse inkopen gedaan hier in de buurt winkels of op de lokale markten. Een deel komt van de grote concerns waar de eigendom ook in handen is van de happy few wat op hetzelfde neer komt.

3. Ik heb geen business gedaan met Birma, doe het nu niet en ben het niet van plan te doen. Niet omdat ik het niet wil, kan of mag, maar omdat ik gewoon 5 jaar geleden besloten heb met werken op te houden. Dat jij per se er wat anders van maken wilt ligt aan je al te enthousiaste fantasie, die in casu geen relatie met de werkelijkheid heeft en ergo op gespannen voet met de waarheid staat.

4. Ik doe niet voorkomen dat 2 Birmese vrienden de zaak drijven, dat is de realiteit. Denk eens na, als je ten minste over enige verstandelijke vermogens beschikt, na aftrek van alle kosten brengen bijv. die piëdestals ca. 20 euro per stuk aan winst op. Denk je dat ik daar voor uit bed komt. Deze mensen wel, en dat moeten ze zelf weten. Zij vinden dat een pak geld!

Hun kennis van de Engelse taal (laat staan de Nederlandse) is ontoereikend om zoiets op Internet op te zetten. Ook een website maken kunnen ze niet. Een zaak drijven vanuit een winkel weer stukken beter dan ik! Maar de geschikte locatie is nog niet gevonden vandaar dus eerst maar zo.

5. Of het Birmese consulaat hier wel of niet meeleest zal me worst zijn. Ik ben (en altijd geweest) volstrekt a-politiek. Als Birma zo fout is dan is de USA nog een graadje erger. Hun daden hebben heel wat verstrekkender gevolgen voor de mensheid dan die van de Birmese regering. Denk maar eens aan Vietnam en nu Irak. Dan moeten we ook China mijden en Thailand gaat ook die kant op. Vandaar dat ik me van politiek distantieer. Ik praat er niet over als mensen er zelf niet over beginnen en dan nog ben ik terughoudend. Ik ben een realitst! Ik ben geen betweterige wereldverbeteraar!

Daarbij de meeste zogenaamde Birmese vluchtelingen hier in Thailand zijn hier om puur economische redenen. Slechts een beperkt deel is politiekvluchteling. De meeste mensen denken ook in de trant van als ik mijn eten en drinken maar heb een fatsoenlijke plek om te slapen is het mij al lang best.

Ik word in Birma aan de grenzen hartelijker ontvangen dan hier in Thailand. De mensen die ik ontmoet zijn ook oprechter en vriendelijker dan hier, waar het veel schone schijn is. Om kort te gaan het bevalt me daar best en het politieke klimaat in Nederland, waar ik dus wel recht van spreken heb, staat me ook niet echt aan en ook daarover laat ik me niet uit omdat het me eigenlijk niets kan schelen.

Nu kun je wel zeggen dat voor jou de discussie gesloten is, maar als je wel allerlei zelf verzonnen zaken hier naar voren brengt om mij in een bepaald daglicht te stellen, dan denk ik dat je het mis hebt tante Michelle! Dan is de discussie wat mij betreft net begonnen.

Maar maak je geen zorgen. In de korte tijd dat ik hier een bijdrage lever is me al snel duidelijk geworden dat ik hier met een aantal doorsnee nitwits te maken heb, die wellicht ooit 1 of 2, misschien wel keer in Birma zijn geweest, vermoedelijk in de beschermde omgeving van een keurig hotel of onder de vleugels van een reisleider. De Birmese mensen kennen ze denk ik niet echt en hun mening over het staatbestel daar is gebaseerd op het waanidee dat het bij ons ideaal is en dat de hele wereld zich daaraan dient te spiegelen. Na 5 jaar hjeb iuk toch een andere kijk op die zaken gekregen. Ik merk wel dat Michelle, het Birma expert kindje, daar niet van geporteerd is. Dat mag hier niet genoemd worden, dan neemt ze tegenmaatregelen!

Mijn zegen heb je juffrouw. Maar zegt een Birmees spreekwoord niet “hanen kunnen kakelen en hennen niet” Dus please shut up beste dame als je niets zinnigs te melden hebt en stop met insinueren of het poneren van stellingen en beweringen die je niet waar kunt maken! Dus laat die dikke duim van je een beetje uit je mond. Van dat zuigen daaraan loop je nog eens wat op. Een ding weet ik zeker in het liedje ”Michelle ma belle" zul jij niet bedoeld worden!

• Michelle

Zo, Michael

Ga nu eens in discussie met mevrouw Anneke. die weet het zo goed.

Die vindt me zo dom etc.

Kijk eens wat voor inbreng zij gehad heeft bij het onderwerp “ook dit is birma”

Met punt 5 van jouw epistel kan ze het niet eens zijn. Maar vermoedelijk heeft ze het niet eens goed gelezen.

Zo, ik stop ermee. Dat had ik al verteld:-)

Het ga je goed.

In september ben ik in Yangon. Misschien zie ik je daar nog ergens.

• Lalaine

That addresses several of my concerns atcaully.