Dollars

• renee

In Myanmar kun je absoluut NIET pinnen. Het is zo langzamerhand een van de weinige absoluut pinloze landen in de wereld! In noodgevallen kun je wel met een creditcard contant geld opnemen bij enkele luxe hotels in Yangon en Mandalay (Sedona Hotel) maar dat schijnt wel 48 uur te duren.

Dollars (ONGEKREUKT EN ONBESCHADIGD) kun je het best meenemen uit Nederland (bestellen bij GWK) . (licht) beschadigde dollarbiljetten zijn waardeloos!

Euro,s kun je inwisselen in enkele toeristenplaatsen en Yangon en Mandalay. Hier gelden minder strenge regels mbt het uiterlijk.

Koers dollar januari 2007: ca 1200 Kyatt voor een dollar (indien je een 100 dollar biljet inlevert; lagere coupures leveren MINDER op.

Hotels kun je meestal met ( onbeschadigde) dollars betalen. Niet met euro's.

Wanneer je sommige hotels via internet boekt (bv via asiahotels) kun je tot 50% korting krijgen (bv Summit Park View Hotel in Yangon)

• MikeCNX

Nog een waarschuwing! Ga ja van de plat getreden paden af en bezoek je kleinere steden en dorpen - wat ik iedereen zou willen aanraden, want dan zie je toch een heel ander Birma! - dan kun je niets met dollars meestal. Zelfs wisselen is dan vaak onmogelijk.

Gelukkig hoef je dan geen idiote pakken geld mee te nemen want alles is buiten die plat getreden paden (Yangon, Mandalay, Bagan etc.) spot en spot goedkoop. Ook hotels betaal je dan, ook als toerist, met kyats! In Meiktila betaalde ik in The Golden Moon voor een 3 persoonskamer, met airco, douche en toilet en tv (ze hadden niet kleiner) 8.500 kyats per nacht. Dat is nu ca. 5 euro.

• Marcel

MikeCNX schreef:

>

4. Wissel nooit bij banken! Probeer in je hotel te wisselen

> maar stel je van te voren van de marktprijs op de hoogte. Zie

> daarvoor http://www.irrawaddy.org/ op de voorpagina links

> staat deze koers. Op 23.5.2007: 1240 Kyats tegen 1 USD en

> 35.5 Kyats voor 1 THB. Ze zijn in steden als Yangon en

> Mandalay niet echt dol op THB!

> 5. Wisselen op straat kan link zijn. Een goede optie is de

> hotelportier vragen die het dan voor je regelt. Hotels zelf

> proberen aan de balie vaak nogal veel minder te geven. Laatst

> probeerden ze mij 100 kyats per dollar minder te geven in het

> Central hotel in Yangon. Nee dus! Een verschil van 10-20

> Kyats met de koers is er altijd.

Mike, bedankt voor de uitgebreide informatie. Alleen punt 4 en 5 spreken elkaar enigszins tegen:

Bij punt 4 geef je aan nooit bij banken te wisselen, maar in hotels. Bij punt 5 geef je aan dat hotels ‘zelf proberen aan de balie vaak nogal veel minder te geven’.

Begrijp ik goed dat de beste optie is bij hotels wisselen, maar dan wel heel goed opletter dat ze een reëele koers hanteren?

• MikeCNX

Ja als je niemand kent die het voor je kan doen is het hotel wel het veiligste. Vaak zal de bell boy of portier het voor je doen en dan krijg je meestal wel een goede prijs en je geeft die man dan 1000-3000 kyats fooi al naar gelang de grootte van het bedrag. Aan de balie van hotels kan het ook maar je moet zo lang onderhandelen omdat ze altijd proberen je te flessen. Het geld dat je krijgt is in orde de koers is alleen erg mager. Ik logeerde vroeger vaak in het City Star hotel (bij de Sule Pagoda) men daar was het net zo. Er naast was een coffee shop “Mr. Brown” en het zoontje van eigenaresse deed het altijd voor me tegen een prima koers! Nu liet ik laatste doen door de portier van het Central Hotel en dat was ook prima. Als mijn house boy uit Thailand, die Birmees is, meegaat regelt hij het en krijgt een nog betere koers, Maar die wisselt bij een bevriende arts in het ziekenhuis. Maar informeer voor je in Birma bent eerst via http://www.irrawaddy.org die ik al eerder noemde naar de markt waarde dan kom je beter beslagen ten ijs. In Birma kan dat niet want die site is uiteraard geblokkeerd.

• Michelle

Beste Mike

Afgelopen september heb ik samen met een taxi-chauffeur in een overdekte markt in het centrum gewisseld. Ik kreeg toen 1.400 en later nog eens 1.350 kyat voor een usd bij dezelfde man. Deze koersen heb ik tot nu toe nog niet op dit prikbord gezien. Hoe kan dat nou?

Toen ik aankwam in Yangon had ik geen kyat. de taxi heb ik met 4 usd betaald. dus je hebt bij aankomst niet gelijk kyats nodig.

Verder begrijp ik 1 ding nog niet maar Mike weet dat waarschijnlijk wel. Je bent tenslotte “buurman”.

Ik heb gelezen dat het inflatie-percentage in Myanmar op jaarbasis circa 30 bedraagt. Nu is de usd circa 5% in waarde gedaald, maar ik zie nog geen enkele stijging van de usd > kyat koers. Dit betekent dus dat de koopkracht voor buitenlanders afneemt. Maar ik zie ook dat mijn hotel in Yangon, geboekt bij asiarooms, dit jaar wat goedkoper geworden is. Hoe zit dat nu met de 30%.

Want haal ik de 5% dollardaling van de 30% inflatie af, dan zou je langzamerhand ruim 1.500 kyat voor een usd moeten krijgen, gemeten naar de koers die ik de laatste tijd op dit platforum zie.

• MikeCNX

Ik zou het niet weten en snap ook niet hoe die koers nu precies tot stand komt. Er is nogal wat schommeling. Een paar jaar geleden was het nog zoiets van 900-950 per dollar, ik heb ook wel eens 1350 gehad en dan weer 1100 etc. De prijzen zijn soms wel wat omhoog gegaan. Betaalde ik vroeger voor een grote pul tapbier bij Lion world 300 kyats nu is dat 400 kyats. Echte cappucino van 800 naar 1000 kyats. Omgerekend voor het bier nog maar 11-12 Thai baht of 23 euro cent ewn voor de cappucino 28 Thai baht of 59 euro cent.. Hotelprijzen zijn bijna niet gewijzigd in prijs. Ook taxi vragen ongeveer hetzelfde nog als een jaar geleden. Nu de dollar weer wat stijgt dacht ik ook dat je wel meer kyats zou gaan krijgen aar de koers is al dagen hetzelfde wel is de koers tegen de Thaise baht pas van 35 naar 35.5 gegaan. Een paar weken terug was de koers nog 1270 tegen een dollar. ik was er in maart 2007 voor het laatst en kreeg toen iets van 1225 kyats voor een dollar. Het hotel wilde me 1100 betalen. De genoemde 1400 is exceptioneel hoog dat is hoogst zelden dat die koers geldt.

• Renee

Let vooral op dat je dollarbiljetten nieuw zijn en geen beschadigingen bevatten!

Ook bepaalde serienummers kunnen problemen geven.

Hoe groter de coupure hoe beter de koers dus voor een 100 dollar biljet krijg je een betere koers als voor een 50 dollar biljet.

Dollars wisselen tegen een goeie koers kan bijna in elk hotel, meestal gewoon bij de receptie! (bijvoorbeeld het City Star Hotel in Yangon)

het heeft m.i. weinig zin om op straat te gaan wisselen.

• MikeCNX

Renee, als je mijn eerdere berichten goed gelezen had zou je weten dat het de sereinummers zijn die beginnen met CB waar ze een broertje dood aan hebben. In het City Star hotel wisselen ze erg slecht! Ik praat echt uit ervaring, iets wat ik hier zo nu en dan wel mis. Ik schreef dus al eerder ga als je daar - City Star dus - logeert - maar wie wil dat nog want dat zakt met de dag verder af - naar het er naast gelegen Mr. Brown en vraag de zoon van de eigenaar en als je iemand anders daar vraagt sturen ze hem wel. Tussen 50 en 100 dollar biljetten bestaat nauwelijks verschil - meestal totaal niet - maar 10 en 20 kan nadeliger zijn, vooral 1 dollar biljetten daar zijn ze een beetje vies van. Die spaar ik dan ook op voor de luchthavenbelasting.

Informatie geven is leuk, maar dan wel graag korrekt want daar hebben mensen wat aan.

• Carmen

Maar hoe gaat het dan precies in zijn werk als je iemand anders het geld voor je laat wisselen? ga je dan mee? want het lijkt me niet echt veilig om zomaar 100 usd mee te geven?

• Michelle

Heyyy Carmen

Ik denk jij ook nogal bereisd bent, dus……….

Er zijn legio mogelijkheden om te wisselen. Dat begint al als je na het verlaten van het vliegveld in een taxi stapt. Ze bieden je dan van alles, het bekende ritueeltje, aan.

Als je nou gewoon de koers usd > kyat onthoudt en je vraagt gewoon een beetje meer dan zit je rugzak zo gevuld met kyatjes.